Intro

Σεπτέμβρης σημαίνει αλλαγή θερμοκρασίας, πρωτοβρόχια, άνοιγμα σχολείων και αλλαγή γκαρνταρόμπας. Θεατρικά όμως σημαίνει ότι σιγά σιγά οι ηθοποιοί διώχνουν την αλμύρα από τις περιοδείες και λαδώνουν τις θεατρικές μηχανές για να γυρίσουν τα γρανάζια και φέτος και να γεμίσουμε παραστάσεις.

Το The One Weeks Journal ξεκινάει έτσι και φέτος το καλλιτεχνικό του ταξίδι με ανθρώπους τις τέχνης και μαζί τους θα ταξιδέψουμε από σκηνή σε σκηνή και από σπίτι σε σπίτι. Για επτά ημέρες της ζωής τους, θ’ ακούσουμε ιστορίες, θα μάθουμε καινούρια πράγματα, θ’ακούσουμε αγαπημένες μουσικές και θα γνωρίσουμε καινούριους ανθρώπους.


The One Weeks Journal

Αντώνης Γκρίτσης

Ο Αντώνης σπούδασε κλασική φιλολογία στην Κρήτη και υποκριτική στο Θέατρο Τέχνης. Μέτα την περσινή του επιτυχία στο πρώτο εθνικό πορτραίτο της bijoux de kant, επιστρέφει και φέτος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου για να ξαναφορέσει τα ρούχα του έργου «Nαπολέων» σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη από τις 2 μέχρι τις 28 Νοέμβρη. Το δεύτερο εθνικό πορτραίτο, «Μπολιβάρ», θα παρουσιαστεί τον Ιανουάριο 2018.

Ο Αντώνης μέσα σε 7 ημέρες άλλαξε ταυτότητα, αλλά παρέμεινε ίδιος, έκανε γενική στο σπίτι με μια γενική έννοια. Μαθαίνουμε για την Κορτιζόλη και πότε πρέπει να την μετράμε, ακούμε Ελπίδα (χρόνια της πολλά) και πηδάμε στην Κλειώ Δενάρδου που πάει στην ίδια λαϊκή με τον Αντώνη.

Μας κάνει να δούμε το καρπούζι κάτω από καινούρια οπτική γωνία και μαθαίνουμε το μεγαλύτερο μυστήριο της σύγχρονης αρχαιολογίας…

Ημέρα 0

Σοφίας, πίστεως, αγάπης και ελπίδος. Κυριακή χτες ή Δευτέρα σήμερα, ξεκινάει η βδομάδα;

Ημέρα 1η

Η σκηνοθετική οδηγία λέει: «Από Δευτέρα». Τώρα, νύχτα της πρώτης ημέρας, δηλαδή ξημερώματα Τρίτης. Με κλέψανε την περασμένη βδομάδα και άλλαξα ταυτότητα. Σήμερα υπέβαλα αίτηση μεταβολής προσωπικών στοιχείων στην εφορία. Αν δεν την δηλώσεις εντός δεκαπέντε ημερών, πληρώνεις πρόστιμο 100 ευρώ, λέει. Εγκρίθηκε πάραυτα. Είμαι ένας καινούριος πολίτης, ο ίδιος με άλλο αριθμό.

Συννεφάκι: Είναι ίσως κάποιος οιωνός αυτή η επανεκκίνηση; Πότε είχε αρχίσει ο κύκλος που έκλεισε και από πού ανοίγει ο επόμενος; (διαλύεται το συννεφάκι) – πφφφφ, στοχασμός.

Παρακείμενος, αόριστος, ενεστώτας: διαβαθμίσεις. Καιρό είχα να περάσω βράδυ πεζός έξω από το Παναθηναϊκό στάδιο.

Γκρίτσης

Ημέρα 2η

Η σκηνοθετική οδηγία λέει: «Ενοικιάζεται».

Γκρίτσης

Ξύπνησα λίγο νωρίτερα από ό,τι θα ήθελα. Πιθανότατα ούτε σήμερα θα συμβεί τίποτα ενδιαφέρον ή ανορθόδοξο. Όλα υπόδουλα στην ασύμμετρη διαδικασία της επανεκκίνησης ενός φθηνοπωρισμού (παρετυμολογικά σύνθετη λέξη από το φθηνός και το βιοπορισμός).

Έκανα κάτι σαν γενική στο σπίτι, πάντα όταν καθαρίζω νιώθω ότι κάνω κάτι λιγότερο από αυτό που πρέπει. Ύστερα, στη στάση Ιπποκράτους ξαφνικά, έτρεξε ένας με στολή, σταμάτησε την κίνηση της Ασκληπιού, είπε «Έλα, Πάμε! Πάμε!» στους σταματημένους στην Αλεξάνδρας και σε λίγο τα διερχόμενα οχήματα παραμέριζαν και πέρασαν κάτι πανικόβλητες μηχανές της αμέσου δράσεως με αναμμένες σειρήνες – να χρησιμοποιώ λιγότερα επίθετα.

Ημέρα 3η

Σήμερα «εξετάσεις αίματος» λέει. Τίποτα σπουδαίο, τυπική εξέταση τριμήνου για τις «εξελίξεις» στον ατροφικό μου θυρεοειδή. Ξύπνησα πολύ πρωί, η κορτιζόλη, κατεξοχήν ορμόνη του στρες, πρέπει να μετρηθεί πριν τις 8. Μετά στη λαϊκή της γειτονιάς, είδα την Κλειώ Δενάρδου… Πανηγυρικό φινάλε ημέρας ήδη από το μεσημέρι. Ακούω τώρα βιντεάκια της στο YouTube και κάνω σήμερα τα τζάμια που άφησα χτες για αύριο.

Ημέρα 4η

Ψύχρανε σήμερα λίγο. Ανεπαίσθητος, αλλά πάντα ύπουλος ο φθινοπωρισμός, κουτοπόνηρη εποχή.

– Φταίνε τα επίπεδα κορτιζόλης στον οργανισμό ή πρώτα νυχτώνει κι ύστερα ανάβουνε τα φώτα του δρόμου;

– Εντάξει, μελαγχολική ανεμώνη, παίξτο μας και ομοιοπαθητικός τώρα…

«Η ανεμώνη, αν και στο έλεος των ανέμων, μεταξύ άλλων: θεωρείται γιατρικό για τις κράμπες, τους σπασμούς και τους πόνους της περιόδου, αλλά και για την αντιμετώπιση των διαταραχών του ανδρικού αναπαραγωγικού συστήματος». Σημειώστε επίσης: «Το καρπούζι είναι ένας από τους σημαντικότερους συμμάχους της ανδρικής γονιμότητας» – και η μόνη πράξη αντίστασης στο καλοκαίρι που φεύγει, θα συμπλήρωνα.

– Δηλαδή;

– Δηλαδή, δεν θα καταφέρω ποτέ να ξεχαρβαλώσω αρκετά τους συνειρμούς σου για να με καταλάβεις. Είναι κι αυτό μια φυλακή.

Ευτυχώς, κρατάμε ημερολόγια για να μη δίνουμε λογαριασμό σε κανένα.

Γκρίτσης

Γκρίτσης

Ημέρα 5η

Σήμερα από το πρωί στα λεωφορεία. Χτες στην πρόβα ήμουν να με κλαίει το Καλημέρα ζωή (να φταίει η στάση 11:00 – 17:00 που είχαν τα μέσα;). Θα τα πω φέτος στην παράσταση; «Καλά, τούτο δω πήρε και βραβείο;»

Στα Κάτω Πατήσια, στον ηλεκτρικό, ο σεκιουριτάς φωνάζει της καθαρίστριας στην αποβάθρα απέναντι:

– Ξέρεις τι θέλω τώρα; Να δω Στάθη Ψάλτη θέλω, στο βίντεο, να βρίζει και να γελάω.

Δυστυχώς δε θα γίνουμε ποτέ τέτοιοι ηθοποιοί, δε θα χουμε ποτέ τέτοιο γκελ στον κόσμο. Ένα σερβιτοράκι δίπλα στον Γιώργο Κωνσταντίνου να ήμουνα, η τρύπα στην κόκκινη κάλτσα του Μουστάκα σε αυτή τη σκηνή από το Καλώς ήλθε το δολάριο.

Ημέρα 6η

Από την πρώτη του Σεπτέμβρη δεν έχω αφήσει ημέρα που να μη φωτογραφίσω τη δύση. Παρατηρώ κάθε μέρα πώς λιγοστεύει ακόμα λίγο το φως, το φως αλλάζει τις εποχές, ο τρόπος που πέφτει ο ήλιος ειδικά τις ημέρες του Σεπτέμβρη. Θα ‘θελα να μην έχω ανάγκη τις φωτογραφίες, η φωτογραφία είναι ο μεγαλύτερος δυνάστης της εποχής. Θα ήθελα να κρατάω μικρές, ανούσιες σημειώσεις, ένα ημερολόγιο, να μη έχουν μεγάλο ενδιαφέρον αλλά να περιγράφουν ακριβώς αυτές τις στιγμές.

Όλοι μελό κάνουμε, αλλά κανείς μας δε θέλει να το παραδεχτεί.

Γκρίτσης

Ημέρα 7η

Το εφτά, λέει, είναι ιερός αριθμός. Ολοκληρώνει έναν κύκλο, π. χ. μια εβδομάδα. Γεννήθηκα είκοσι εφτά εβδόμου μετά Χριστόν, αλλά σήμερα είναι εικοσιτέσσερις ενάτου μετά Χριστόν. Ούτε χτες ήρθε το πολυαναμενόμενο τέλος του κόσμου, μόνο από τις «πολυαναμενόμενες» θεατρικές παραστάσεις δε γλιτώνουμε.

Η βικιπαίδεια λέει:

Η Γραμμική Β’ περιλαμβάνει 89 συλλαβογράμματα, που αναπαριστούν συλλαβές με φωνητική αξία και περί τα 260 ιδεογράμματα (ή λογογράμματα), που αποδίδουν έννοιες όπως άνδρας, γυναίκα, αγελάδα, λάδι, κρασί κλπ. και σύμβολα για την απόδοση αριθμών. Αν και τα κείμενά της είναι στην πλειοψηφία τους λίστες εφοδίων που μπαίνουν, βγαίνουν ή είναι αποθηκευμένα στα ανάκτορα και τηλεγραφικές επιγραφές εμπορευμάτων, η αξία τους ως πρωτογενείς πηγές για την οικονομία, το εμπόριο, τη θρησκεία, την κοινωνική διαστρωμάτωση και τη διοικητική οργάνωση της μυκηναϊκής Ελλάδας είναι τεράστια. Ως σήμερα έχει αποκρυπτογραφηθεί το 87% των κειμένων.

Αρκετές προσπάθειες έχουν γίνει μέχρι σήμερα, για να ερμηνευθούν και τα υπόλοιπα 17 περίπου σύμβολα των οποίων δεν είναι γνωστή η συλλαβική τους αξία.

Η Γραμμική Α’ δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί και αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της σύγχρονης αρχαιολογίας.

Στο τέλος – εκπίπτουν, δεν εκπίπτουν – μένουν μόνο οι αποδείξεις από τις εμπορικές μας συναλλαγές. Από αύριο θα αρχίσω να φωτογραφίζω μαρκίζες και βιτρίνες.

Γκρίτσης

Γκρίτσης

Δέκα μέρες τώρα μου ‘χει κολλήσει αυτό το τραγούδι:

Καλή βδομάδα, από Δευτέρα.


Info παράστασης:

«Ναπολέων» | 02.10.2017 έως 28.11.2017 | Δευτέρα & Τρίτη, στις 21:15 | Θέατρο του Νέου Κόσμου


Συνετελεστές:
Σύνθεση κειμένων: Γιάννης Σκουρλέτης, Ηλέκτρα Ελληνικιώτη
Σκηνοθεσία – Σκηνογραφία: Γιάννης Σκουρλέτης
Artwork: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ
Παίζει ο ηθοποιός: Αντώνης Γκρίτσης