They’re home again! Η επιγραφή στα αγγλικά και τα ολλανδικά καταλαμβάνει όλο τον τοίχο του Μουσείου Bαν Γκογκ στο Άμστερνταμ, το οποίο επιφύλαξε υποδοχή τιμώμενων προσώπων στους δυο πίνακες που επέστρεψαν «σπίτι τους» μετά από 14 χρόνια.

Οι διάσημοι πίνακες του Ολλανδού ζωγράφου έκαναν κυριολεκτικά φτερά, το 2002 μέσα σε λίγα λεπτά. Οι δράστες της πρωτοφανούς στα χρονικά της τέχνης κλοπής, είχαν εισβάλει στο χώρο του μουσείου από την οροφή τα ξημερώματα της 7ης Δεκεμβρίου του 2002 και είχαν χρησιμοποιήσει σκάλες και βαριοπούλες για να σπάσουν το παράθυρο του πρώτου ορόφου και να τρυπώσουν ανενόχλητοι στο μουσείο, αφήνοντας ερωτηματικά για το επίπεδο ασφαλείας του ιδρύματος. Με τους ειδικούς ασφάλειας να εκπλήσσονται από το ότι οι ληστές είχαν καταφέρει να διαπεράσουν όλα τα μέτρα.

They 're home again

Οι άγνωστοι δράστες έδειξαν προτίμηση μόνο σε δυο πίνακες. Την «Άποψη της παραλίας του Σεβενίνγκεν» (1882) και την «Έξοδο από την εκκλησία της Νουνέν» (1884). Και οι πίνακες προέρχονται από τις καλύτερες καλλιτεχνικές περιόδους του μεγάλου ζωγράφου και σύμφωνα με υπολογισμούς η αξία τους ξεπερνά τα 20 εκατομμύρια δολάρια.

Ο πρώτος είναι ο μοναδικός από την περίοδο του Βαν Γκογκ στη Χάγη, ενώ ο δεύτερος πρόκειται για ένα έργο του καλλιτέχνη, το οποίο δημιουργήθηκε για τη μητέρα του. Αξιοσημείωτο είναι ότι κανένα από τα δυο έργα δεν ήταν ασφαλισμένο όταν εκλάπησαν και δεν ανήκαν καν στο μουσείο, αλλά ήταν δάνειο από την ολλανδική κυβέρνηση. Η κλοπή των δυο πινάκων αποτελούσε για περισσότερο από μια δεκαετία ένα άλυτο μυστήριο για τον κόσμο της τέχνης, με ειδικούς, ντετέκτιβς και την Ιντερπόλ να συγκαταλέγουν την κλοπή των δύο έργων στα δέκα σημαντικότερα εγκλήματα που έχουν διαπραχθεί εις βάρος της τέχνης ενώ το FBI τα αναζητούσε σε όλο τον κόσμο.

They 're home again

Το φθινόπωρο του 2016, μετά από συντονισμένες έρευνες της Ιταλικής αστυνομίας με το ειδικό τμήμα που αντιμετωπίζει περιπτώσεις αρχαιοκαπηλίας και κλοπών έργων τέχνης από σπείρες οργανωμένου εγκλήματος, τα δυο έργα τέχνης βρέθηκαν μετά από έρευνα σε σπίτι της Νάπολης, που σύμφωνα με πληροφορίες ανήκε στην ιταλική Μαφία. Οι πίνακες βρέθηκαν χωρίς τις αρχικές τους κορνίζες  μεν και με μικροζημιές και γρατσουνιές, αλλά σε σχετικά καλή κατάσταση. Προφανώς δεν ταξίδεψαν πολύ πέρα από το σπίτι των γονιών του αρχηγού της φυγόδικου στελέχους της Καμόρα Raffaele Imperiale, όπου και βρέθηκαν, τυλιγμένοι σε σεντόνια και τοποθετημένοι σε ένα κουτί που ήταν κρυμμένο πίσω από τον τοίχο της τουαλέτας.

Τα έργα θα εκτίθενται μέχρι τις 14 Μαΐου, κλείνοντας τα κενά που έχασκαν στη θέση τους και επουλώνοντας τις πληγές του μουσείου, ενώ μετά θα πάνε στο εργαστήριο αποκατάστασης του μουσείου.