starΣαράντα πέντε χρόνια μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη, η Tate Modern παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση του έργου του Pablo Picasso, μία από τις πιο φιλόδοξες εμφανίσεις στην ιστορία του μουσείου.

Η The EY Exhibition: Picasso 1932 – Love, Fame, Tragedy (Έκθεση EY: Picasso 1932 – Αγάπη, Φήμη, Τραγωδία) οδηγεί τους επισκέπτες σε ένα ταξίδι μήνα – μήνα το 1932 έναν τόσο σημαντικό χρόνο στη ζωή και το έργο του Πικάσο που ονομάζεται «έτος θαυμάτων».

Περισσότεροι από 100 εξαιρετικοί πίνακες, γλυπτά και έργα σε χαρτί αποδεικνύουν τον παραγωγικό και ανήσυχο εφευρετικό του χαρακτήρα, απομακρύνοντας κοινούς μύθους για να αποκαλύψουν τον άνθρωπο και τον καλλιτέχνη με την πλήρη πολυπλοκότητα και τον πλούτο του.

Reclining Nude, 1932. Oil paaint on canvas, 1300 x 1610 mm. Private Collection. © Succession Picasso/DACS London, 2018.

O Πικάσο το 1932, φωτογραφημένος από τον Σεσίλ Μπίτον

Το 1932 ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τον Πικάσο, ακόμα και με τα δικά του πρότυπα. Οι πίνακές του έφθασαν σε ένα νέο επίπεδο αισθησιασμού και εδραιώθηκε η θέση του ως ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα. Κατά τη διάρκεια αυτού του έτους δημιούργησε μερικά από τα αγαπημένα του έργα, συμπεριλαμβανομένης της «γυμνής γυναίκας σε κόκκινη πολυθρόνα», 13 σχέδια για τη Σταύρωση, μερικούς από τους πιο γνωστούς πίνακες και γλυπτά του.

Στην προσωπική του ζωή, το 1932 ο Picasso διατηρούσε μια λεπτή ισορροπία μεταξύ της συζύγου του Olga Picasso (Khokhlova) και του 11χρονου γιου του Paulo, καθώς και της παθιασμένης σχέσης του με την Marie-Thérèse Walter. Η έκθεση φέρνει στη ζωή αυτή τη σύνθετη καλλιτεχνική και προσωπική δυναμική του με ένα πρωτοφανές φάσμα δανείων από συλλογές ανά τον κόσμο, όπως το Εθνικό Μουσείο Πικάσο-Παρίσι και τα μεγάλα διεθνή μουσεία, καθώς και πολλά έργα που βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές.

Ο επισκέπτης μπορεί να δει «Το κορίτσι μπροστά σε έναν καθρέφτη» ένα έργο που σπάνια αφήνει το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης να ταξιδέψει και το θρυλικό Όνειρο, που ποτέ πριν δεν είχε εκτεθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Detail of Le Rêve (The Dream) 1932 Private collection, © Succession Picasso/DACS London, 2018.

Το 1932 ήταν για τον Πικάσο μια περίοδος αναζωογόνησης. Έχοντας συμπληρώσει τα 50 του χρόνια σε συνεργασία με τον Christian Zervos, ο Picasso ξεκίνησε τον πρώτο τόμο αυτού που παραμένει ο πιο φιλόδοξος κατάλογος έργου καλλιτέχνη που έγινε ποτέ και περιλαμβάνει πάνω από 16.000 έργα ζωγραφικής και σχεδίων.

Τα ρεαλιστικά πορτρέτα της Όλγας και του Πάολο Πικάσο της δεκαετίας του ’20 αποκάλυπταν την περηφάνια του καλλιτέχνη και τρυφερά συναισθήματα για την οικογένειά του, ενώ η πρώτη δημόσια εμφάνιση των πιο πρόσφατων ζωγραφικών έργων του, το 1930 εμπνευσμένων από την Walter, δημοσιοποίησαν αυτό που προηγουμένως ήταν ένα καλά κρυμμένο μυστικό. Ανάμεσά τους τα Nude, Green Leaves and Bust, Nude in a Black Armchair και The Mirror που αναγνωρίστηκαν ως κορυφαία καλλιτεχνικά επιτεύγματα του Ισπανού ζωγράφου της μεσοπολεμικής περιόδου. Αυτή η εκθαμβωτική ομάδα έργων επανασυνδέεται στην Tate Modern για πρώτη φορά σε 86 χρόνια.

Nude in a Black Armchair, 1932

The mirror, 1932

Ο Πικάσο ζούσε ανάμεσα στα σπίτια και τα στούντιο του στο Boisgeloup στη Νορμανδία και στο κεντρικό Παρίσι και καταγράφει τις αντιφάσεις της ζωής του σε αυτή τη ζωτική στιγμή: ανάμεσα στην ύπαιθρο και την αστική φασαρία, τη σύζυγο και τη νέα ερωμένη του, ανάμεσα στον αισθησιασμό και το σκοτάδι. Εκείνη η χρονιά τελείωσε τραυματικά για τον Πικάσο όταν η Walter αρρώστησε σοβαρά μετά το μπάνιο της στον ποταμό Marne, χάνοντας τα περισσότερα από τα ξανθά μαλλιά της που εικονίζονται στους πίνακές του.

Τα τελευταία έργα αυτής της χρονιάς καταγράφουν τα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα από την κρίση της Μεγάλης Ύφεσης και τη μαζική ανεργία έως την άνοδο του φασισμού στην πατρίδα του στην Ισπανία. Το αποτέλεσμα είναι ένα δραματικό φινάλε σε ένα χρόνο αγάπης, φήμης και τραγωδίας που ώθησε τον Πικάσο στο ύψος των δημιουργικών του δυνάμεων.

Info έκθεσης:

 The EY Exhibition: Picasso 1932 – Love, Fame, Tragedy | 8 Μαρτίου – 9 Σεπτεμβρίου 2018 |  Tate Modern