starΗ Έλενα Αντωνίου και το In Situ στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, ο Κώστας Τσιούκας με τη Ζιζέλ σε μια παραληρηματική ποπ αισθητική, τα Φθογγικά πάθη της Stereo Nero Dance Co., οι νέοι χορευτές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης να συμπράττουν με διεθνείς Έλληνες χορογράφους στο Growing! και οι «πρωτόπλαστοι» της Ιωάννας Πορτόλου με την ομάδα χορού Griffón σε μια σύγχρονη Βαβέλ στο Kaos: συνθέτουν το φετινό πρόγραμμα χορού από Έλληνες δημιουργούς στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019.

[ 1 ]

Έλενα Αντωνίου | In Situ | Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά

Photo: Panagiotis Minas

Photo: Panagiotis Minas

Οι επισκέπτες του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά δεν μπορεί παρά να εντυπωσιαστούν από το ταφικό μνημείο της Καλλιθέας, το μεγαλύτερο ίσως επιτύμβιο που έχουν δει ποτέ. Το μέγεθος και η πολυτέλειά του συνοψίζουν το αποκορύφωμα της υπερβολής που χαρακτηρίζει τα ταφικά μνημεία του 4ου αι. π.Χ. Ανήκει στο Νικήρατο Πολυξένου, μέτοικο-σιτέμπορο από την Ίστρια (περιοχή της σημερινής Ρουμανίας), και στο γιο του, Πολύξενο Νικηράτου, που είχαν ταφεί δίπλα στα Μακρά Τείχη, στο δρόμο από τον Πειραιά προς την Αθήνα. Έχει σχήμα ναΐσκου με δύο ιωνικούς κίονες, που στηρίζεται επάνω σε ψηλό βάθρο, το οποίο επιστέφει ζωφόρος με παράσταση αμαζονομαχίας. Μέσα στο ναΐσκο, μπροστά στο φόντο από γκρίζο μάρμαρο, προβάλλονται τρία αγάλματα. Αριστερά ο πατέρας, στο κέντρο ο νεαρός αθλητής γιος του, που θυμίζει τα αγάλματα του Λυσίππου και δεξιά ο μικρότερος δούλος, που φορτώνεται το ιμάτιο του κυρίου του. Η ζωφόρος του μνημείου τονιζόταν ακόμη περισσότερο με χρώματα, ίχνη των οποίων διατηρούνται μέχρι σήμερα. Hχορεύτρια και χορογράφος Έλενα Αντωνίου επιχειρεί να δημιουργήσει ένα ζωντανό έκθεμα στο «εδώ» και το «τώρα» ενός μουσειακού χώρου κάνοντας τον επισκέπτη του μουσείου θεατή του έργου της που εκτυλίσσεται σε μακρά διάρκεια. Έτσι, η ανθρώπινη παρουσία γίνεται ένα έργο τέχνης μέσα σε αυτά που ακίνητα έχουν επιβιώσει ακόμα και καταστροφών επί χιλιάδες χρόνια. Η Έλενα Αντωνίου έχει παρουσιάσει το έργο της, συνολικά 81 ώρες, στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κύπρου στη Λευκωσία, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Επαρχίας Λεμεσού, στο Neues Museum στο Βερολίνο και στο Θέατρο Ριάλτο στη Λεμεσό.

05/06 έως 10/06/2019 στις 10:00
12/06 έως 13/06/2019 στις 10:00

[ 2 ]

Κώστας Τσιούκας | Ζιζέλ | Πειραιώς 260

Photo: Geli Kalampaka

Photo: Geli Kalampaka

Πώς θα έμοιαζε η Ζιζέλ αν στην ιστορία της μπορούσε να  εμπλακεί η νοτιοευρωπαϊκή κουλτούρα με τον κλασικό και πολυαγαπημένο μύθο της Κεντρικής Ευρώπης; Ο Κώστας Τσιούκας, εικονοκλάστης δημιουργός, με πολύ ιδιαίτερη προσωπική γραφή, επιχειρεί μια ενδοσκοπική ματιά δίνοντας στην ιστορία ένα χαρακτήρα όπου η κίνηση υπαγορεύεται από την γκοθ κουλτούρα, τη νεορομαντική μουσική, τους κλασικούς ζωγράφους και μια παραληρηματική ποπ αισθητική. Το αποτέλεσμα είναι να έρθει αυτή η ιστορία στο φως της σύγχρονης εποχής. Τα φώτα καθορίζουν το σκηνικό πεδίο και ένα σύνολο χορευτών μάς ταξιδεύουν στην ιστορία της ατμόσφαιρά της που κρατιέται από τον χορογράφο ατόφια.

Η Ζιζέλ, από τα πιο αγαπητά και δημοφιλή ρομαντικά μπαλέτα, αφηγείται μια ακαταμάχητη ερωτική ιστορία με λυτρωτικό, αν και τραγικό τέλος. Η Ζιζέλ είναι μια όμορφη χωριατοπούλα με αδύναμη καρδιά, που ερωτεύεται τον ευγενή Άλμπρεχτ. Καθώς αισθάνεται ότι ο αγαπημένος της δεν ανταποκρίνεται, η καρδιά της την προδίδει και πεθαίνει. Στο νεκροταφείο όπου τη θάβουν, αναπαύονται και άλλες γυναίκες με ανεκπλήρωτες ή ατυχείς ιστορίες, γυναίκες που τη νύχτα γίνονται στοιχειά, σηκώνονται και χορεύουν και όποιος ένοχος άντρας βρεθεί εκεί, τον σέρνουν να χορέψει μέχρι τελικής πτώσης. Όταν ο μετανιωμένος Άλμπρεχτ επισκέπτεται τον τάφο της Ζιζέλ, για να της πει ότι την αγαπά και να ζητήσει συγγνώμη, ενώ το πνεύμα της τον συγχωρεί, τον περικυκλώνουν τα στοιχειά με την αρχηγό τους, Μύρτα, και τον καταδικάζουν. Όμως η Ζιζέλ τον προστατεύει, χορεύει μαζί του ως το πρωί, ώσπου τα πνεύματα να επιστρέψουν στο σκοτάδι κι εκείνος να φύγει ασφαλής.

05/06 έως 06/06/2019 στις 21:00

[ 3 ]

Stereo Nero Dance Co | Φθογγικά πάθη | Second Skin

Η ομάδα σύγχρονου χορού Στέρεο Νερό (Stereo Nero Dance Co) αποτυπώνει επί σκηνής τα πάθη της γυναικείας ύπαρξης μέσα από μια σόλο περφόρμανς. Στόχος της καλλιτεχνικής δραστηριότητας της Stereo Nero Dance Co., η οποία ιδρύθηκε το 2015 από τη χορογράφο Εύη Σούλη και τη χορεύτρια Κατερίνα Φώτη και μετράει στο ενεργητικό της ήδη τρεις παραγωγές, είναι η δημιουργία μιας κινητικής γλώσσας που αναπτύσσεται υπό το πρίσμα των εγγενών αντιθέσεων που χαρακτηρίζουν τον αστικό ιστό και εκτείνονται σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής και προσωπικής μας πραγματικότητας. Η ομάδα ερευνά τη σωματοποίηση της κοινωνικής μας εμπειρίας, όπως αυτή γίνεται αντιληπτή από τη μελέτη των δίπολων που ενυπάρχουν σε κάθε βιωμένη κατάσταση και στοχεύει στον αναπροσδιορισμό των χώρων στους οποίους παρουσιάζονται οι παραστάσεις χορού, προκειμένου να επανοικειοποιηθεί το αστικό τοπίο που αποτελεί μεγάλο μέρος της έμπνευσής της. Στην παράσταση αυτή, η Stereo Nero Dance Co. θα χρησιμοποιήσει τον ποιητικό λόγο με έμμετρο τρόπο και μέσα από την εκφορά των επιμέρους συλλαβών και φθόγγων, θα δομήσει τη χορογραφία με κινητικό υλικό που θα προκύψει από την έρευνα της σωματικής συμπεριφοράς της γυναικείας φιγούρας, κατά τη διάρκεια μιας ιδιότυπης εξομολόγησης των μύχιων σκέψεών της, σε μια τελετουργία με τερματικό σταθμό το αυτεξούσιο, υπό τους ήχους κρουστών και συνθεσάιζερ. H ηρωίδα δίνει ένα one woman show ως καθολικό υποκείμενο που έρχεται να απαντήσει σε κοινωνικά και προσωπικά ερωτήματα χωρίς καμία συγκατάβαση και δημιουργεί τον προσωπικό της «εκκλησιασμό», αφουγκραζόμενη κάθε σταθμό της ζωής της, με απώτερο στόχο την προσωπική λύτρωση.

09/06 έως 11/06/2019 στις 20:00
09/06 έως 11/06/2019 στις 22:00

[ 4 ]

Ανδρονίκη Μαραθάκη | It’s not about if you will love me tomorrow_Μέρος 2 | Πειραιώς 260 

Photo: Alekos Christos Bourelias

Photo: Alekos Christos Bourelias

Τέσσερις ερμηνευτές διαμοιράζουν τον χώρο μιας πλατφόρμας που κινείται και αλλάζει κλίση ανάλογα με την τοποθέτηση και τη μεταφορά του βάρους τους. Οι ερμηνευτές δοκιμάζουν τα όριά τους σε μια νέα τάξη πραγμάτων, αφού ό,τι πιο βέβαιο, το έδαφος, αποσταθεροποιείται και γίνεται μέρος ενός σύμπαντος που ρέει και αλλάζει χώρο, ρυθμό και κινητικότητα. Η Ανδρονίκη Μαραθάκη, μία από τις πιο δυναμικές και υποσχόμενες νέες χορογράφους παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών με το έργο It’s not about if you will love me tomorrow_Μέρος 2 και απευθύνει μια ανοιχτή σε ερμηνείες πρόσκληση και πρόκληση για ένα παιχνίδι. Η σχέση μας με το χορό έρχεται στο επίκεντρο και το παιχνίδι γίνεται δημόσιο. Ποια σχέση έχουμε με τους ερμηνευτές, το χορό και αυτό που βλέπουμε; Τι αισθήματα γεννάει; Ένταση ή ισορροπία; Γιατί βλέπουμε χορό ξανά και ξανά και πού μπορεί να μας οδηγήσει αυτή παράδοξη σχέση, μπορεί να μας εμπνεύσει; Το παιχνίδι αναπτύσσεται με άξονα το «μαθηματικό» πρόβλημα fair-cake cutting, μια προβληματική που αναπτύσσεται κατά το μοίρασμα ενός «χώρου», για οτιδήποτε μοιράζεται, από μια τούρτα μέχρι μια εδαφική έκταση ή ένα φάσμα συχνοτήτων, έτσι ώστε όλοι να πάρουν τον «χώρο» που προσωπικά εκτιμούν ότι τους αντιστοιχεί. Μία κατανομή, δηλαδή, όχι σε ίσα μέρη, αλλά σε μέρη κατάλληλα και επαρκή για τις διαφορετικές αξίες και προτιμήσεις του καθενός. Ένα έργο προσωπικό και συλλογικό ταυτόχρονα, που κατά τη δημιουργό του «ίσως να είναι ένα έργο χορού, ίσως και όχι». Το It’s not about if you will love me tomorrow_Μέρος 2 ανήκει σε ένα δίπτυχο το πρώτο μέρος του οποίου παρουσιάστηκε το Φεβρουάριο στο Art Factory.

14/06 έως 15/06/2019 στις 21:00

[ 5 ]

arisandmartha | Lucy. tutorial for a ritual | Πειραιώς 260

Photo: Manos Arvanitakis

Photo: Manos Arvanitakis

Το χορογραφικό δίδυμο arisandmartha (Άρης Παπαδόπουλος, Μάρθα Πασακοπούλου), έχοντας παρουσιάσει το πρώτο του έργο στην πλατφόρμα χορού Aerowaves 2018, υλοποιεί αυτή τη φορά την ιδέα ενός σύγχρονου, επινοημένου τελετουργικού και μας τοποθετεί σ’ έναν κόσμο μεταιχμιακό, όπου τα πάντα αποκτούν σημασία γιατί απλώς βρίσκονται εκεί. Το έργο Lucy. tutorial for a ritual δανείζεται τον τίτλο του από τον αμφιλεγόμενο, διάσημο σκελετό αυστραλοπίθηκου που ανακαλύφθηκε στην Αιθιοπία το 1974. Ποια είναι η Λούσι; Πρόκειται για ένα φημισμένο θηλυκό απολίθωμα του είδους Australopithecus afarensis, του πιθηκάνθρωπου που έζησε πριν από 3.000.000 χρόνια στην Ανατολική Αφρική και θεωρείται βασικός κρίκος στην εξέλιξη του ανθρώπου.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για 40 οστά ενός σκελετού θηλυκού ατόμου, που ανακαλύφθηκε στο Χαντάρ της Αιθιοπίας από τον Aμερικανό παλαιοανθρωπολόγο Ντόναλντ Γιόχανσον. Έλαβε το όνομα «Λούσι» από το τραγούδι των Beatles Lucy in the sky with diamonds, το οποίο συνόδευε τους επιστήμονες κατά τη διάρκεια του τελευταίου σταδίου της ανασκαφής. Η «Λούσι» είχε ύψος 1,10 – 1,20 μέτρα και οι γάμπες της ήταν σχετικά πολύ κοντές. Ο πιθηκάνθρωπος αυτός διαφέρει από τους ομολόγους του της Ανατολικής Αφρικής (Australopithecus africanus) και της Νότιας Αφρικής (Australopithecus robustus), διότι είναι παλαιότερός τους και εμφανίζει πιο πρωτόγονα «πιθηκικά» χαρακτηριστικά (μικρή κρανιακή χωρητικότητα σαν του χιμπατζή, ισχυρή οδόντωση και προτεταμένο ρύγχος). Δεν άφησε πολιτιστικά ίχνη (εργαλεία κλπ), είχε όμως τέλεια όρθια στάση και δίποδη βάδιση, όπως αποδεικνύουν τα σκελετικά στοιχεία του, όσο και τα απολιθωμένα πατήματά του. Ο σκελετός της Λούσι φιλοξενείται στο Εθνικό Μουσείο της Αιθιοπίας στην Αντίς Αμπέμπα. Οι δυο δημιουργοί με την ιδέα τους μας εμβαπτίζουν σε ένα μυστηριακό κόσμο ενώ το έργο μάς προτείνει να διευρύνουμε το αντιληπτικό μας πεδίο και να αναθεωρήσουμε τρόπους και τόπους τελετουργικών πρακτικών που διασώζονται μέσα στην καθημερινότητά μας. «Μήπως από το ψεύτικο φτάνουμε σε κάτι αληθινό;» αναρωτιούνται οι δημιουργοί.

27/06 έως 28/06/2019 στις 21:00

[ 6 ]

Growing! Ο Γιάννης Μανταφούνης, ο Χρήστος Παπαδόπουλος, ο Αντώνης Φωνιαδάκης και ο Cyril Baldy συναντούν τους χορευτές της ΚΣΟΤ | Πειραιώς 260

Photo: Tine Declerck

Photo: Αριάδνη Μίκου

Στο ιστορικό κτίριο της οδού Ομήρου 55, στην έδρα της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης υπάρχει ατόφιο το μέλλον του σύγχρονου ελληνικού χορού. Με διευθύντριά της, τη Βίκυ Μαραγκοπούλου και βλέμμα στραμμένο προς το μέλλον οι χορευτές της ΚΣΟΤ θα μας συστηθούν στο Φεστιβάλ Αθηνών πριν ξεκινήσουν να στελεχώνουν τις καλύτερες ομάδες ως χορευτές ανά τον κόσμο και αναδειχθούν ως σημαντικοί χορογράφοι, καθηγητές και θεωρητικοί του χορού.

Αυτή τη χρονιά ο καρπός της συνύπαρξης και της μακρόχρονης συνεργασίας και δουλειάς ανάμεσα σε διεθνείς Έλληνες χορογράφους και τους νέους χορευτές, σπουδαστές, τελειόφοιτους και απόφοιτους της ΚΣΟΤ έχει τίτλο Growing! Και μας ξεναγεί σε ένα ταξίδι που αποτυπώνει τη μοναδική στιγμή, στην πορεία ενός χορευτή, αυτήν ακριβώς πριν από την «εκτίναξή» του στον επαγγελματικό στίβο με όλα τα εφόδια που του έχει δώσει η σπουδή του, μαζί με την ορμή και τη φρεσκάδα αυτής της ηλικίας, ιδανικά συνδυασμένη με την ωριμότητα των χορογράφων που διαπρέπουν στο διεθνή χώρο. Στις εντελώς διαφορετικές πτυχές του σύγχρονου χορού που θα δούμε, το site-specific One One One του Γιάννη Μανταφούνη συναντιέται με το ατμοσφαιρικό KOSMOS του Αντώνη Φωνιαδάκη, ενώ η ΑΣΚΗΣΗ 27, ένα έργο-σπουδή πάνω στο σύνολο και τη μονάδα του Χρήστου Παπαδόπουλου, διασταυρώνεται με το A Dance of Many του διακεκριμένου Cyril Baldy – τα δύο τελευταία έργα ειδικά χορογραφημένα για την ΚΣΟΤ. Μια σπονδυλωτή παράσταση που αναδεικνύει τις μοναδικές δυνατότητες των νέων χορευτών τη στιγμή πριν από την «εκτίναξή» τους στον επαγγελματικό στίβο.

Η παράσταση ξεκινά στις 21:00 στον χώρο Δ. Όσοι θεατές το επιθυμούν, μπορούν να συμμετάσχουν προηγουμένως, από τις 20:00, στο One One One, στον Κήπο της Πειραιώς 260. Το ίδιο έργο θα παρουσιαστεί στις 7 Ιουλίου στον πεζόδρομο της Ερμού, στο πλαίσιο της ενότητας Άνοιγμα στην Πόλη.

04/07 έως 06/07/2019 στις 21:00

[ 7 ]

Ιωάννα Πορτόλου – Ομάδα Χορού Griffón | Kaos | Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου 

Photo: Evita Skourleti

Photo: Evita Skourleti

Η ομάδα Griffón της Ιωάννας Πορτόλου επιστρέφει στην Επίδαυρο με την παράσταση Kaos, κλείνοντας έτσι τον κύκλο της ερευνητικής και καλλιτεχνικής διαδικασίας του εργαστηρίου «Χάος & Τάξη» που άνοιξε κατά τη διάρκεια του Λυκείου Επιδαύρου 2018. Στη Θεογονία του Ησίοδου, το Χάος, μαζί με την Γαία και τον Έρω αποτέλεσαν την πρωταρχική τριάδα απ’ την οποία γεννήθηκαν οι θεοί της ελληνικής μυθολογίας. Το Χάος με τη μεταφυσική ερμηνεία αντίθετη του νόμου, της τάξης και τη θεωρία του Έντουαρντ Λόρεντζ συνοψίζεται ως εξής: Όταν το παρόν καθορίζει το μέλλον, αλλά η προσέγγιση του παρόντος δεν προσδιορίζει κατά προσέγγιση το μέλλον. Η χορογραφική έρευνα της ομάδας εστιάζει στην απόπειρα του ανθρώπου να εξισορροπεί διαρκώς ανάμεσα σε δυο αντίθετες τάσεις που τον επηρεάζουν και τον καθορίζουν στο διηνεκές.

Η παράσταση εστιάζει στην αδιάκοπη προσπάθεια του ανθρώπου να δημιουργήσει μία έννομη τάξη ορίων, αρμονίας και συλλογικοτήτων μέσα από την πάλη με το Χάος. Βιβλικές εικόνες προτείνουν επί σκηνής τους δικούς της πρωτόπλαστους που περιπλανώνται ακούραστα στη γη μιας σύγχρονης Βαβέλ.

12/07 έως 13/07/2019 στις 21:30


Δείτε περισσότερα για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019 μέσα από το αφιέρωμα του ελc