«Εμείς»: Η έκθεση του Εδουάρδου Σακαγιάν με πρωταγωνιστές τους θεατές της σύγχρονης καθημερινότητας στην γκαλερί Kalfayan

Εμείς

Εικόνες από το μετρό, την κίνηση στους δρόμους ή την αναμονή στην ουρά για το τραμ

Μετά την αναδρομική παρουσίαση του έργου του Εδουάρδου Σακαγιάν στις Βερσαλίες το 2018 οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν την ατομική έκθεση του εικαστικού με νέα έργα που έχουν ως σημείο αναφοράς ένα από τα δημοφιλέστερα θέματά του, τους «θεατές».

Η πρώτη έκθεση του Εδουάρδου Σακαγιάν με αποκλειστικό θέμα τους «θεατές» είχε πραγματοποιηθεί στην γκαλερί Καλφαγιάν της Θεσσαλονίκης το 2008. Η έκθεση στην Αθήνα το 2020 έρχεται να καταδείξει την πολυσχιδή έμπνευση του καλλιτέχνη ο οποίος διερευνά το θέμα των θεατών προσδίδοντάς του κοινωνιολογικές και φιλοσοφικές προεκτάσεις. Ενσαρκώνοντας το υπαρξιακό άγχος του σύγχρονου ανθρώπου οι «παρατηρητές» του Σακαγιάν πρωταγωνιστούν σε σκηνές της σύγχρονης καθημερινότητας. Τα «περιβάλλοντα» και οι θεματικές ενότητες των θεατών εμπλουτίζονται και το αστικό τοπίο αποκτά κυρίαρχο ρόλο στα πρόσφατα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση: εικόνες από το μετρό, την κίνηση στους δρόμους ή την αναμονή στην ουρά για το τραμ.

«Άνθρωποι μαζί, με πλήρη τα ατομικά τους χαρακτηριστικά, εικονίζονται όρθιοι ή καθιστοί μαζί, σε απόσταση από εμάς, ακίνητοι ή σε κίνηση, σε πρώτο πλάνο, οι οποίοι», όπως σημειώνει ο Σακαγιάν «ενσαρκώνουν στο έπακρο την ιδιαιτερότητα και μοναδικότητα. Όλοι τόσο διαφορετικοί και ταυτόχρονα όλοι τόσο ίδιοι, με την έννοια ότι ενώ όλοι φαίνεται να διαφέρουμε κατά βάθος όλοι μοιάζουμε».

Η εμπειρία του «παρατηρείν» και η μεταλαμπάδευση των εμπειριών, των συναισθημάτων και των σκέψεων επιτυγχάνεται με ζωγραφική μαεστρία μέσα από την απόδοση των ιδιοσυγκρασιακών εκφράσεων του κάθε «θεατή». Ταυτόχρονα στην έκθεση «Εμείς» οι θεατές του Σακαγιάν αντί να έχουν απωλέσει κάθε κοινωνική και υπαρξιακή δυνατότητα επικοινωνίας, στην ουσία συνυπάρχουν και συνδέονται ψυχικά μεταξύ τους πιο πολύ από ποτέ, ως ατομικότητες επικοινωνούν σε κοινωνικό επίπεδο. Επιθυμώντας όχι μόνο τη συναισθηματική αλλά και τη διανοητική σύνδεση μεταξύ τους ως ένα σύνολο, μια συντροφιά και ως πολίτες, κοινωνικοποιημένοι πλέον παρατηρούν τους ίδιους τους θεατές τους, τους επισκέπτες της έκθεσης. Είναι πρόσωπα ζωντανά μπροστά στα μάτια των επισκεπτών, ίδιοι με τους τους επισκέπτες, σε διάλογο με αυτούς, σε μια σχέση αμφίδρομη και διαδραστική χάριν της ζωγραφικής.

Τα διαφορετικά πρόσωπα των θεατών συνθέτουν επίσης ένα σύγχρονο κοινωνικό πορτραίτο, καταδεικνύοντας τη ζωτική επιθυμία κοινωνικότητας μέσω της ζωγραφικής του Ε. Σακαγιάν. Τα ζωγραφικά του έργα προβάλουν την αγάπη προς τον συνάνθρωπο, «κόντρα στον μηδενισμό της ματαιότητας και της μοναξιάς που προκύπτει από την κριτική που απορρίπτει».

Οι ανθρώπινες μορφές του Σακαγιάν αποτυπώνουν τη βαθιά αγάπη του καλλιτέχνη και κατ’ επέκταση την ενδελεχή μελέτη της αρχαϊκής γλυπτικής και ζωγραφικής, διάφορων εκφάνσεων της πρωτοχριστιανικής τέχνης και των χειρογράφων, όπως επίσης και της Αρμενικής Τέχνης αλλά και καλλιτεχνών από τον Τσαρούχη ως τους Bonnard, Hopper, O.Dix, Picasso και de Chirico. Συνδυάζοντας ταυτόχρονα την αφαιρετική τέχνη με τον ρεαλισμό ο Σακαγιάν επιχειρεί να επιστρέψει σε έναν αρχαϊσμό, όπου όπως ο ίδιος δηλώνει «παρατήρηση, αρετή και ιδανικό–ελπίδα θα συνδυαστούν.

Σύντομο βιογραφικό

O Εδουάρδος Σακαγιάν (γεν. 1957, Θεσσαλονίκη). Ζει και εργάζεται στο Παρίσι. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αθήνα (1976-1981), εργαστήρια: Μυταρά, Μόραλη) και στην École Nationale Supérieure des Beaux- Arts στο Παρίσι (1984-87, εργαστήριο του Leonardo Cremonini). Βραβεία: Βραβείο Ζωγραφικής της 18ης Μπιενάλε Αλεξανδρείας (1994), “The Trophies of Colour, the Lefranc-Bourgeois National Award for Painting”, Lefranc-Bourgeois, Cirque d’Ηivers, Παρίσι (1992), Prix de l’ Académie de Médecine de France (1987). Πρόσφατη αναδρομική έκθεση: ‘Les Spectateurs – Rétrospective Édouard Sacaillan”, Espace Richaud, Versailles, Paris (2018). Έχει παρουσιάσει το έργο του σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Centre Pompidou/ Παρίσι, Belvedere/ Βιέννη, Museum of Art/Τελ Αβίβ, Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Μπενάκη / Αθήνα, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη κ.α. ‘Εργα του βίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές και μουσειακές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό όπως μεταξύ άλλων στις ακόλουθες: The Louis-Dreyfous Family Collection, Νεα Υόρκη | Ministère de l’Économie, Παρίσι | Lefranc-Bourgeois, Παρίσι | Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούντζου, Αθήνα | Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη | Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος | Ίδρυμα Φρυσίρα, Αθήνα | Τελόγλειο Ίδρυμα, Θεσσαλονίκη | Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου | Συλλογή Σ. Φέλιου, Αθήνα | Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος, Αθήνα κα.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.