Μετά την ανάθεση το 2018 από τον Δήμο Αγίου Νικολάου και την πρώτη παρουσίαση του πρωτότυπου μουσικού έργου «Απόκοπος ή Σπιναλόγκα» του Νίκου Ξυδάκη, σε ποίηση Διονύση Καψάλη σε μια μεγάλη συναυλία στο νησί της Σπιναλόγκας, έρχεται το ντοκιμαντέρ του Πάνου Καρκανεβάτου, να ολοκληρώσει την καταγραφή της Σπιναλόγκας, ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Η πρώτη παρουσίαση του ντοκιμαντέρ θα γίνει σε μια ειδική προβολή στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη, την Πέμπτη 18 Απριλίου 2019, στις 20.00.

Σημείωμα του σκηνοθέτη

Εκκίνηση του ντοκιμαντέρ είναι η δημιουργία του μουσικού έργου, που παρακολουθούμε
να εξελίσεται με λεπτή, διακριτική ματιά.
Οι πρώτες λέξεις, οι πρώτες νότες, οι συναντήσεις.
Η αναμονή.

Κι ένας χώρος ιδιαίτερα φορτισμένος, που στέκει αντίκρυ. Πύλη και προορισμός.
Η Σπιναλόγκα.
Που έχει χωρέσει μια οριακή εκδοχή της ανθρώπινης ύπαρξης και μια γενναία ανθρώπινη στάση, στο πρόσωπο του Επαμεινώνδα Ρεμουντάκη.
Μια κατάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης, που η αναγωγή της στους αρχετυπικούς μύθους, αλλά και μέσα από την Τέχνη λειτουργεί με καθαρτήριο τρόπο.

Παρακολουθούμε την εξέλιξη του έργου, των ηχογραφήσεων.
Τις δημιουργικές συναντήσεις με τους μουσικούς της Κρήτης.
Τις φωνές, τα πρόσωπα, τους ήχους.

Η Σπιναλόγκα σαν αρχιτεκτόνημα, η ιστορία της, η λειτουργία της σήμερα, η θέση της
στη σύγχρονη πραγματικότητα και μερικές κουβέντες που καταγράφουν αυτό το ίχνος
από τους ανθρώπους που τη ζουν καθημερινά.

Παράλληλα η ετοιμασία της παράστασης πάνω στο νησί της Σπιναλόγκας.
Ο χώρος που αναμορφώνεται και παίρνει ζωή.
Ο παλμός που κυριεύει το χώρο.
Ενα ηχοτοπίο, που ησυχάζει με τον αέρα, που δέρνει το κάστρο και ορίζει τον χρόνο,
σε μια συμφιλιωτική χειρονομία με το παρελθόν και το μέλλον.

Το ντοκιμαντέρ επιζητεί να είναι κάτι περισσότερο από μια καταγραφή.
Προσεγγίζει την Σπιναλόγκα, ως έναν ιδιαίτερο τόπο, με φορτισμένη ιστορική διαδρομή.
Ενα μνημείο που επανεγγράφεται, με αισθαντικότητα, ως χώρος Τέχνης και Πολιτισμού.

Στην παρουσίαση θα παραβρεθούν ο σκηνοθέτης και οι δημιουργοί του μουσικού έργου και θα δεχτούν ερωτήσεις μετά την προβολή.

Περιορισμένες θέσεις, με σειρά προτεραιότητας.