Το θέατρο-παλαιό τυπογραφείο του Εμπρός αποτελεί κοινό αγαθό στο κέντρο της Αθήνας, καθώς έχει χρησιμοποιηθεί για θεατρικές παραστάσεις, πρόβες, χορό, εικαστικά δρώμενα, συνελεύσεις, πειραματική μουσική, εργαστήρια, συζητήσεις κ.λπ. Ο χώρος ενεργοποιήθηκε αρχικά από την κίνηση Μαβίλη το Νοέμβριο 2011, στη συνεχεια συμμετείχε η κίνηση κατοίκων, ο σύνδεσμος χορού, ομάδες της πόλης. Ένας άλλος χώρος και χρόνος δημιουργήθηκε όπου παράγονται νέες μορφές τέχνης και ζωής.

Το Εμπρός υπήρξε ένα εγκαταλειμμένο τυπογραφείο που ασκούσε μεγάλη έλξη στους καλλιτέχνες του ’90, γι’ αυτό έγινε θέατρο απο μια πρωτοποριακή ομάδα για την εποχή της. Ωστόσο, εγκαταλείφθηκε πριν από επτά χρόνια. Ο χώρος φέρει έντονα τα ίχνη του θεατρικού δρώμενου. Ο Αρτώ μίλησε για τη μαγεία του θεάτρου, για την κοσμική έκσταση που οδηγεί αναπόφευκτα στο θέατρο. Ο Γκροτόφσκι γράφει: «Γιατί μας ενδιαφερει η Τέχνη για να παραβιάσουμε τα σύνορά μας, να επεκτείνουμε τα όρια μας, να γεμίσουμε το κενό μας και να ολοκληρωθούμε».

Το Εμπρός στο κέντρο της γειτονιάς του Ψυρρή, σε μια περιοχή που είναι γεμάτη από «μπουζουκερί», κλαμπ -τα περισσότερα κλειστά-, εμπορικά καταστήματα που κλείνουν, αλλά και κατοίκους, μικρές βιοτεχνίες,καφενεία και μικρά εργαστήρια, αποτελεί μια ανάσα για τη γειτονιά αλλά και για το κέντρο της πόλης.

Ο χώρος ανήκει στην ΕΤΑΔ ΑΕ (εταιρεία ακινήτων του Δημοσίου) και όταν υπάλληλοί της τον περασμένο Οκτώβριο 2012 ήρθαν μαζί με την αστυνομία να τον κλείσουν και να τον ωθήσουν ξανά στη σιωπή τούς εμπόδισαν το πλήθος και οι υπογραφές που συγκεντρώθηκαν καθώς και η μεγάλη συμπαράσταση καλλιτεχνών και διανοούμενων από την παγκόσμια κοινότητα και υποχώρησαν.

Υπήρχε η πρόθεση λειτουργίας του χώρου ως κοινωνικού συνεταιρισμού. Στις 27 Νοεμβρίου, Τρίτη πρωί, όταν η ΚΕΔ έκλεισε μαζί με την αστυνομία ξανά το χώρο και τις παροχές του. Το Εμπρός ανοίχτηκε και επαναλειτούργησε ως επιθυμία των ανθρώπων που βρίσκονταν εκεί. Σε αυτή την περίπτωση το συλλογικό υποκείμενο έδρασε και συνεχίζει να δρα, παρά τις όποιες αντιπαραθέσεις και τους μετασχηματισμούς.

Τι είναι το Εμπρός; Εμπρός κατάληψη, Εμπρός κοινότητα, Εμπρός μια νεα κοινωνική καλλιτεχνική πρόταση για την πόλη;

Το δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας αποφάσισε να συμπαρασταθεί στη διεκδίκηση του χώρου και στη συνέχιση της λειτουργίας του. Ωστόσο, ποτέ δεν έδωσε εγγράφως αυτή τη συμπαράσταση.

Το Εμπρός ως καλλιτεχνική κατάληψη ενός θεάτρου αποτελεί ένα αξιοσημείωτο κοινωνικό αγαθό για την ανθρώπινη κατάσταση στην Αθήνα που όμως βρίσκεται σε εσωτερική κρίση.

Η περίπτωση του δημιουργεί τα ακόλουθα ερωτήματα:

Ποια είναι η συνθήκη που διαμορφώνεται στο κέντρο της Αθήνας αυτή την περίοδο; Ποιες είναι οι ιδιομορφίες της;

Τι ρόλο μπορεί να παίξουν χώροι και χρόνοι σαν το Eμπρός στη σημερινή χαρτογράφηση της Αθήνας που συχνά κυριαρχεί ο φόβος, η βία, η φτώχεια και ο ρατσισμός ;

Μπορεί η τέχνη να συμβάλει στο μετασχηματισμό του κέντρου μέσα από τη δημιουργία κοινών αγαθών καθώς και νέων εναλλακτικών δομών;

Πώς σχετίζεται ο χώρος του Εμπρός με ανάλογα παραδείγματα σε άλλες χώρες;

Ποια είναι η σημασία της δημιουργίας κοινών αγαθών στο κέντρο της πόλης και μέσα από ποιες διαδρομές μπορούν να δημιουργηθούν;

Ποια είναι η συνθήκη που έχει δημιουργηθεί τώρα στo xώρο;

Πώς εσείς την αντιλαμβάνεστε από μέσα και απέξω απο την ηλεκτρονική αλληλογραφία που λαμβάνετε;

Τι έχετε να προτείνετε σε αυτή τη συνθήκη των τόσο διαφορετικών δρασεων και της αποταυτοποίησης στο Εμπρός;
η Αρχιτεκτονική να συμβάλει και να δημιουργήσει συνθήκες συμμετοχής και επανασχεδιασμού του χώρου;

Μπορεί ακόμη να δημιουργηθεί μια κοινότητα;

Ή μπορούν να συγκατοικούν μόνο διαφορετικότητες μιας πόλης άνυδρης ;

Μπορεί το Εμπρός να ενταχθεί στην κοινωνική οικονομία και να αντιπροτείνει;

Πώς θα επανασχεδιάζατε το θέατρο Εμπρός ως κοινό αγαθό;

Σας καλούμε να συμμετέχετε στο αρχιτεκτονικό εργαστήριο που σχετίζεται με τα παραπάνω θέματα με εισήγηση-παρέμβαση–πείραμα-σχέδιο.

Η συμμετοχή σας είναι καθοριστική στις σημερινές συνθήκες του Εμπρός.