Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης παρουσιάζει μία συναυλία που περιλαμβάνει έργα δύο κορυφαίων εκπροσώπων της πρώιμης ρομαντικής περιόδου, οι οποίοι υπερασπιζόταν τη διατήρηση των αξιών και την προαγωγή της κληρονομιάς των μεγάλων κλασικών του παρελθόντος. Ο Σούμαν και ο Μέντελσον έγραψαν ανυπέρβλητα έργα, ενώ παράλληλα υποστήριζαν τις απόψεις τους και με μαχητική αρθρογραφία, κυρίως στο ‘Neue Zeitschrift für Musik’.

Έναν αιώνα αργότερα, η ναζιστική προπαγάνδα αντιπαρήλθε τη σχέση αλληλοεκτίμησης των δύο κορυφαίων συνθετών και δημιούργησε μία ανύπαρκτη διαμάχη της γνήσιας γερμανικής μουσικής με την εκφυλισμένη μουσική ενός Εβραίου στην καταγωγή, με αφορμή τα αριστουργηματικά κοντσέρτα τους για βιολί. Ο Σούμαν είχε γράψει το δικό του για τον Γιόζεφ Γιοακίμ, ο οποίος φοβισμένος από την απόπειρα αυτοκτονίας του συνθέτη το θεώρησε νοσηρό προϊόν τρέλας και όρισε στη διαθήκη του να μην παιχτεί πριν περάσει ένας αιώνας από το θάνατό του. Το ναζιστικό καθεστώς παραβίασε τον εκατονταετή κανόνα, θέλοντας να το αντιπαραβάλει στο αντίστοιχο του Μέντελσον.

Ο Σίμος Παπάνας ερμηνεύει το κοντσέρτο για βιολί του Σούμαν, που ο Γεχούντι Μενουχίν χαρακτήρισε ως το χαμένο σύνδεσμο μεταξύ Μπετόβεν και Μπραμς και κατέφυγε μέχρι και σε πλάγια μέσα για να αποκτήσει την παρτιτούρα, αφού του απαγορευόταν να το παίξει, λόγω της εβραϊκής καταγωγής του.

Η εμβληματική Σκωτική Συμφωνία του ιδιοφυούς Μέντελσον που ολοκληρώνει το πρόγραμμα, καταδεικνύει τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε η ναζιστική προπαγάνδα στην προσπάθειά της να δικαιολογήσει πειστικά το χαρακτηρισμό αριστουργημάτων αυτού του επιπέδου ως «εκφυλισμένη μουσική».

Ακολουθεί το πρόγραμμα της συναυλίας:

Robert Schumann: Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε ρε ελάσσονα, WoO 23

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Συμφωνία αρ. 3 σε λα ελάσσονα, έργο 56  ‘Σκωτική’