Το 9ο SFF-rated Athens, το Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Επιστημονικής Φαντασίας & Φανταστικού της Αθήνας, πιστό στο ραντεβού του με τους Έλληνες λάτρεις του είδους, είναι και πάλι εδώ για να δώσει στις νύχτες άλλη διάσταση. Η 9η διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 20 Μαρτίου έως και την Τετάρτη 26 Μαρτίου στον καθιερωμένο τόπο συνάντησης, στον κινηματογράφο Μικρόκοσμος. Οι προβολές φέτος πραγματοποιούνται με ψηφιακή τεχνολογία υψηλής ανάλυσης, προκειμένου να ικανοποιήσουν και τα πιο «απαιτητικά» μάτια.

Η φετινή διοργάνωση δίνει έμφαση στους Έλληνες δημιουργούς, με ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, παρουσιάζει: αφιέρωμα στα games, ευρωπαϊκές πρεμιέρες, avant-premières ενώ δίνει και δώρα στο κοινό. Το SFF-rated Athens φιλοδοξεί να αποτελέσει πλατφόρμα για όλες τις ελληνικές παραγωγές τους είδους δίνοντας βήμα στους Έλληνες και Κυπρίους δημιουργούς να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και να έλθουν σε επαφή με το κοινό. Επίσης εκπροσωπούνται και Έλληνες σκηνοθέτες της διασποράς. Συνολικά θα προβληθούν 4 ταινίες μεγάλου μήκους και 15 ταινίες μικρού μήκους Ελλήνων σκηνοθετών. Επιπλέον, για τις ταινίες μικρού μήκους θεσμοθετείται και χωριστό βραβείο Κοινού για την καλύτερη ταινία μικρού μήκους Έλληνα σκηνοθέτη με τον εύγλωττο τίτλο «GReat Short».

Ειδικά για τους φανατικούς λάτρεις των games, τη Δευτέρα 24 Μαρτίου, παρουσιάζεται ένα αφιέρωμα με ταινίες μικρού μήκους και fan films βασισμένα σε δημοφιλή παιχνίδια, ντοκυμαντέρ, αλλά και «προφητικές» θρυλικές ταινίες, όπως το «eXistenZ» του David Cronenberg.

Όπως κάθε χρόνο, όλες οι ξένες ταινίες θα προβληθούν υποτιτλισμένες στα ελληνικά και όπως πάντα το SFF-rated ATHENS θα κερνάει το κοινό του σφηνάκια αψέντι, το ποτό της φαντασίας.

Το SFF-rated Athens ιδρύθηκε το 2006 από την Αθηναϊκή Λέσχη Επιστημονικής Φαντασίας (Α.Λ.Ε.Φ). To φεστιβάλ ξεκίνησε ως ρετροσπεκτίβα ελληνικών ταινιών μικρού μήκους του είδους αλλά γρήγορα εξελίχθηκε σε ένα δυναμικό ανεξάρτητο διεθνές φεστιβάλ, προβάλλοντας ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους από όλον τον κόσμο και δίνοντας στο ελληνικό κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει σε όλο της το εύρος τη σύγχρονη κινηματογραφική παραγωγή από τον χώρο του Φανταστικού.

Ταινίες μεγάλου μήκους:
– Τhe Cosmonaut (2013) – O Κοσμοναύτης
Ο Κοσμοναύτης δίνει σήμα ότι επιστρέφει. Όμως όταν το σκάφος του προσγειώνεται, είναι άδειο ενώ αυτός προσγειώνεται σε μια παράλληλη Γη ερημωμένη από ανθρώπους. Την εποχή που η ΗΠΑ και η ΕΣΣΔ ανταγωνίζονταν για την κατάκτηση του Διαστήματος, υπήρξαν πολλοί αφανείς ήρωες του διαστήματος που το όνομά τους δεν γράφτηκε στα βιβλία της Ιστορίας, γιατί δεν ταίριαζε με τις πολιτικές των χωρών τους. Δύο αδελφικοί φίλοι που έχουν τον ίδιο σκοπό και αγαπούν την ίδια γυναίκα, μια επανδρωμένη πτήση των Σοβιετικών για τη Σελήνη που επισήμως δεν έγινε ποτέ και μια ταινία γεμάτη ρομαντισμό για τα μεγάλα συναισθήματα και τα μεγάλα όνειρα του ανθώπου, και πώς συχνά το ένα πρέπει να θυσιαστεί για χάρη του άλλου. H ταινία «The Cosmonaut» αποτελεί μια από τις πλέον επιτυχημένες «crowd-funding» ταινίες, αλλά και μια επική περιπέτεια σύγχρονης κινηματογραφικής δημιουργίας από την Iσπανική Riot Cinema Collective.

– Abducted – Θύματα απαγωγής (2013)
Ένα νεαρό ζευγάρι πέφτει θύμα απαγωγής από αγνώστους και ξυπνά κλεισμένο σε ένα γυμνό δωμάτιο. Ποιοι τους έχουν απαγάγει; Μήπως σχετίζεται με το ότι η κοπέλα είναι κόρη στρατιωτικού; Σύντομα ένα δεύτερο ζευγάρι απαχθέντων εμφανίζεται, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι υπεύθυνοι είναι οι εξωγήινοι, ενώ και ένα τρίτο ζευγάρι εμφανίζεται, αυτοί είναι βέβαιοι πώς πρόκειται για μυστικό πείραμα της κυβέρνησης. Σε κάθε περίπτωση οι δεσμοφύλακές τους δείχνουν άνθρωποι, ενώ σίγουρα κάποιοι πειραματίζονται με τα σώματά τους. Οι σκηνοθέτες Glen Scantlebury και Lucy Philips γύρισαν ένα σφιχτοδεμένο θρίλερ χαρακτήρων όπου δείχνουν να αναρωτιούνται «τι είναι πιο ανοίκειο και ξένο στον αμερικανό πολίτη; Οι Ταλιμπάν, οι εξωγήινοι ή η ίδια του η κυβέρνηση;» O Glen Scantlebury αξιοποιεί τη μεγάλη του εμπειρία ως μοντέρ σε μεγάλες επιτυχίες του Χόλιγουντ («Dracula», «Con Air», «Armageddon», «Lara Croft: Tomb Raider», «Transformers») ώστε να παντρέψει το θεατρικό κλίμα με εκρήξεις δράσης, κρατώντας ψηλά το δείκτη του σασπένς μέχρι το τέλος και αφήνοντας το θεατή να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Η συν-σκηνοθέτης και γυναίκα του Glen Scantlebury, Lucy Philips θα είναι παρούσα στις προβολές του «Abducted», ως καλεσμένη του φεστιβάλ.

The Search for Simon (2013)
Ο David αναζητά τον αδερφό του Simon σ’ όλο τον κόσμο. Είναι βέβαιος ότι τον έχουν απαγάγει εξωγήινοι, και ξοδεύει τα χρήματα που κέρδισε από ένα λαχείο αναζητώντας τους εξωγήινους; τον αδερφό του; ή το μυστικό που έχει σημαδέψει τη ζωή της οικογένειάς του εδώ και τριάντα χρόνια; Αυτή η εμμονή έχει σχεδόν καταστρέψει τη ζωή του και οι προσπάθειες του μοναδικού του φίλου να τον βοηθήσει αποτυγχάνουν η μία μετά την άλλη. Θα μπορέσει ο Simon να ξεπεράσει το ψυχολογικό αυτό πρόβλημα ή τουλάχιστον να βρει τον αδερφό του; Όλα αυτά τα δραματικά, δοσμένα με το μοναδικό βρετανικό χιούμορ, από τον σκηνοθέτη Martin Gooch, που είναι ένα απο τα ανερχόμενα παιδιά-θαύματα του βρετανικού κινηματογράφου. Η ταινία είναι συμπαραγωγή του κινηματογραφικού φεστιβάλ Sci-Fi London.

– LFO: The Movie (2013)
Αν μπορούσατε να ελέγξετε απόλυτα τη συμπεριφορά άλλων ανθρώπων χωρίς αυτοί να το γνωρίζουν, τι θα κάνατε; Είστε σίγουροι; Σκεφτείτε το ξανά: η ταινία LFO μπορεί να σας βοηθήσει σε αυτό. Ένας άνθρωπος κάνει πειράματα με τον ήχο, μέχρι που κάποια στιγμή ανακαλύπτει μια συχνότητα με την οποία μπορεί να υπνωτίζει τους ανθρώπους και να τους κάνει πειθήνια όργανά του. Πρώτο πειραματόζωό του θα γίνει το ζευγάρι των γειτόνων του. Πολύπλοκες και διαρκώς εναλλασσόμενες σχέσεις θα δημιουργηθούν ανάμεσά στους τρεις τους. Στη συνέχεια ο ορίζοντας θα ανοίξει απεριόριστα και σειρά θα έχει πλέον ολόκληρη η ανθρωπότητα.
Ιδιόμορφο σκανδιναβικό φιλμ (συμπαραγωγή Δανίας / Σουηδίας) σε σκηνοθεσία Antonio Tublen, που είναι συγχρόνως επιστημονική φαντασία, σκοτεινή κωμωδία και δράμα. Λιτό, βασισμένο κυρίως στο σενάριο, θέτει μια σειρά από ερωτήματα για τη φύση της δύναμης και της εξουσίας και την ροπή μας προς αυτές, τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης ψυχής. Έχει αποσπάσει θετικές κριτικές και εντυπώσεις παντού όπου έχει προβληθεί.

Ελληνικές ταινίες (διαγωνιστικό τμήμα):
– Από τη γη στη σελήνη (2013)
Συνδυάζοντας με φαντασία και εικαστική δύναμη, διαφορετικές τεχνοτροπίες κινουμένων σχεδίων, ο Άγγελος Σπάρταλης μετέφερε ελεύθερα στον κινηματογράφο το κλασικό μυθιστόρημα του Ιούλιου Βέρν, με πολλή έμπνευση και χιούμορ: οι ήρωες φυσικά μιλούν Ελληνικά -αλλά ποια Ελληνικά; Όπως τα ακούμε στις ειδήσεις; Τα κρητικά; Τα επτανησιακά; Η παρέλαση των ιδιωμάτων της ελληνικής γλώσσας είναι ένας επιπλέον λόγος που κάνει την ταινία απολαυστική. Η μουσική της Ζηνοβίας Αρβανιτίδη είναι ένας ακόμη (με τον Διονύση Σαββόπουλο και τον Ψαραντώνη να τραγουδούν). Στους ήρωες του Βέρν/Σπάρταλη δίνουν ζωή με τις φωνές τους οι: Μάνος Βακούσης, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Στράτος Τζώρτζογλου, Δημήτρης Σταρόβας.

– Τα χρονικά του Δρακοφοίνικα: Αδάμαστος (2013)
Στο σκοτεινό κόσμο του Ελεμπρος, η Αυτοκρατορία του Δρακοφοίνικα κυβερνά με σιδερένια γροθιά και όλοι οι λαοί βρίσκονται κάτω από την κυριαρχία της. Ένας σκλαβωμένος βάρβαρος πολεμιστής από τις περιοχές του Βορρά, ο Ντράγκαρ, παίρνει μέρος σε μονομαχίες, διασκεδάζοντας τους ευγενείς της Αυτοκρατορίας. Το σώμα του βρίσκεται εκεί, αλλά το μυαλό του ταξιδεύει στον τόπο του και στη γυναίκα που άφησε πίσω. Ο Ντράγκαρ καταφέρνει να αποδράσει παίρνοντας όμηρο τη Βαλέρια, την κόρη ενός Στρατηγού της Αυτοκρατορίας, και ο τελευταίος στήνει άγριο ανθρωποκυνηγητό για να τους εντοπίσει. H πρώτη ελληνική ταινία επικής φαντασίας βασίζεται στο κόμικ «Τα Χρονικά του Δρακοφοίνικα», του Γιάννη Ρουμπούλια (Rubus), ο οποίος πρωταγωνιστεί και στο ρόλο του Aδάμαστου ήρωα. Σε σκηνοθεσία Θάνου Κερμίτση, η ταινία έκανε αίσθηση όταν πρωτοπροβλήθηκε το περασμένο Φθινόπωρο και δικαίως παίρνει τη θέση της στο πρόγραμμα του SFF-rated Athens.

– The Awakening (2013)

Οι θεοί των Αρχαίων Ελλήνων ήξεραν τα πάντα (αλλιώς, τι θεοί θα ήταν) και τι έκαναν με τη γνώση αυτή; Την κωδικοποίησαν στο ανθρώπινο dna. Δηλαδή τώρα που η επιστήμη έχει βαλθεί να αποκωδικοποιήσει το dna, ο άνθρωπος θα μάθει όλες τις απαντήσεις; Αλίμονο, οι αρχαίοι θεοί είχαν χιούμορ: μόνο μέσω της Τέχνης μπορεί να σπάει αυτός ο κώδικας και καλό είναι να σπάσει σιγα-σιγά ή έτσι πίστευαν οι αρχαίοι θνητοί και όσοι κληρονόμησαν τη γνώση αυτή. Κι έτσι βυθιζόμαστε σε μια πρωτότυπη ιστορία μυστικών αδελφοτήτων και άγνωστων συγκρούσεων που μαίνονται στο υπόγειο της καθημερινής ζωής, με την καθοδήγηση του Κώστα Μεταξά: πολυπράγμων και πολυβραβευμένος εκδότης, τηλεοπτικός παραγωγός, ντοκυμαντερίστας και ηχολήπτης Έλληνας εξ Αυστραλίας, ο οποίος (τυχαία άραγε;) θα είναι παρών στις προβολές της ταινίας του στο SFF-rated Athens.

Ειδικές προβολές

– Το Κακό (2005)
Ένα χρόνο πριν το SFF-rated ATHENS ξεκινήσει την πορεία του, κυκλοφόρησε από το πουθενά «Το Κακό» σε σκηνοθεσία του Γιώργου Νούσια: η πρώτη Ελληνική ταινία μεγάλου μήκους στο zombie genre, η οποία στη συνέχεια κυκλοφόρησε με επιτυχία σε dvd σε αρκετές χώρες του εξωτερικού, και στήριξε ένα sequel το 2009: Τρεις εργάτες ανακαλύπτουν μια φαινομενικά άγνωστη σπηλιά, και μέσα σε λίγες ώρες μεταμορφώνονται σε ζόμπι -που ως γνωστόν, δεν είναι χορτοφάγα. Η Αθήνα μετατρέπεται σταδιακά σε ένα εφιαλτικό πάρτυ νεκρών κανίβαλων, και οι ζωντανοί, για να μπορέσουν να επιβιώσουν, θα χρειαστεί να κάνουν πρωτόγνωρα πράγματα οποιαδήποτε συμβολική ομοιότητα με τρέχοντα γεγονότα στη χώρα είναι απολύτως συμπτωματική, όσο και προφητική. Με μεγάλη του χαρά το SFF-rated ATHENS προβάλλει επιτέλους «Το Κακό», στη δημοφιλή μεταμεσονύκτια ζώνη του Σαββάτου, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό του να δει αυτή την cult ταινία στη Μεγάλη Οθόνη.
Σαββατο 22 Μαρτίου

– Mystery Screenings
Την Τρίτη το βράδυ, η ψηφοφορία για τα βραβεία Κοινού θα έχει τελειώσει. Την Τετάρτη το απόγευμα λοιπόν, και πριν την avant-premiere που θα ολοκληρώσει τις προβολές του φεστιβάλ, το SFF-rated Athens θα προβάλλει τις δικές του επιλογές για τις καλύτερες ταινίες Ελλήνων σκηνοθετών που διαγωνίστηκαν για τη ψήφο του κοινού τις προηγούμενες ημέρες.
Τετάρτη 26 Μαρτίου

– Divergent (2014)
Πρώτο μέρος μιας τριλογίας βασισμένης στα δημοφιλή μυθιστορήματα της Veronica Roth, το «Divergent» μας μεταφέρει σε ένα μελλοντικό κόσμο, όπου οι άνθρωποι είναι αυστηρά χωρισμένοι σε φράξιες ανάλογα με τις αρετές και ικανότητές τους. Υπάρχουν όμως και οι Αταίριαστοι, αυτοί που δεν μπορούν να ταιριάξουν και να ενταχθούν σε καμία φράξια και καταδιώκονται ανελέητα. Γιατί όμως; Τι είναι αυτό που τους κάνει τόσο επικίνδυνους; Με τον ανερχόμενο σκηνοθέτη Neil Burger (The Illusionist) στο τιμόνι και την οσκαρική Kate Winslet σε πρωταγωνιστικό ρόλο, το Divergent θα χρωματίσει την τελευταία ημέρα του φεστιβάλ πριν την ανακοίνωση των Βραβείων Κοινού και την κλήρωση των Δώρων για το Κοινό, τα οποία φέτος εστιάζουν σε βιβλία και κόμικς Ελλήνων καλλιτεχνών από το χώρο του Φανταστικού.
Avant-première – Τεταρτη 26 Μαρτίου

Αφιέρωμα στα games
Το καλύτερο αντίδοτο για την Τσαγκαροδευτέρα είναι ένα παιχνίδι. Δύο παιχνίδια. Τρία παιχνίδια. Πολλά παιχνίδια. Έτσι φέτος αφιερώνουμε τη μέρα αυτή στον κόσμο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και στην κοινότητα των Gamers, άλλωστε το Παιχνίδι είναι εκεί που η Φαντασία οργιάζει. Δύο θρυλικές και προφητικές ταινίες μεγάλου μήκους, ένα πολυβραβευμένο ντοκυμαντέρ μεγάλης διάρκειας αλλά και fan films, δηλαδή ταινίες μικρού μήκους βασισμένες στους κόσμους δημοφιλών παιχνιδιών και μια ταινία μικρού μήκους σε παγκόσμια πρεμιέρα για τα «άλλα» παιχνίδια στο διαδίκτυο, αυτά που συχνά εισβάλλουν βάναυσα στην εδώ ζωή. Και αμέτρητα δώρα. Θα τραβήξει μέχρι αργά, άλλωστε, η επομένη είναι αργία…
Δευτέρα 24 Μαρτίου

– eXistenZ (1999)
O Καναδός σκηνοθέτης David Cronenberg δεν χρειάζεται συστάσεις. Το eXistenZ είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα του, στο οποίο ξεδιπλώνει με τη νοσηρή μαεστρία του έναν μέλλον όπου η εικονική πραγματικότητα των παιχνιδιών έχει γίνει σωματική πραγματικότητα και οι ήρωές του δεν γνωρίζουν αν βρίσκονται μέσα στο παιχνίδι ή όχι και αν, τελικά, έχει αυτό κάποια σημασία ή όχι. Με έντονα στοιχεία θρίλερ, το eXistenZ δεν προειδοποιεί, ούτε επικρίνει, αλλά διασκεδάζει να μας αναστατώνει με τις προπτικές που οραματίζεται για το πώς θα εξελιχθεί το ζην ψηφιακά. Πρωταγωνιστούν οι Jennifer Jason Leigh και Jude Law, πλαισιωμένοι από ηθοποιούς όπως ο Ian Holm, και ο Willem Dafoe.

– Tron (1982)
To 1981 η ψηφιακή τεχνολογία δεν ήταν ακόμη προσβάσιμη στους πολλούς: οι προσωπικοί υπολογιστές είχαν μόλις αρχίσει να εμφανίζονται, το Internet, τα κινητά τηλέφωνα, τα smartphones, δεν υπήρχαν. Σε αυτό το περιβάλλον χαμηλής τεχνολογίας, ο Steven Lisberger οραματίστηκε και υλοποίησε το Tron, μια θρυλική ταινία που γέννησε πολλά βίντεο παιχνίδια, κόμικς, τηλεοπτικές σειρές και sequel. O Lisberger δεν το πέτυχε μόνος του: τα σκηνικά και τα κουστούμια σχεδιάστηκαν από το σπουδαίο κομίστα Jean Giraud (a.k.a. Moebius), τα οχήματα σχεδιάστηκαν από τον Syd Mead (Blade Runner, Aliens), υπεύθυνος για τον ήχο ήταν ο Frank Serafine (Star Trek), τη μουσική έγραψε η Wendy Carlos (A Clockwork Orange, The Shining) ενώ στις σκηνές computer animation τους βοηθούσε ένα κομπιούτερ με 2ΜΒ μνήμη και σκληρό δίσκο 330ΜΒ. Το story; Ένας προγραμματιστής εισέρχεται μέσα στον ψηφιακό κόσμο ενός mainframe υπολογιστή προσπαθώντας να βρει το δίκιο του κι ο κόσμος όλος βρήκε τη χαρά του, με μια πρωτοποριακή ταινία που δεν έχει χάσει τίποτε από τη γοητεία της, 32 χρόνια μετά.

– Indie Game: The movie (2012)
Σχεδόν όλα τα ντοκυμαντέρ που μπορείτε να βρείτε για τον κόσμο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στριφογυρίζουν γύρω από δύο άξονες: πρώτον, ότι η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών είναι πολύ μεγάλη βιομηχανία, μεγαλύτερη από την κινηματογραφική και δεύτερον, ότι τα βιντεοπαιχνίδια μπορεί να βλάψουν σοβαρά τα άτομα νεαρής ηλικίας με άλλα λόγια το μήνυμα είναι «πολλά λεφτά και μερικά ψυχωσικά επεισόδια» οι Lisanne Pajot και James Swirsky αντέστρεψαν την εικόνα αυτή: «λίγα λεφτά και πολλά ψυχωσικά επεισόδια» -και έπεσαν πάνω στους ανεξάρτητους σχεδιαστές ηλεκτρονικών παιχνιδιών: το μεγάλου μήκους ντοκυμαντέρ «Indie Game: The Μovie», δεν παρακολουθεί τους παίκτες και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια αλλά αυτούς που τα σχεδιάζουν -και τα σχεδιάζουν όχι ως εργαζόμενοι σε μια θηριώδη εταιρεία μέλη μιας ομάδας χιλίων ατόμων (ως είθισται), αλλά μόνοι τους στο σπίτι τους, ίσως με έναν συνεργάτη. Και το κάνουν πρωτίστως γιατί αυτός είναι ο τρόπος που έχουν για να εκφραστούν για τον κόσμο όχι δηλαδή ότι τους ενοχλεί αν το παιχνίδι τους, αν και όταν καταφέρουν να το ολοκληρώσουν, σαρώσει σε πωλήσεις. Το ντοκυμαντέρ παρακολουθεί τους δημιουργούς των μετέπειτα δημοφιλών παιχνιδιών «Super Meat Boy» και «Fez» καθώς παλεύουν με τον χρόνο και τον εαυτό τους για να τα ολοκληρώσουν, ενώ περιέχει και καλοζυγισμένες σκέψεις από το δημιουργό ενός άλλου ανεξάρτητου και επιτυχημένου παιχνιδιού, του «Braid». Το ντοκυμαντέρ βραβεύτηκε στο φεστιβάλ Sundance 2012 και από τότε παίζεται ασταμάτητα σε όλον τον κόσμο.

Fan Films
Μικρού μήκους ταινίες βασισμένες σε γνωστές ταινίες ή στην περίπτωσή μας, σε γνωστά ηλεκτρονικά παιχνίδια. Συχνά εξαιρετικά γυρισμένες, αποτελούν ιδανικό μέσο για να αναδειχθούν νέοι δυναμικοί σκηνοθέτες. Θα προβληθούν ταινίες εμπνευσμένες, μεταξύ άλλων, από τα πασίγνωστα παιχνίδια Mass Effect, Pac-Man, League Of Legends και του επερχόμενου Watch Dogs.

Βραβεία κοινού
Ταινίες Μεγάλου μήκους:
Best Feature

Audience Controversy Award: η ταινία που δέχθηκε τις πιο ακραίες και αντίθετες γνώμες, έχει σίγουρα καλλιτεχνική δύναμη, και αυτό αξίζει ένα βραβείο.

Ταινίες μικρού μήκους:
Short Supreme

Best Idea: στις μικρού μήκους ταινίες του Φανταστικού, συχνά η ιδέα είναι (σχεδόν) το παν.
GReat Short: το νέο βραβείο, για τις ταινίες Ελλήνων σκηνοθετών.