Η Πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το Japan Foundation και την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, παρουσιάζουν το Φεστιβάλ Ιαπωνικών Ταινιών Anime που οργανώνεται στα πλαίσια του προγράμματος «Περιοδεύον Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου» από τις 26 Φεβρουαρίου έως την 1η Μαρτίου.

Στο πρόγραμμα του αφιερώματος περιλαμβάνονται έξι διακεκριμένες ταινίες που παρουσιάζονται σε πρώτη προβολή στην Ελλάδα αποκλειστικά για τους φίλους του ιαπωνικού animation (στα ιαπωνικά με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους).

Τα anime (κινούμενα σχέδια) είναι ένα από τα αντιπροσωπευτικά είδη της ιαπωνικής pop κουλτούρας, ενώ  συγχρόνως, ως μία τέχνη που ξεπερνά τα σύνορα της χώρας μαζί με τα manga, την μόδα του cosplay (μεταμφίεση με κοστούμια από χαρακτήρες Manga, ιαπωνικών καρτούν), έχουν κερδίσει σταθερά μία θέση στις λίστες δημοτικότητας. Η ιστορία των anime είναι μεγάλη και το περιεχόμενό τους καλύπτει ένα μεγάλο εύρος θεμάτων. Κοινό στοιχείο όλων παραμένει η γοητεία που ασκούσαν σε κάθε εποχή με το πλούσιο θεματολόγιό τους (που περιλαμβάνει από τέρατα, ιαπωνικά παραδοσιακά φαντάσματα (yōkai) και ήρωες, έως αθλητικά επιτεύγματα και άλλα πολλά, τις εικόνες υψηλής αισθητικής αποτέλεσμα ειδικής τεχνικής επεξεργασίας, τους ελκυστικά σχεδιασμένους ήρωες, το σενάριο, αλλά και το πλήθος των ηθοποιών (seiyū) με την εκφραστική δύναμη της φωνής τους, την πρωτότυπη μουσική, καθώς και πολλά άλλα στοιχεία.

Ακολουθεί αναλυτικά το πρόγραμμα των προβολών:

Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου
19:30
Komaneko -The Curious Cat / Komadori Eiga Komaneko  (2006/  60′)  Σκηνοθεσία: Tsuneo GŌDA
Hide and Seek / Κakurenbo (2005, 24′) Σκηνοθεσία: Shūhei MORITA

Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου
20:00
Science Ninja Team Gatchaman
/ Kagaku Ninja-tai Gatchaman  (1978, 110′) Σκηνοθεσία: Hisayuki TORIUMI

22:00
SOS! Tokyo Metro Explorers: The Next / Shin SOS Dai Tokyo Tanken-tai (2006, 40’) Σκηνοθεσία: Shinji TAKAGI
Planzet (2010, 53’) Σκηνοθεσία: Jun AWAZU

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου
18:00
NEGADON: The Monster from Mars  / Wakusei Dai-kaijū Negadon  (2005, 25’) Σκηνοθεσία: Jun AWAZU
Hide and Seek / Κakurenbo (2005, 24′) Σκηνοθεσία: Shūhei MORITA
Planzet (2010, 53’) Σκηνοθεσία: Jun AWAZU

20:00
Komaneko -The Curious Cat  / Komadori Eiga Komaneko  (2006/  60′) Σκηνοθεσία: Tsuneo GŌDA

SOS! Tokyo Metro Explorers: The Next / Shin SOS Dai Tokyo Tanken-tai (2006, 40’) Σκηνοθεσία: Shinji TAKAGI

22:00
Science Ninja Team Gatchaman / Kagaku Ninja-tai Gatchaman  (1978, 110′)
Σκηνοθεσία: Hisayuki TORIUMI

Kυριακή 1η Μαρτίου
18:00
Komaneko -The Curious Cat
  / Komadori Eiga Komaneko (2006/ 60′) Σκηνοθεσία: Tsuneo GŌDA
SOS! Tokyo Metro Explorers: The Next / Shin SOS Dai Tokyo Tanken-tai (2006, 40’) Σκηνοθεσία: Shinji TAKAGI

20:00
Science Ninja Team Gatchaman / Kagaku Ninja-tai Gatchaman  (1978, 110′) Σκηνοθεσία: Hisayuki TORIUMI

22:00
NEGADON: The Monster from Mars / Wakusei Dai-kaijū Negadon  (2005, 25’) Σκηνοθεσία: Jun AWAZU
Hide and Seek /Κakurenbo (2005, 24′) Σκηνοθεσία: Shūhei MORITA
Planzet (2010, 53’) Σκηνοθεσία: Jun AWAZU

Οι έξι ταινίες του φεστβάλ-αφιερώματος, που παρουσιάζονται αποκλειστικά σε πρώτη προβολή στην Ελλάδα είναι έργα κατάλληλα για όλη την οικογένεια:

Komaneko – The Curious Cat” (σκηνοθεσία Tsuneo Gōda)
Η ταινία είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του Tsuneo Gōda – που είναι διάσημος, μεταξύ άλλων, και για το σχεδιασμό της μασκότ “Dōmo-kun” της ιαπωνικής κρατικής τηλεόρασης (NHK) – και του animator Hirokazu Minegishi. Η προβολή της ταινίας εκτός Ιαπωνίας έγινε για πρώτη φορά στη Γαλλία (ξεκίνησε το 2009 και συνεχίζεται έως σήμερα, ενώ οι αίθουσες προβολών ξεπερνούν τις 900), ενώ έχει αποσπάσει ευνοϊκές κριτικές παγκοσμίως. Σύμφωνα με την τεχνική του stop motion animation το κάθε δευτερόλεπτο αποτελείται από 24 καρέ. Αυτό σημαίνει πως ο σκηνοθέτης πρέπει να μετακινήσει τις κούκλες 24 φορές για να έχει ένα δευτερόλεπτο κινούμενης δράσης σε ταινία, ρυθμίζοντας ταυτόχρονα τον φωτισμό, τα σκηνικά, τη θέση της κάμερας. Η παραγωγή ταινίας αυτού του είδους δεν ξεπερνά τα λίγα λεπτά κινούμενης εικόνας την ημέρα. Είναι ένα έργο δημιουργημένο με μεράκι από τον Tsuneo Gōda, την ομάδα του και φυσικά την πρωταγωνίστρια γάτα-κούκλα.

Hide and Seek (σκηνοθεσία Shūhei Morita)
Ο Shūhei Morita, που διακρίνεται μεταξύ των άλλων και για την ταινία “Tsukumo” – υποψήφια για το 86ο Βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους 2014 – πραγματοποίησε με τη συγκεκριμένη ταινία την πρώτη του εμφάνιση ως σκηνοθέτης. Η ταινία είναι ένα anime τρόμου (horror animation) δημιουργημένο εξ ολοκλήρου σε 3D computer graphics. Διακρίνεται δε, όχι μόνο για την καινοτόμο σύλληψη και την ομορφιά της εικόνας, αλλά και για την ελκυστική ικανότητά της να αποδίδει την άποψη ενός κόσμου που, αν και έχει μια νοσταλγική χροιά, εξάπτει συγχρόνως και τη φαντασία για την εικόνα του κόσμου στο μέλλον. Η Yamatoworks καταφέρνει με την ταινία αυτή να δώσει νέα πνοή στην αίσθηση του τρόμου των ιαπωνικών λαογραφικών κειμένων που έχουν διαδοθεί από την αρχαιότητα έως σήμερα.

Science Ninja Team Gatchaman: The Movie (σκηνοθεσία Hisayuki Toriumi)
Η Tatsunoko Production είναι μία από τις πιο αντιπροσωπευτικές εταιρείες παραγωγής animation της Ιαπωνίας, με τη συγκεκριμένη ταινία να αποτελεί χαρακτηριστικό έργο της, που συγχρόνως έγινε και πρόδρομος πολλών anime δράσης με ομάδες υπερ-ηρώων. Ο υψηλής ποιότητας σχεδιασμός των μηχανών που εμφανίζονται στο έργο, που οφείλεται στον Kunio Ōkawara, έχει επίσης ασκήσει μεγάλη επίδραση σε μεταγενέστερα anime. Η ταινία, που αποτελεί επετειακό έργο για τα 16 χρόνια από την ίδρυση της Tatsunoko Prodution, ως κινηματογραφικό έργο, συμπτύσσει σε δύο περίπου ώρες την αντίστοιχη τηλεοπτική παραγωγή που ανερχόταν στα 105 επεισόδια. Τριάντα χρόνια μετά τη γέννησή του, το έργο εξακολουθεί να κατέχει μεγάλη δημοτικότητα έως σήμερα, πράγμα που αποδεικνύεται και από την πρόσφατη κυκλοφορία του με πραγματικούς ηθοποιούς.

SOS! Tokyo Metro Explorers: The Next (σκηνοθεσία Shunji Takagi)
Η ταινία βασίζεται στην αντίστοιχη σειρά manga μικρού μήκους “Tokyo Metro Explorers (Dai-Tokyo Tanken-tai)” του Katsuhiro Ōtomo, ενός από τους πιο αντιπροσωπευτικούς Ιάπωνες σκηνοθέτες anime. Η ταινία παρουσιάζει τη συνέχεια του manga σε κινηματογραφική ταινία με την τεχνική του 3D animation, ενώ ο σκηνοθέτης Shinji Takagi έχει προσθέσει νέες ιδέες και τροποποιήσεις. Η ποιότητα της εικόνας προκαλεί τον θαυμασμό του ίδιου του Ōtomo, ενώ με την παραγωγή αυτή, που βασίζεται σε παραδοσιακή τεχνική animation, η επίλεκτη ομάδα των animator με αρχηγό τον Takagi άνοιξε νέους δρόμους στο χώρο του 3D animation.

NEGADON: The Monster from Mars (σκηνοθεσία Jun Awazu)
Η ταινία βασίζεται στην αγάπη του σκηνοθέτη για τις ταινίες καταστροφικών τεράτων, ενώ είναι  δημιουργημένη εξ ολοκλήρου με computer graphics χωρίς τη χρήση συμβατικών εικόνων. Ο Jun Awazu είναι σκηνοθέτης και μοναδικός παραγωγός της ταινίας. Έχει δώσει βάρος στη δημιουργία κινηματογραφικής αισθητικής, με στόχο να αποδώσει, όχι μόνο την αίσθηση του τεχνητού – ιδιαίτερο χαρακτηριστικού των παλαιών ταινιών ειδικών εφέ – , αλλά και την ατμόσφαιρα της εποχής Shōwa (1926-1989) γενικότερα. Για τον ίδιο λόγο έχει δώσει εσκεμμένα σε όλα τα στοιχεία της ταινίας την αίσθηση του χειροποίητου με τη χρήση των computer graphics, ξεκινώντας από το τέρας και τις μηχανές και φτάνοντας έως τους πρωταγωνιστές, τα σκηνικά και τα αντικείμενα. Η ταινία, αν και μικρού μήκους, έχει διακριθεί μεταξύ πολλών άλλων με το 1ο Digital Contents Award του 20ου Digital Contents Grand Prix της Ιαπωνίας, αφού αποτελεί κυριολεκτικά μία οπτική παραγωγή της νέας εποχής, που άξια μπορεί να ονομαστεί «ψηφιακή ταινία καταστροφικών τεράτων» βασιζόμενη εξ ολοκλήρου στην ψηφιακή τεχνολογία.

Planzet (σκηνοθεσία Jun Awazu)
Ταινία δράσης και επιστημονικής φαντασίας από τον σκηνοθέτη Jun Awazu, γνωστός στην Ιαπωνία λόγω της προηγούμενης ταινίας του “NEGADON: The Monster from Mars”. H φωνή του πρωταγωνιστή-μαχητή της ταινίας Hiroshi Akeshima, ανήκει στο δημοφιλή ηθοποιό (seiyū) Mamoru Miyano, γνωστός μεταξύ άλλων και για την ερμηνεία του στη σειρά anime “Mobile Suit Gundam 00”. Αξιοσημείωτο στοιχείο της ταινίας είναι οι θεαματικές εικόνες που συνδυάζουν τις χαρακτηριστικές σκηνές – που αποτίνουν φόρο τιμής στις ταινίες ειδικών εφέ των παλαιών καλών εποχών και ξαναζωντανεύουν την ποιότητα της εικόνας της εποχής Shōwa (1926-1989) – με τις τελευταίες τεχνολογίες στα computer graphics.