Το 1977, τα διαστημόπλοια Voyager I και ΙΙ ξεκινούν το διαστημικό τους ταξίδι, μεταφέροντας ένα είδος οπτικοακουστικών αρχείων: τα golden records αποτελούν ένα μήνυμα για πιθανούς εξωγαλαξιακούς παραλήπτες, μια χρονοκάψουλα στο μέλλον που κωδικοποιεί και κοινοποιεί την ύπαρξη και τα επιτεύγματα της ανθρωπότητας στον πλανήτη Γη.

Το πρότζεκτ “For Ever More Images?” ασχολείται με αυτό το ερώτημα, σε μια εποχή κατά την οποία οι εικόνες που φτιάχνουμε και διακινούμε, καθορίζονται κυρίως από προγραμματιστικές ρουτίνες, αλγόριθμους και αυτοματοποιημένες συμπεριφορές.

Μια έκθεση-εγκατάσταση στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από 9 έως 22 Απριλίου, μια διαδραστική κυβερνομηχανή που κατασκευάζει χρονοκάψουλες, μια σειρά διαλέξεων στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (12 Απριλίου) και στο Ωδείο Αθηνών (13 και 14 Απριλίου), μας καλούν να εξετάσουμε τον τρόπο που παράγουμε, καταναλώνουμε, αντιλαμβανόμαστε και νοηματοδοτούμε τις εικόνες στον 21ο αιώνα.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Natalie Bookchin, James Bridle, Adam Broomberg & Oliver Chanarin, Harun Farocki, Joan Fontcuberta, Forensic Architecture, Πάνος Μαζαράκης, Μαρία Μαυροπούλου, Rabih Mroué, Jon Rafman, Taryn Simon, Monika Sziladi, Penelope Umbrico, Cameron WilsonI, LiamI Young

Έκθεση: FOR EVER MORE IMAGES?

9 έως 22 Απριλίου 2019 | Εγκαίνια έκθεσης 9 Απριλίου 20:00, -1 Εκθεσιακός χώρος  | Καθημερινά 16:00-22:00

 «Αυτές οι εικόνες στερούνται κοινωνικής πρόθεσης. Δεν αποσκοπούν σε διαπαιδαγώγηση. Ούτε σε στοχασμό» λέει ο Harun Farocki το 2001 και επινοεί τον όρο «επιχειρησιακές εικόνες». Αναφέρεται σε εικόνες που δημιουργούνται από μηχανές για μηχανές, όπου καμία ανθρώπινη διαμεσολάβηση δεν εμπλέκεται στη διαδικασία.

Έκτοτε, οι τεχνολογίες βαθιάς μάθησης έχουν προικίσει την τεχνητή νοημοσύνη με ένα άνευ προηγουμένου επίπεδο προσαρμοστικότητας και εξελικτικής ικανότητας. Σήμερα, οι άνθρωποι είναι δυνατόν να φωτογραφίζονται από μηχανές, χωρίς καν να το γνωρίζουν. Τα πρόσωπα, τα συναισθήματα, οι συνήθειες, οι πεποιθήσεις, οι εικόνες και τα δεδομένα τους μπορούν να συλλέγονται, να αποθηκεύονται και να αξιοποιούνται με μαζικούς και αόρατους τρόπους, εξυπηρετώντας πολέμους, την επιτήρηση, το παγκόσμιο κεφάλαιο και διάφορα συστήματα διαχείρισης κινδύνου, σκοπός των οποίων είναι να προβλέπουν το μέλλον. Ο κόσμος σήμερα προσομοιάζει σε μια τεράστια κρυστάλλινη σφαίρα που απορροφά οτιδήποτε οπτικά και η οποία, ταυτόχρονα, προβάλλει τα προκαθορισμένα πλάνα της πίσω σε μας.

Ποιος όμως κατέχει και ελέγχει τα Μεγάλα Δεδομένα, το νέο πετρέλαιο της εποχής μας; Ποιος τα προσφέρει; Ποιος γίνεται το «προϊόν» που τρέφει την οικονομία του καπιταλισμού της επιτήρησης; Ποια είναι η πολιτισμική σημασία τέτοιων οπτικών τεχνουργημάτων και υπολογιστικών συσκευών, σε σύγκριση με το περιεχόμενο των Χρυσών Δίσκων της ΝΑΣΑ του 1977, οι οποίοι προβάλλουν στο Διάστημα και στο μέλλον μια τελείως εξιδανικευμένη εκδοχή του ανθρώπινου κόσμου; Την εποχή εκείνη, οι άνθρωποι έλπιζαν να επικοινωνήσουν με εξωγήινες μορφές ζωής μέσω αυτών που έκριναν αρκούντως όμορφα και σημαντικά για να διατηρηθούν στο Kενό. Σήμερα, αυτό το Κενό διαθλά πίσω σε μας τα διάσπαρτα σωματίδιά του, τα άπειρα ψηφία και εικονοστοιχεία του συνθέτουν μια νέα εποχή, μια παγκόσμια εικόνα που δεν εμφανίζεται να είναι γραμμική, τακτοποιημένη και λαμπρή.

 

Χαρτογραφίες της εικόνας στον 21o αιώνα Συμπόσιο: FOR EVER MORE IMAGES?

12 έως 14 Απριλίου 2019 | Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών & Ωδείο Αθηνών

Η διεθνής αυτή συνάντηση συγκεντρώνει προσκεκλημένους και προσκεκλημένες που δραστηριοποιούνται στα πεδία της φιλοσοφίας, της αρχιτεκτονικής, της τέχνης, της φωτογραφίας, του κινηματογράφου, της θεωρίας των μέσων ενημέρωσης, της λογοτεχνικής θεωρίας, της ανθρωπολογίας, των σπουδών επιτέλεσης (performance studies) και των φυλετικών σπουδών, για να διερευνήσουν τα αναρίθμητα μέσα και μορφές με τις οποίες εμφανίζεται η εικόνα σήμερα: τον ρόλο και τη θέση της στους τομείς της εγκληματολογίας και της επιτήρησης, των τεχνολογιών ιατρικής και σόναρ, της πληροφορικής και των όπλων, των ηλεκτρονικών πεδίων των οπλοποιημένων δεδομένων, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των ψηφιακών πλατφορμών, της όρασης υπολογιστών και της τεχνητής νοημοσύνης, του κινηματογράφου και των τεχνικών μέσων, των αλγόριθμων της αντίληψης, της κλιματικής αλλαγής και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, των ταξινομητικών σχημάτων όλων των ειδών και αναρίθμητων ετερογενών και συχνά αποσπασματικών μορφών.

Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες στο συνέδριο εκπροσωπούν τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά, την Κολομβία, την Ισπανία, τη Μεγάλη Βρετανία, την Ολλανδία, τη Γαλλία, το Ισραήλ, το Μαρόκο, το Πακιστάν και την Ελλάδα, ενώ αρκετοί και αρκετές ειδικεύονται σε περιοχές που περιλαμβάνουν επίσης την Ινδία, την Ταϊλάνδη και άλλες χώρες.

Πρόγραμμα Συμποσίου

Παρασκευή 12 Απριλίου | Γαλλικό Ινστιτούτο| 18:00-23:00

18:00 | Καλωσόρισμα | Χρήστος Καρράς (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση) και Eduardo Cadava (Πανεπιστήμιο του Princeton)
18:30-19:45 | Το μέλλον των μελλοντικών εικόνων | Jean-Luc Nancy* (στα γαλλικά, με παράλληλη μετάφραση στα ελληνικά και στα αγγλικά) |Συντονισμός: Eduardo Cadava
20:00-22:00 | Προβολή “Hale County This Morning, This Evening” (Το Hale County σήμερα το πρωί, σήμερα το απόγευμα)

Πρώτη Πανελλήνια προβολή. Η ταινία ήταν φέτος υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ και έχει βραβευτεί στο Sundance Film Festival με Special Jury Award for Creative Vision 2018.

Η προβολή πραγματοποιείται με τη συγχρηματοδότηση του NYU in Athens και η ταινία είναι στα αγγλικά, με ελληνικούς υπότιτλους

Ακολουθεί συζήτηση μεταξύ του σκηνοθέτη RaMell Ross και της Λιάνας Θεοδωράτου (NYU και NYU in Athens)

22:00-23:00 | Δεξίωση

Σάββατο 13 Απριλίου | Ωδείο Αθηνών| 12:00-20:30

12:00-13:30 | Forensic Architecture και «Η υπόθεση Παύλος Φύσσας» Eyal Weizman (Forensic Architecture, Λονδίνο), Χριστίνα Βαρβία (Forensic Architecture, Λονδίνο), Συντονισμός: Αριστείδης Μπαλτάς (Μετσόβειο Πολυτεχνείο)
14:00-15:30 | Τα κλίματα των εικόνων, Tom Cohen (Κρατικό Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης – SUNY, Άλμπανι), Yates McKee (Cooper Union, Νέα Υόρκη) Συντονισμός: Φαίη Τζανετουλάκου (ιστορικός τέχνης, Αθήνα)
17:00-18:30 | Οι ήχοι των εικόνων, Raviv Ganchrow (Ινστιτούτο Ηχολογίας, Χάγη), Fred Moten* (Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης – NYU) και Fernando Zalamea (Εθνικό Πανεπιστήμιο της Κολομβίας), Συντονισμός: Χρήστος Καρράς (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση)
19:00-20:30 | Η οργή των εικόνων, Joan Fontcuberta (Βαρκελώνη), Συντονισμός: Eduardo Cadava (Πανεπιστήμιο του Princeton)

Κυριακή 14 Απριλίου | Ωδείο Αθηνών | 12:00-19:00

12:00-13:30 | Τα δικαιώματα των εικόνων, Tom Keenan (Κολέγιο Bard, Νέα Υόρκη), Sharon Sliwinski (Πανεπιστήμιο του Δυτικού Οντάριο), Συντονισμός: Αθηνά Αθανασίου (Πάντειο Πανεπιστήμιο)
14:00-15:30 | Η γεωγραφία των εικόνων, Zahid Chaudhary (Πανεπιστήμιο του Πρίνστον), Rosalind Morris (Πανεπιστήμιο Κολούμπια, Νέα Υόρκη), Συντονισμός: Ελισάβετ Πλέσσα (ιστορικός τέχνης και ανεξάρτητη επιμελήτρια, Αθήνα)
17:00-18:30 | Η μετανάστευση των εικόνων, Συζήτηση μεταξύ της Bouchra Khalili (Βερολίνο) και της Susan Meiselas (Νέα Υόρκη), Συντονισμός: Eduardo Cadava (Πανεπιστήμιο του Princeton)
18:45-19:00 | Τελικές παρατηρήσεις