“From A Distance”: Πέντε Ιθακήσιοι καλλιτέχνες επιχειρούν μία άφιξη στο νησί τους από το Λαζαρέτο

Εγκαταστάσεις, προβολές, δράσεις και performances καταλαμβάνουν το Λαζαρέτο, αναδεικνύοντας τις τακτικές μιας μετέωρης άφιξης

Εκκινώντας από το γεγονός της κοινής τους καταγωγής, πέντε Ιθακήσιοι καλλιτέχνες επιχειρούν μία άφιξη στο νησί τους μετά από πολύχρονη απουσία. Υιοθετώντας μία παράδοξη τακτική μετάβασης σε ένα τόπο άρρηκτα συνδεδεμένο με τον συμβολισμό της επιστροφής, αποφασίζουν να σταθμεύσουν στο Λαζαρέτο, ένα νησί που λειτουργεί ως προθάλαμος της Ιθάκης, και λόγω της κεντρικής του θέσης ως Πανοπτικό, μνημείο ή πύργος ελέγχου.

Πρώτη από τα κράτη της Ευρώπης, η Ενετική κυβέρνηση απαγόρευσε στις αρχές του 15ου αιώνα την επικοινωνία ταξιδιωτών που προέρχονταν από λιμάνια ύποπτα για ασθένειες. Αργότερα, περίπου το 1750, οι Ενετοί κατασκεύασαν στις δαλματικές ακτές και τα Ιόνια νησιά λοιμοκαθαρτήρια, τα οποία ήταν χώροι απομόνωσης από την κοινότητα στην οποία οι ταξιδιώτες αιτούνταν να αφιχθούν και όπου παρέμεναν για περίπου σαράντα μέρες, μέχρι να αποδειχθεί ότι είναι υγιείς. Τα Λαζαρέτο (έτσι ονομάστηκαν τα λοιμοκαθαρτήρια από την λέξη Lazar, που αναφέρεται στην ιστορία του άρρωστου, επαίτη Λάζαρου, της Καινής Διαθήκης και χρησιμοποιούταν από την περίοδο του Μεσαίωνα, προκειμένου να περιγράψει έναν άρρωστο ή φτωχό), μπορούσαν να είναι ένα μονίμως αγκυροβολημένο πλοίο, ένα απομονωμένο νησί, ή ένα οίκημα στη στεριά.

Διονύσης Λιβάνης

Το Λαζαρέτο της Ιθάκης, που εκτός από λοιμοκαθαρτήριο λειτούργησε κατά διαστήματα και ως φυλακή, είναι ένα μικρό νησί μέσα στο κλειστό λιμάνι του Βαθέος. Σήμερα είναι καταπράσινο, γεμάτο πεύκα, και φιλοξενεί το εκκλησάκι της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα όπου πλέον τελούνται γάμοι. Ως σταθμός φιλοξενίας των δυνητικά μολυσμένων αποτελούσε τον προθάλαμο έλευσης στο νησί της Ιθάκης, τον προσωρινό και τελευταίο σταθμό πριν την οριστική άφιξη. Με ποιους όρους, ποια/ος ή τι θα μπορούσε να σταθμεύσει και να παραμείνει σε εκκρεμότητα εκεί;

Εύα Γιαννακοπούλου

Η έκθεση εκκινεί από την παράδοξη συνθήκη αυτού του ελάχιστου σημείου στους κόλπους της Ιθάκης επαναπροσδιορίζοντας ζητήματα μνημειακότητας, εγκλεισμού, ελέγχου και μιας οριακής επιστροφής. Πώς τελεί κάποια/ος υπό συνθήκες απομόνωσης όταν τα όρια συγχέονται λόγω της σχεδόν μηδαμινής, αλλά και υπαρκτής διακριτότητας των δύο νησιών; Η μικρή, αλλά σημαντική απόσταση ανάμεσα στο Λαζαρέτο και τον οικισμό του Βαθέος, που απλώνεται αμφιθεατρικά από το λιμάνι στους γύρω λόφους, δημιουργεί την ψευδαίσθηση ενός καθρεφτισμού μεταξύ των δύο, μιας διαστρεβλωμένης εποπτείας που διαταράσσει τις ισορροπίες του εγκλεισμού.

Φανούρης Μωραΐτης

Οι συμμετέχουσες/χοντες Ιθακήσιες/οι καλλιτέχνες επινοούν αφηγήσεις που ξεκινούν από τη διαχείριση ή τη μυθοπλασία δεδομένων, για να συνθέσουν έργα που μεταβαίνουν ή αφικνούνται οριακά σε έναν τόπο. Εγκαταστάσεις, προβολές, δράσεις και perfor- mances καταλαμβάνουν το Λαζαρέτο, αναδεικνύοντας τις τακτικές μιας μετέωρης άφιξης, σε έναν χώρο επιδημικό και ως εκ τούτου μεταβατικό.

Η έκθεση «Εξ αποστάσεως» που πραγματοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του πολιτιστικού οργανισμού Ιθάκης «Ο Φήμιος», θα φιλοξενηθεί στο Λαζαρέτο, ένα μικρό νησί που βρίσκεται στο λιμάνι του Βαθέος.

Πάνος Σκλαβενίτης

Συντελεστές

Συμμετέχουσες/χοντες καλλιτέχνες: Εύα Γιαννακοπούλου, Διονύσης Λιβάνης, Αιμιλία Μωραΐτη, Φανούρης Μωραΐτης, Πάνος Σκλαβενίτης

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.