Ποιητές όπως ο Διονύσιος Σολωμός και η Μαρία Πολυδούρη έρχονται να συναντήσουν τα παιδιά κάτω από το βράχο της Ακρόπολης, στο Μουσείο Ηρακλειδών. Με επιλεγμένα ποιήματα των σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών τα παιδιά γνωρίζουν τις τεχνικές της έμμετρης ποίησης, ανακαλύπτουν τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας και επιχειρούν τις δικές τους ποιητικές απόπειρες. Το Παιδικό/Εφηβικό Εργαστήρι Λογοτεχνίας και Δημιουργικής Γραφής του Μουσείου Ηρακλειδών, που οργάνωσε και εμψυχώνει η συγγραφέας Χριστίνα Κόλλια, διοργανώνει αφιέρωμα στους μεγάλους Έλληνες ποιητές Διονύσιο Σολωμό και Μαρία Πολυδούρη.

Α’ Μάθημα, Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014, 14:30-16:30
«Ελεύθεροι πολιορκημένοι», Διονύσιος Σολωμός

Β’ Μάθημα, Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2014, 14:30-16:30
«Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ’ αγάπησες», Μαρία Πολυδούρη

Αναλυτικά, οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» είναι ένα από τα κορυφαία ποιητικά συνθέματα του εθνικού ποιητή Διονύσιου Σολωμού που φαίνεται ότι τον απασχόλησε στο μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του καθώς και ένα από τα πιο σημαντικά έργα της νεότερης ελληνικής ποίησης. Γραμμένο σε δεκαπεντασύλλαβο, το έργο είναι εμπνευσμένο από τα γεγονότα της πολιορκίας και της Εξόδου του Μεσολογγίου κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821. Ο δημιουργός του ασχολήθηκε με τη σύνθεσή του σχεδόν σε ολόκληρη τη διάρκεια της λεγόμενης ώριμης ποιητικής περιόδου της ζωής του 1834-1847, γεγονός που κάνει το έργο «οργανικό» ποίημα από την άποψη ότι στη μακρά διάρκεια της ανάπτυξής του αποτυπώνει την εξέλιξη των ιδεών του ποιητή. Οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» είναι ένα από τα πιο αποσπασματικά έργα του. Παραδόθηκε με τη μορφή τριών σχεδιασμάτων, ύστερα από προσεκτική μελέτη των αρχείων του ποιητή από τον Ιάκωβο Πολυλά, ο οποίος το εξέδωσε για πρώτη φορά. Πηγή έμπνευσης των «Ελεύθερων Πολιορκημένων» είναι ο αγώνας των υπερασπιστών του Μεσολογγίου, κατά τη δεύτερη πολιορκία του από τους Οθωμανούς, που κράτησε σχεδόν ένα χρόνο (1825-1826) και κορυφώθηκε με την απέλπιδα έξοδο της Κυριακής των Βαΐων 10 Απριλίου 1826. Ο ποιητής στο παρόν έργο επιχειρεί να αναδείξει σε ποιητικό λόγο το ηθικό μεγαλείο των Ελλήνων αγωνιστών που οδηγούνται με πλήρη συνείδηση στη θυσία για την κατάκτηση της πνευματικής ελευθερίας τους.

Από την άλλη, ένα από τα πιο όμορφα και τρυφερά ερωτικά ποιήματα που έχουν γραφτεί είναι το «Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ’ αγάπησες». Αποτελεί κόσμημα της ελληνικής λογοτεχνίας, αν αναλογιστεί κανείς ότι η Πολυδούρη ήταν μια ιδιαίτερη προσωπικότητα, που έζησε σε μια εποχή ανδροκρατούμενη, ούσα εξαιρετικά φιλελεύθερη, μια γυναίκα που έγραφε για να εκφραστεί αλλά και για να περιγράψει τις ομορφιές και τον έρωτα που βλέπει γύρω της, ενώ οι άλλοι τον αγνοούν.