Η νέα γκαλερί Gramma Epsilon ανοίγει στην Αθήνα στις 30 Σεπτεμβρίου με την έκθεση “Histoire d’E” επιμελημένη από τον Paolo Cortese και τον Francesco Romano Petillo.

Η “Histoire d’E” αφορά ιστορίες από γυναίκες, φιλίες, σχέσεις και χωρισμούς. Η έκθεση απεικονίζει πως οι καλλιτέχνιδες τη δεκαετία του ’70 ξεκίνησαν να δημιουργούν την ανεξάρτητη αφήγησή τους και πως η απόλυτη αδιαφορία της αγοράς τέχνης τους έδωσε την ευκαιρία να πειραματιστούν με απόλυτη ελευθερία. Όπως είπε η Francesca Cataldi: «κοιτάζοντας πίσω, η βαθιά αδικία που έπρεπε να ανεχθούμε τότε στην πραγματικότητα έγινε μια μεγάλη ευκαιρία, και ήταν πράγματι η μεγάλη μας στιγμή».

_Histoire d'E_ - Gramma Epsilon

Anna Torelli, Musical writing n.4 1984

Στην Ιταλία, η Mirella Bentivoglio τόνισε αυτή την εκτεταμένη διάκριση και μάζεψε πάνω από 80 καλλιτέχνες δουλεύοντας τη γλώσσα και την εικόνα απ’ όλο τον κόσμο σε μια έκθεση για την Μπιενάλε Βενετίας του 1978.

Η Bentivoglio διευκρινίζει στον κατάλογο: «εξαΰλωση στο παρελθόν πίσω από την υποσυνείδητη αφαίρεση της δημόσιάς της εικόνας, παράλληλα με τη δημόσιά της απουσία. Η γυναίκα σήμερα, σε ιδιωτικό επίπεδο, εντελώς περιορισμένη σε καθημερινή επαφή με πράγματα, προτάσσει τον εαυτό της σε ένα κόσμο κυριευμένο από επαναληπτικούς μηχανισμούς. Αυτές οι καινούργιες μορφές ποίησης είναι η επανάκτηση αυτού που οι άνθρωποι έχουν αναπτύξει από το ξεκίνημα της ύπαρξης: τη γλώσσα»

_Histoire d'E_ - Gramma Epsilon

Chiara Diamantini, Fragments 1987

Το “Materialization of Language” η «υλοποίηση της γλώσσας» δηλαδή, είναι η αξιόλογη έκθεση του 1978, που δεν ήταν η μόνη. Η Mirella ξεκίνησε να διοργανώνει εκθέσεις τη δεκαετία του ’70 και συνέχισε να τις αφιερώνει σε γυναίκες για άλλα 30 χρόνια. Ο τίτλος “Histoire d’E” είναι εμπνευσμένος από τη δική της έκθεση του 1988 στο Λονδίνο και σκοπεύει να τιμήσει αυτή τη σπουδαία Ιταλίδα καλλιτέχνιδα και επιμελήτρια, μετά από τριάντα χρόνια, μέσω της παρουσίασης στο Αθηναϊκό κοινό των πολλών γυναικών καλλιτέχνιδων που είχε κοντά της. Το project χωρίζεται σε δύο εκθέσεις.

_Histoire d'E_ - Gramma Epsilon

Marilla Battilana, Breakup 1968

Η πρώτη “Between Language and image” / «Μεταξύ Γλώσσας και εικόνας», παρουσιάζει δουλειές «συγκεκριμένης ποίησης» και «οπτικής ποίησης» και επίσης τεκμηριώνει την εξερεύνηση και απεικόνιση του ήχου. Η δεύτερη έκθεση “Between Language and Object” / «Μεταξύ γλώσσας και αντικειμένου», εστιάζει στην έρευνα και τον τρισδιάστατο και γλυπτικό πειραματισμό που πέτυχαν αυτές οι γυναίκες μέσω μιας καθαρτικής διαδικασίας απομάκρυνσης από το οικιακό περιβάλλον «που είχε παίξει το ρόλο του δικού τους βασιλείου-φυλακής επί αιώνες» (M. Bentivoglio).

_Histoire d'E_ - Gramma Epsilon

Mutilation for accentuation the Door of Being 1979

Gramma Epsilon

H Gramma Epsilon είναι μια γκαλερί στο κέντρο της Αθήνας, δυο βήματα από το Μοναστηράκι και την Πλάκα, σε μια περιοχή ιστορικά αφιερωμένη στο εμπόριο υφασμάτων.

Γεννημένη από την κοινή αγάπη των δυο ιδρυτών για την ιταλική τέχνη τον ΧΧ αιώνα, η Gramma Epsilon προτείνει μια σειρά εκθέσεων εμβάθυνσης θεμάτων και μονογραφικών με σκοπό να κινήσει το ενδιαφέρον προς την τέχνη στον θηλυκό, λεκτικό-οπτικό πειραματισμό, τα βιβλία- εικαστικά αντικείμενα, και γενικότερα στην τέχνη της δεύτερης μεταπολεμικής περιόδου. Εστιάζει ιδιαίτερα στους καλλιτέχνες που αποφασίζοντας να πειραματιστούν με απόλυτη ελευθερία, δεν προσαρμόστηκαν στους εμπορικούς κανόνες.

Η γκαλερί συνεργάζεται με τον ανεξάρτητο εκθεσιακό χώρο lettera_E της Ρώμης με τον οποίο μοιράζεται το mission. Το “Ε”, που στην ιταλική γλώσσα συσχετίζει την έννοια της σύνδεσης και του ορισμού, προέρχεται από το ελληνικό γράμμα «έψιλον». Στην αρχική του φοινικική μορφή ήταν απεικονισμένο από ένα εικονόγραμμα που έμοιαζε με ανάποδο “Ε” και μεταφράζεται ως «παράθυρο», ένα αντικείμενο δηλαδή που περιγράφει με σαφήνεια το διπλό ρόλο της γκαλερί: της παρατήρησης και της ανάδειξης. Ο Francesco Romano Petillo, ειδικός της τέχνης τον ΧΧ αιώνα και λάτρης της αρχαιολογίας και του κλασικισμού, ζει στην Αθήνα. Έζησε για πολλά χρόνια στο Λονδίνο όπου και είχε γκαλερί στο east end. Ο Paolo Cortese, ανεξάρτητος επιμελητής και συνιδρυτής της γκαλερί Cortese & Lisanti, σήμερα συνεργάζεται με διεθνείς γκαλερί και με δημόσια ιδρύματα. Ως Υπεύθυνος του αρχείου “Mirella Bentivoglio”, ζει μεταξύ Αθήνας και Ρώμης.

*Cover  photo: Elly Nagaoka, Vocali n.21