Η «Σταχτοπούτα» χαρακτηρίζεται από ρέουσα ιδιαίτερα μελωδική μουσική, σκηνές με έντονη θεατρικότητα και ένα ποιητικό κείμενο με διαρκείς ανατροπές. Το ποιητικό κείμενο βασίζεται φυσικά στο παραμύθι του Σαρλ Περρώ, έχει όμως και κρίσιμες διαφορές, οι οποίες σχετίζονται με την εποχή που γράφηκε το έργο. Ήταν τότε αδιανόητο η πρωταγωνίστρια να δείξει επί σκηνής τις γάμπες της, κι έτσι δεν υπάρχει γοβάκι στο έργο: ο πρίγκιπας βρίσκει την αγαπημένη του χάρη σε ένα βραχιόλι.

Στο κέντρο της υπόθεσης βρίσκεται η Αντζελίνα, θετή κόρη του Ντον Μανίφικο, την οποία η οικογένειά της αποκαλεί «Σταχτοπούτα». Παραμελημένη και κατατρεγμένη από τον πατριό και τις άσχημες κόρες του, η Αντζελίνα ερωτεύεται τον πρίγκιπα Ντον Ραμίρο, ο οποίος εκτιμά την καλοσύνη της και μετά από περιπέτειες τη νυμφεύεται. Στη νέα παραγωγή της ΕΛΣ, η σκηνοθέτρια Ροδούλα Γαϊτάνου μεταφέρει τη δράση σε στο μικρόκοσμο ενός off Broadway θεάτρου στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’30, την εποχή της «Μεγάλης Ύφεσης» και του οικονομικού κραχ. Έτσι, διαχρονικά θέματα, που αφορούν αντιθέσεις ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις αλλά και την «εκδίκηση του καλού», παρουσιάζονται σε τόπο και χρόνο που διαθέτουν στοιχεία ανάλογα προς αυτά της υπόθεσης, είναι όμως πιο κοντά στις αναφορές του σύγχρονου θεατή.

Η Γαϊτάνου, με σπουδές στη δραματουργία της μουσικής και τη σκηνοθεσία όπερας στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού, έχει σκηνοθετήσει παραγωγές, μεταξύ άλλων, στην Royal Opera του Λονδίνου, στην British Youth Opera, στην Scottish Opera, ενώ ήταν υποψήφια για το βραβείο Καλύτερου Σκηνοθέτη Όπερας στα βραβεία Helpmann 2013 στην Αυστραλία. Τα σκηνικά του Σάιμον Κόρντερ μας παραπέμπουν στα άδυτα ενός αμερικάνικου θεάτρου της δεκαετίας του ’30. Από τη μια βλέπουμε τους αφανείς ήρωες του παρασκηνίου στα υπόγεια του θεάτρου και από την άλλη τους υψηλά ιστάμενους στο roof garden να απολαμβάνουν τη θέα στο Μανχάταν στα πάρτι μετά τις πρεμιέρες. Τα κοστούμια της Αλεξίας Θεοδωράκη αντικατοπτρίζουν τα κοινωνικά στερεότυπα της εποχής, ενώ την ίδια στιγμή έχουν κάτι από τη θαμπή λάμψη της ματαιοδοξίας του κόσμου του θεάματος. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο μαέστρος Γιώργος Πέτρου, ενώ στον πρωταγωνιστικό ρόλο εναλλάσσονται οι μέτζο σορπάνο Μαίρη-Έλεν Νέζη και Ειρήνη Καράγιαννη. Στο ρόλο του Ντον Ραμίρο οι Αντώνης Κορωναίος και Βασίλης Καβάγιας, ενώ στο ρόλο του Νταντίνι οι Ντέιβιντ Μενέντεθ και Χάρης Ανδριανός. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγέλος Γεωργακάτος.

A’ Πράξη
Στον πύργο του Ντον Μανίφικο οι δύο άσχημες και τεμπέλες κόρες του, η Τίσμπε και η Κλορίντα, στολίζονται. Η Αντζελίνα, θετή τους αδελφή την οποία φωνάζουν «Σταχτοπούτα», τραγουδά μια μπαλάντα για ένα βασιλιά, ο οποίος νυμφεύεται μια καλόκαρδη, απλή κοπέλα. Εμφανίζεται ο Αλιντόρο, παιδαγωγός του πρίγκιπα Ντον Ραμίρο, μεταμφιεσμένος σε ζητιάνο. Η Σταχτοπούτα τον περιποιείται. Αναγγέλλεται η άφιξη του πρίγκιπα. Στο μεγάλο χορό που θα δώσει θα επιλέξει για σύζυγό του την πιο όμορφη νέα. Ο Ντον Μανίφικο πιστεύει πως ήρθε η ώρα να γίνει το όνειρό του πραγματικότητα: είδε στον ύπνο του ότι είχε γίνει παππούς βασιλιάδων. Θέλοντας να διαπιστώσει ο ίδιος το χαρακτήρα των γυναικών, ανάμεσα στις οποίες προτίθεται να επιλέξει, ο Ραμίρο αλλάζει αμφίεση με τον Νταντίνι, τον υπηρέτη του. Καταφθάνει πρώτος κι ενώ οι δύο κόρες του Μανίφικο περιποιούνται τον Νταντίνι νομίζοντας πως είναι ο πρίγκιπας, ο ίδιος ο Ραμίρο συναντά τη Σταχτοπούτα και την ερωτεύεται αμέσως. Η Σταχτοπούτα παρακαλεί να της επιτραπεί να πάει κι εκείνη στον χορό, όμως δίχως αποτέλεσμα. Ο Αλιντόρο, που είναι ακόμα παρών ως ζητιάνος, ζητά από τον Μανίφικο να παρουσιάσει την τρίτη του κόρη. Εκείνος εξηγεί πως δε ζει πια. Τότε ο Αλιντόρο αποκαλύπτει την ταυτότητά του στη Σταχτοπούτα και την προσκαλεί στο χορό.

Στο παλάτι, ο ακόμα μεταμφιεσμένος Νταντίνι προτίθεται να ξεναγήσει τον Μανίφικο στο κελάρι του παλατιού με τα υπέροχα κρασιά, ελπίζοντας κρυφά να τον μεθύσει. Ο Ραμίρο έχει μπερδευτεί, καθώς ο μεν Νταντίνι τον πληροφορεί πόσο ανόητες είναι η Τίσμπε και η Κλορίντα, ενώ ο παιδαγωγός του Αλιντόρο του μιλά με τα καλύτερα λόγια για μία από τις κόρες του Μανίφικο. Πράγματι, νομίζοντας πως είναι υπηρέτης, η Τίσμπε και η Κλορίντα φέρονται άσχημα στον Ραμίρο. Την ίδια ώρα, στο χορό φτάνει μια άγνωστη γυναίκα: η ομοιότητά της με την Σταχτοπούτα εκπλήσσει όλους.

B’ Πράξη
Ο Ντον Μανίφικο αναλογίζεται τα χρήματα που θα βγάζει από εκδουλεύσεις ως πεθερός του πρίγκιπα. Ανησυχεί, όμως, καθώς η άγνωστη καλλονή μπορεί να του χαλάσει τα σχέδια. Κατά λάθος ο Ραμίρο ακούει τη Σταχτοπούτα να αρνείται τις προτάσεις του Νταντίνι, με τη δικαιολογία ότι αγαπά τον ακόλουθό του. Τότε της ζητά να γίνει δική του. Φεύγοντας, εκείνη του δίνει ένα βραχιόλι και του λέει πως η ίδια θα φορά ένα όμοιο: αν την αναζητήσει και την ξαναβρεί και αν τότε εξακολουθεί να τη θέλει, τότε θα τον παντρευτεί. Στο μεταξύ, ο Νταντίνι αποκαλύπτει στον Μανίφικο την πραγματική του ταυτότητα.

Επιστρέφοντας στον πύργο τους οι δύο αδελφές βρίσκουν τη Σταχτοπούτα πλάι στο τζάκι. Ξεσπά καταιγίδα. Ο Αλιντόρο φροντίζει ώστε η άμαξα του πρίγκιπα να πάθει ατύχημα μπροστά στον πύργο του Μανίφικο. Ο Ραμίρο αναγνωρίζει τη Σταχτοπούτα, αφήνοντας τους πάντες έκπληκτους. Το ερωτευμένο ζευγάρι αναχωρεί και ο Αλιντόρο πείθει τις δύο αδελφές να ζητήσουν συγγνώμη. Κατά τη γαμήλια δεξίωση, η Σταχτοπούτα ζητά από τον Ραμίρο επιείκεια για τη θετή της οικογένεια και αναλογίζεται πόσο άλλαξε η τύχη της.