Η Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, «σπίτι» της καλλιτεχνικής και πνευματικής παραγωγής της περίφημης γενιάς του ’30, φιλοξενεί την έκθεση Μάτση Χατζηλαζάρου. Εκεί – Πέρα Εδώ. Η έκθεση οργανώνεται με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση της σημαντικής Ελληνίδας ποιήτριας, αντλώντας υλικό από τα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, όπου έχει κληροδοτηθεί το προσωπικό αρχείο της.

Επιστολές, κείμενα, ποιήματα, σχέδια και αναμνηστικά αντικείμενα, καθώς και πλούσια φωτογραφικά τεκμήρια στοιχειοθετούν το υλικό για αυτή την έκθεση-αφιέρωμα στη ζωή και το έργο της πρώτης Ελληνίδας υπερρεαλίστριας ποιήτριας. Αναδεικνύονται τόσο η διαδρομή όσο και οι σημαντικοί σταθμοί της πορείας της, οι τόποι, οι άνθρωποι και οι σχέσεις που την καθόρισαν. Ως σύζυγος του Ανδρέα Εμπειρίκου, βρέθηκε στους νεωτερικούς καλλιτεχνικούς κύκλους της εποχής του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και «γαλουχήθηκε» ως ποιήτρια μέσα στο πνεύμα του υπερρεαλισμού. Επιβάτης του θρυλικού Ματαρόα, έφτασε στο Παρίσι, όπου το 1944 εκδόθηκε η πρώτη ποιητική της συλλογή Μάης, Ιούνης και Νοέμβρης. Στα ποιήματά της, έκτοτε, υιοθέτησε μια γραφή συνειρμική, ελεύθερα ερωτική, βαθιά προσωπική και ιδιότυπη. Σύντροφος του ποιητή Ανδρέα Καμπά, του ζωγράφου κι ανιψιού του Πικάσο Χαβιέρ Βιλατό, του διανοητή Κορνήλιου Καστοριάδη, σκεπτόμενη και δραστήρια από τα χρόνια της Κατοχής έως το τέλος της ζωής της, η Μάτση Χατζηλαζάρου δεν έπαψε ποτέ να υπηρετεί μία ποίηση τόσο εξωστρεφή όσο και ενδόμυχη. Δε δίστασε να κάνει πράξη την ελευθερία της έκφρασης ζώντας ένα βίο συναισθηματικής και καλλιτεχνικής εγρήγορσης.

Παράλληλα με την έκθεση, θα διοργανωθεί συμπόσιο αφιερωμένο στην ποίηση της Μάτσης Χατζηλαζάρου.

Οργάνωση έκθεσης και συμποσίου: Λίνα Στεφάνου
Επιμέλεια: Χάρις Κανελλοπούλου