Μια έκθεση για την καταδικασμένη μεγαλομανία του ανθρώπινου είδους

Το 2020, 100 άτομα (50 γυναίκες και 50 άνδρες) επιλεγμένα μετά από μια αυστηρή διαδικασία δοκιμών, θα μετοικήσουν στον πλανήτη Άρη. Η μετοίκηση αυτή, είτε επιτύχει, είτε όχι, θα είναι μόνιμη. Οι 100 αυτοί άνθρωποι δεν θα μπορέσουν να επιστρέψουν στη Γη ποτέ πια. Θα είναι οι πρώτοι του ανθρώπινου είδους, οι οποίοι θα αποπειραθούν με σοβαρές αξιώσεις να εγκαταλείψουν δια παντός τον κόσμο μας και να εγκατασταθούν σ’ ένα εντελώς άγνωστο, ανοίκειο και κατ’ουσίαν απάνθρωπο περιβάλλον. Θα πρέπει να κατασκευάσουν ό,τι είναι απαραίτητο ή επιθυμητό για την επιβίωση και την μακροημέρευσή τους εκ του μη-όντος.

Προφανώς όλη αυτή η περιπέτεια είναι αδιανόητη. Δεν υφίσταται ούτε προηγούμενη αντιστοιχία, ούτε καν κάποια φυσική εικόνα. Εν τούτοις, μπορεί κανείς, χρησιμοποιώντας τη φαντασία του, να σχηματίσει μια εικόνα, μια αλληγορική και ονειρική εικόνα. Εδώ είναι που μπαίνουμε εμείς στην υπόθεση: ο Γιώργος Σταματάκης εμπνέεται από τη αποστολή αυτή και φτιάχνει μια σειρά από έργα τέχνης, μια πλήρη σκηνογραφική μελέτη, ένα περιβάλλον προσαρμογής σ’ ένα μέρος, φτιαγμένο μισό από τις πραγματικές συνθήκες αυτής της απίστευτης (αλλά πραγματικής) ιστορίας και μισό από τη σουρρεαλιστική και απόμακρη φαντασία του. Χρησιμοποιεί ως βασικό εικονογραφικό στοιχείο το μπλε. Το μπλε που αποτελεί το παγκόσμιο σύμβολο αυτού που θα λείπει ολότελα από εκεί και είναι ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα για την ανθρώπινη επιβίωση: του νερού.

Ο καλλιτέχνης αποπειράται μια σπουδή, πρακτική αρκετά κοινή στην ιστορία της τέχνης, με τη διαφορά ότι σ’αυτή την περίπτωση, το θέμα το ανακαλύπτει ο ίδιος. Όπως οι 100 μετανάστες του διαστήματος που κάνουν ένα ταξίδι που δεν έχει ξαναγίνει, έτσι και ο καλλιτέχνης μελετά ένα θέμα, που δεν έχει ξαναμελετηθεί κατ’αυτόν τον τρόπο.

Ο χώρος και το θέμα επέλεξαν, θα λέγαμε ο ένας το άλλο. Το θέατρο με τις ευρύχωρες σκηνές και τα μικρά φουαγέ δημιουργεί μια αντιστοιχία με τη σύνδεση του πεπερασμένου με το άπειρο. Άλλωστε, τα βασικά έργα της έκθεσης, τεράστιοι πίνακες που ο μεγαλύτερός τους απλώνεται στα 7Χ2 μέτρα, δεν προορίζονται για σαλόνια. Βασικός σκοπός της έκθεσης είναι να μεταδώσει ένα μήνυμα. Μιλάει για την καταδικασμένη μεγαλομανία του ανθρώπινου είδους και για την απερίγραπτη μορφή του σύμπαντος. Με απλά λόγια, ρωτάει αν ο άνθρωπος είναι έτοιμος ν’ αντέξει τις προκλήσεις που ο ίδιος θέτει στον εαυτό του.

Tο Θέατρο Σημείο συνεχίζει την προσπάθεια ενίσχυσης των εικαστικών, φιλοξενώντας νέους και ρηξικέλευθους καλλιτέχνες στους χώρους του. Υπενθυμίζεται ότι αυτή η προσπάθεια έχει ξεκινήσει το 2013 με την έκθεση “You Are Here, We Are… Where?” κι έκτοτε συνεχίζεται με συχνές εκθέσεις νέων καλλιτεχνών, σ’ ένα κοινό πάντοτε πνεύμα, μιας ατομικής αισθητικής πρότασης. Ο Γιώργος Σταματάκης, έχοντας συμμετάσχει στις προηγούμενες ομαδικές εκθέσεις υπό την επιμέλεια του Αλέξανδρου Διαμαντή, αποτελεί έναν από τους ιδανικούς εκφραστές αυτής της πρότασης.

Βιογραφικό Σημείωμα Καλλιτέχνη

Ο Γιώργος Σταματάκης γεννήθηκε το 1979 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Εκεί μεγάλωσε και ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στο Καπετανάκειο Λύκειο. Το 2000 ξεκίνησε τις σπουδές του στο Τμήμα Εμπορίας και Διαφήμισης (Marketing) του Α.Τ.Ε.Ι. Αθηνών, απ’ όπου αποφοίτησε το 2006, πραγματοποιώντας παράλληλα, έναν κύκλο σπουδών στο Εργαστήριο Επαγγελματικής Δημοσιογραφίας. Για καιρό εργάστηκε και στους δύο τομείς (Μ.Μ.Ε. και Διαφήμιση), αλλά τελικά τον κέρδισε η Τέχνη. Τότε (2013) δίνοντας εισαγωγικές εξετάσεις, έγινε δεκτός και στις τρείς Σχολές Καλών Τεχνών της Ελλάδας (Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Φλώρινας) και αποφάσισε να φοιτήσει στην Αθήνα, στο εργαστήριο του Πρύτανη Πάνου Χαραλάμπους. Από το 2002 προσφέρει εθελοντικά της υπηρεσίες του στην Μ.Κ.Ο. Μηχανικοί Χωρίς Σύνορα, όπου έχει αναλάβει τη διοίκηση προσωπικού. Έχει δει το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη μας, πράγμα το οποίο έχει παίξει τον βασικό ρόλο στην δουλειά του. Αυτό φαίνεται από την διαρκή προτίμησή του στην πολυχρωμία και στην ποικιλία μορφών, θεμάτων και πρακτικών.

Βιογραφικό Σημείωμα Επιμελητή

Ο Αλέξανδρος Διαμαντής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1994. Είναι απόφοιτος του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Αθηνών και σπουδαστής σήμερα στο 3ο έτος του Τμήματος Θεωρίας & Ιστορίας της Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (ΑΣΚΤ). Τον Οκτώβριο του 2013 επιμελήθηκε την έκθεση “You Are Here, We Are… Where?” στο φουαγιέ του Θεάτρου Σημείο. Έχει πραγματοποιήσει την παραγωγή της μικρού μήκους ταινίας του Αντώνη Βαλληνδρά “Η Κρυφή Γοητεία της Τουαλέτας”  που ολοκληρώθηκε τον Μάιο 2014, ενώ τον Ιούλιο 2012 συμμετείχε στην θεατρική εγκατάσταση “Μουσείο Ανθρώπινης Συμπεριφοράς” που πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο Σημείο και στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Τα τελευταία δύο χρόνια εργάζεται ως εθελοντής, εν είδει πρακτικής άσκησης, στο Βυζαντινό Τμήμα του Μουσείου Μπενάκη.

Συντελεστές

Έργα: Γιώργος Σταματάκης
Επιμέλεια: Αλέξανδρος Διαμαντής

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.