Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στο πλαίσιο της σειράς των πρωτοποριακών, αρχαιολογικών εκθέσεών του με επίκεντρο τον άνθρωπο και σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, παρουσιάζει την εμβληματική, αρχαιολογική έκθεση «ΚΑΛΛΟΣ. Η Υπέρτατη Ομορφιά», υπό την επιμέλεια του Διευθυντή του, Καθηγητή Νικολάου Χρ. Σταμπολίδη και του Επιμελητή Αρχαιοτήτων, Δρος Ιωάννη Δ. Φάππα.

Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 29 Σεπτεμβρίου 2021 έως τις 16 Ιανουαρίου 2022.

ΚΑΛΛΟΣ. Η Υπέρτατη Ομορφιά - Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Πήλινος αττικός μελανόμορφος αμφορέας με την «Κρίση του Πάριδος». Άγνωστης προέλευσης. 530 – 520 π.Χ. Φλωρεντία, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 3856. © Museo Archeologico Nazionale di Firenze (Direzione regionale musei della Toscana)

ΚΑΛΛΟΣ. Η Υπέρτατη Ομορφιά - Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Χάλκινο πτυκτό κάτοπτρο με ανάγλυφη παράσταση απαγωγής του Γανυμήδη από τον Δία μεταμορφωμένο σε αετό. Από τη Μάκιστο, «Πετροπήγαδα». Ελληνιστική περίοδος. Αρχαιολογικό Μουσείο Πύργου Μ 2441. © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας/ΟΔΑΠ. Φωτογραφία: Ειρήνη Μίαρη.

Μέσα από μια σειρά 300 εμβληματικών αρχαιοτήτων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, παρουσιάζονται οι διάφορες πτυχές της έννοιας του «Κάλλους» στην καθημερινή ζωή και τη φιλοσοφική σκέψη της αρχαίας Ελλάδας. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική και μεγάλη σε έκταση έκθεση που θα καταλάβει όλους τους εκθεσιακούς χώρους του Μουσείου.

ΚΑΛΛΟΣ. Η Υπέρτατη Ομορφιά - Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Πήλινος αττικός ερυθρόμορφος σκύφος με παράσταση Πηνελόπης καθισμένης μπροστά στον αργαλειό της. Από το Chiusi (Σιένα). Γύρω στο 440 π.Χ. Chiusi, Εθνικό Ετρουσκικό Μουσείο 62705. © Museo Nazionale Etrusco di Chiusi (Direzione regionale musei della Toscana).

ΚΑΛΛΟΣ. Η Υπέρτατη Ομορφιά - Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Πήλινη ερυθρόμορφη υδρία του Ζωγράφου του Αλκιμάχου, με παράσταση καθημερινής σκηνής καλλωπισμού σε γυναικωνίτη ή σκηνής προετοιμασίας γάμου. Η καθιστή μορφή κρατάει κιβώτιο μέσα στο οποίο περιέχονται κοσμήματα και ύλες καλλωπισμού ενώ η όρθια μορφή κρατά κάτοπτρο μέσα στο οποίο αντικατροπτίζεται το πρόσωπό της. Άγνωστης προέλευσης. Γύρω στο 470 – 460 π.Χ. Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου Δ 99. © ΥΠΠΟΑ/Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου. Φωτογραφία: Σωκράτης Μαυρομμάτης

ΚΑΛΛΟΣ. Η Υπέρτατη Ομορφιά - Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Πήλινο ομοίωμα μήλου. Από αποθέτη ιερού στην Πάτρα. 5ος – 3ος αι. π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών 4644. © ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας/ΟΔΑΠ. Φωτογραφία: Ειρήνη Μίαρη.

Η αρχαία ελληνική λέξη «Κάλλος» σημαίνει «ομορφιά» και συσχετίζεται τόσο με το γυναικείο όσο και με το ανδρικό φύλο. Ωστόσο, η έννοια του «Κάλλους» στην υπέρτατη διάστασή της, δεν είναι απλώς μια λέξη που σημαίνει μόνο «ομορφιά». Είναι ένα ιδεώδες που αναπτύχθηκε στην αρχαία ελληνική σκέψη, εκφράστηκε μέσα από τα ποιήματα των επικών (8ος αι. π.Χ.) και λυρικών (7ος – 6ος αι. π.Χ.) ποιητών και αποκρυσταλλώθηκε σταδιακά στα κείμενα των φιλοσόφων του 5ου/4ου αι. π.Χ. και εξής, οι οποίοι αναφέρθηκαν σε αυτό ως συνδυασμό της φυσικής εμφάνισης και των αρετών της ψυχής. Σε αυτή τη διάσταση του «Κάλλους» επικεντρώνεται και η έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, αναδεικνύοντας τη συμβολή της αρχαίας Ελλάδας στον καθορισμό της έννοιας της «ομορφιάς» μέχρι και σήμερα.

ΚΑΛΛΟΣ. Η Υπέρτατη Ομορφιά - Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η έκθεση περιλαμβάνει 300 αρχαιότητες από Μουσεία και Συλλογές της Ελλάδας, της Ιταλίας και του Βατικανού και διαρθρώνεται σε δύο μεγάλες ενότητες, τον Καλλωπισμό και το Κάλλος.