Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, έρχεται στην Αθήνα, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης με την θεατρική παράσταση ”Ντιμπούκ” του Μπρους Μάγιερς, από το ομώνυμο έργο του Σαλόμ Άνσκι, σε μετάφραση Λουίζα Μητσάκου και σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη. Η πρεμιέρα του έργου είναι την Παρασκευή 23 Μαρτίου.

Ένας άνδρας και μια γυναίκα πάλλονται από τους πανίσχυρους ρυθμούς του έρωτα. Επιζητούν την ένωση που τους οφείλει παλιός όρκος των γονιών τους. Όμως ο όρκος αθετείται. Ο άνδρας πεθαίνει από λύπη, μα η αδικημένη του ψυχή θα μπει στο σώμα της αγαπημένης του και θ΄ αρνηθεί να βγει, παραβαίνοντας τους νόμους που χωρίζουν τους νεκρούς από τους ζωντανούς. Έτσι αρχίζει η ιστορία του Ντιμπούκ, μια ιστορία που μιλά για τη δραματική παρουσία της αγάπης και του Θεού, μια ιστορία που δεν μιλά για την τραγική απουσία τους.

Η ύπαρξη πέφτει στον κόσμο με τη γέννηση και, χάνοντας την ουσία της, κριματίζεται. Κάποια στιγμή θ΄ αποκτήσει συνείδηση της απώλειας, θα νοσταλγήσει την αθωότητα και θα ποθήσει την καταστροφή, για να επιστρέψει στο μεγάλο Αρνητικό, στη μη ύπαρξη, στο θεϊκό κενό, που λυτρωμένο, εν τη απουσία μας, θ΄ απλωθεί ξανά στην αρμονική του ενότητα. Αυτό είναι το τραγικό μυστικό που ψυχανεμίστηκε η ανθρώπινη σκέψη διαχρονικά, από τον Οιδίποδα και τον Ιώβ μέχρι τον Στρίντμπεργκ, τον Κάφκα και τον Μπέκετ. Αυτό διαισθάνονται με τον τρόπο τους οι ελληνικές παραλογές και τα μοιρολόγια, οι εκστατικές πτήσεις των σαμάνων, οι θρηνητικές περιστροφές των δερβίσηδων της Ανατολής, οι νηπτικές προσευχές και τα τεριρέμ της Ορθοδοξίας, οι ιστορίες των ευσεβών της χαράς στη χασιδική Καμπάλα.

Όσο λοιπόν απουσιάζει ο Θεός, τόσο αυξάνεται η θρησκευτικότητα της ύπαρξής μας, γιατί γινόμαστε διάφανοι από τη μοναχικότητα και φωτιζόμαστε από την απελπισία. Κάπως έτσι αντιλαμβάνομαι τον έρωτα του Χανάν και της Λέας στο Ντιμπούκ, σαν ένα θρήνο για τη μεγάλη απουσία. Μήπως όμως κι αυτός ο ίδιος ο έρωτας δεν πεθαίνει άμα τη εμφανίσει του; Άρα ο έρωτας θρηνεί τον εαυτό του όπως το παιδί που κοιτά τον αφαλό του στο End Game του Μπέκετ;

Μία παραγωγή του ΚΘΒΕ στο πλαίσιο του προγράμματος του ΥΠΠΟΤ: «Θεσσαλονίκη Σταυροδρόμι Πολιτισμών» 2011 Μέση Ανατολή, με την οικονομική ενίσχυση του ΟΠΑΠ, του οποίου η πρεμιέρα δόθηκε στις 25/12/2011 στη Θεσσαλονίκη, και παρουσιάζεται στην Αθήνα μετά την περιοδεία του σε Βουλγαρία (Εθνικό Θέατρο «Ιβάν Βάζοφ» της Σόφιας, 17, 18.2.2012), Αλβανία (Εθνικό Θέατρο Τιράνων, 2, 3.3.2012) και Ρωσία εκ μέρους της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης (Φεστιβάλ Θεάτρου Μάλι (Maly Theatre) της Μόσχας, 16,17.3.2012).