Η νέα, μόνιμη διαδραστική εκθεση επιστήμης, τέχνης και μαθηματικών «Παίζω και Kαταλαβαίνω» ανοίγει για το κοινό το Σάββατο 21 Μαρτίου, στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Ηρακλειδών. Η έκθεση λειτουργεί από τον Οκτώβριο του 2014 ειδικά για τα σχολεία, η οποία αρχικά βασίστηκε στις μόνιμες συλλογές του μουσείου με έργα των καλλιτεχνών M.C. Escher και Victor Vasarely και έχει ήδη υποδεχτεί 10.000 μαθητές όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Εντάσσεται στο εκπαιδευτικό, διαδραστικό πρόγραμμα «Επιστήμη, Τέχνη και Μαθηματικά» και αποτελεί συμπλήρωμα της σχολικής διδασκόμενης ύλης, στην κατεύθυνση της διαθεματικότητας, συνδέοντας τα μαθηματικά με την ιστορία της επιστήμης και της τέχνης, τη φιλοσοφία και τα κλασικά γράμματα.

Η πρωτοτυπία της διαδραστικής έκθεσης «Παίζω και Kαταλαβαίνω» έγκειται στο γεγονός ότι ο επισκέπτης βιώνει τη διασύνδεση επιστήμης, τέχνης, μαθηματικών και φιλοσοφίας, παίζοντας κι αλληλεπιδρώντας με ειδικές κατασκευές και συνειδητοποιεί τη διττή ανάγκη του ανθρώπινου πνεύματος για έκφραση (τέχνη) και κατανόηση (λογική και μαθηματικά).

Στον πρώτο όροφο της έκθεσης «Παίζω και Καταλαβαίνω» γίνεται μια εισαγωγή στις πρωταρχικές μαθηματικές έννοιες με τις οποίες έρχεται σε επαφή ο άνθρωπος. Τραπέζια με διαδραστικές κατασκευές και έργα τέχνης εισάγουν τον επισκέπτη στην έννοια της συμμετρίας στη φύση και την τέχνη, στον κόσμο των αριθμών και των σχημάτων, καθώς και στις στοιχειώδεις αλγοριθμικές διαδικασίες.

Στον δεύτερο όροφο της έκθεσης πραγματοποιείται μια ιστορική αναδρομή στους σημαντικότερους σταθμούς της επιστημονικής και μαθηματικής σκέψης αλλά και της τέχνης. Ξεκινώντας από την προσωκρατική εποχή και το πέρασμα από τον μύθο στον λόγο, το ταξίδι συνεχίζεται με τους Πυθαγόρειους, τους Ελεάτες φιλοσόφους, τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, την Ελληνιστική εποχή, την Αναγέννηση, τις κατακτήσεις της επιστήμης και της μοντέρνας τέχνης του 20ού αιώνα, φτάνοντας στη σύγχρονη επιστήμη του χάους, των δυναμικών συστημάτων και των fractals.

Στη δημιουργία της έκθεσης συνεργάστηκε στα θέματα αναμορφώσεων-παραμορφώσεων ολογραμμάτων ο αρχιτέκτων Νίκος Κουρνιάτης, διδάσκων στη σχολή αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, ενώ στο θέμα της σχέσης μουσικής-μαθηματικών, ο διδάσκων στο τμήμα μουσικολογίας του ΕΚΠΑ, Χρήστος Τερζής, ο οποίος σχεδίασε και κατασκεύασε το μονόχορδο. Για την επιλογή και τη δημιουργία των διαδραστικών εκθεμάτων, των επεξηγηματικών αφισών και γενικότερα, ολόκληρης της έκθεσης, αναζητήθηκε κι αξιοποιήθηκε η διεθνής εμπειρία στον χώρο της διαδραστικής μάθησης.