Την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου, και μετά το περσινό ανέβασμα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, ξεκινούν στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, οι παραστάσεις του έργου Πόλη- Κράτος από τον Θίασο Κανιγκούντα, σε σκηνοθεσία Γιάννη Λεοντάρη.

«Κυρίες και κύριοι καλησπέρα. Σε λίγες μέρες θα πέσει στο κεφάλι σας το σύμπαν. Γι’ αυτό πρέπει να μάθετε την ιστορία σας».

Ένας μυστηριώδης χρηματοδότης οργανώνει μια θεατρική παράσταση δίπλα σε ένα μαντρότοιχο. Υποχρεώνει τα πρόσωπα της παράστασης να θυμηθούν την ιστορία της πόλης τους, της Αθήνας. Χορός και τραγούδι, κωμωδία και δράμα, ιστορικές αφηγήσεις, πολιτικοί και πολίτες, γιατροί και ασθενείς. Το μάθημα ξεκινά με την αναφορά στα βασικά χαρακτηριστικά της αρχαίας ελληνικής πόλης-κράτους: ελευθερία, αυτονομία, αυτάρκεια. Έπειτα έρχονται το αίμα, η πολεοδομία, ο πληθυσμός, τα υλικά οικοδομής, οι κατακτητές.

Ο Ρολάν Μπαρτ επιμένει πως «η πόλη είναι λόγος. Μιλάει στους κατοίκους της και μιλάνε κι αυτοί μαζί της ζώντας μέσα της, τριγυρίζοντας στους δρόμους της. Η πόλη είναι και γραπτό, όπου ο χρήστης της λειτουργεί ταυτόχρονα και ως αναγνώστης και μέσα από τις αφηγήσεις της διαμορφώνει την ταυτότητά του». Τα πρόσωπα της παράστασης πόλη-κράτος είναι χρήστες και αναγνώστες της Αθήνας. Μιλούν το λόγο που εγγράφεται πάνω τους από την ίδια την πόλη. Η παράσταση φωτογραφίζει τη δική της Αθήνα και επινοεί την ιστορία της.

Τι μπορεί να συμβεί όταν αναζητήσει κανείς τον πυρήνα της πόλης, το κέντρο της; Ποιοι δέχονται να την κατοικήσουν; Ποιοι αναλαμβάνουν να τη διοικήσουν; Ποιοι αποφασίζουν να την εγκαταλείψουν; Πόσο επηρεάζεται η ιστορία της πόλης από τη λειτουργία του Δρομοκαΐτειου θεραπευτηρίου; Όλα τα παραπάνω εκτελούνται με ευσυνειδησία επί σκηνής υπό τη στιβαρή διεύθυνση –άλλοτε ήπια και άλλοτε αυστηρή– ενός αινιγματικού χρηματοδότη-μαέστρου διεθνούς φήμης. Διαχρονικές επιτυχίες του ελληνικού πενταγράμμου ακούγονται στις πρώτες εκτελέσεις τους και τροφοδοτούν με τεχνητό οξυγόνο τη σκηνή. Ένα σαλονάκι που μοιάζει με πολιτικό γραφείο προηγούμενων δεκαετιών αλλά δεν είναι. Μια παράσταση που θυμίζει επιθεώρηση αλλά δεν είναι. Ένας χρηματοδότης που παρουσιάζεται ως θεατρικό πρόσωπο αλλά δεν είναι.

Διάρκεια: 2 ώρες και 5 λεπτά (με διάλειμμα 15 λεπτών)