Ένας κύκλος κλείνει. Τέσσερις συναυλίες γεμάτες μουσικές εμπειρίες από το ιδιότυπο σύμπαν, την εποχή, τις επιρροές του μέγιστου Έλληνα συνθέτη Νίκου Σκαλκώτα. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στην τελευταία συναυλία Ο Σκαλκώτας και οι σύγχρονοί του αναδεικνύει τη σχέση του εξπρεσιονισμού με τη σπουδαία γερμανική συμφωνική παράδοση.

Η βραδιά ανοίγει, με τα εκφραστικά Πέντε κομμάτια για ορχήστρα, παρθενική ατονική δημιουργία για Ορχήστρα του επιδραστικού Άρνολντ Σαίνμπεργκ. Ακολουθεί, το έντονα υμνητικό της ερωτικής ευτυχίας Κομμάτι κοντσέρτου (Konzertstück) για πιάνο και ορχήστρα του εμβληματικού συνθέτη αλλά και δεινού πιανίστα Καρλ Μαρία Φον Βέμπερ, με σολίστ τον διακεκριμένο Νορβηγό Άιναρ Στέεν Νέκλεμπεργκ.

Η συναυλία ολοκληρώνεται με την αισιόδοξη Δεύτερη Συμφωνία του Γιοχάνες Μπραμς, σύνθεση φωτεινή και ζεστή που γράφτηκε στο αυστριακό θέρετρο της Καρινθίας. Διευθύνει ο εμβριθής Ισραηλινός αρχιμουσικός Γιόαβ Τάλμι, ο οποίος επιστρέφει στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

Το σχόλιο του σολίστ:

«Έχω ερμηνεύσει αρκετές φορές το Κομμάτι Κοντσέρτου για Ορχήστρα του Βέμπερ γιατί με γοητεύει το ότι είναι ένα συμφωνικό έργο, το οποίο όμως θυμίζει και όπερα με μπαλέτο. Αισθάνομαι ενθουσιασμένος για τη συνεργασία μου με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και τον μαέστρο Γιόαβ Τάλμι.»

Το σχόλιο του μαέστρου:

«Η πρόκληση αυτού του πολύ ιδιαίτερου προγράμματος δεν είναι μόνο για τον αρχιμουσικό: είναι εξίσου δύσκολο για την Ορχήστρα – καθώς και για το κοινό. Ο Μπραμς και ο Βέμπερ προσφέρουν την ομορφιά, την έλξη και τη δημοφιλία, αλλά ο Άρνολντ Σαίνμπεργκ παραμένει ένα πραγματικό πείραμα για όλους μας.

Περισσότερα από 100 χρόνια μετά τη σύνθεση του έργου, η μουσική του Σαίνμπεργκ εξακολουθεί να μην είναι αποδεκτή από το ευρύ κοινό και η περίπλοκη μουσική του γλώσσα παραμένει ξένη ακόμη και για τους περισσότερους επαγγελματίες μουσικούς. Ως εκ τούτου, η πρόκληση είναι πρώτα να  αγαπήσει το έργο η Ορχήστρα και μέσω της Ορχήστρας, το ίδιο το κοινό. Αισθάνομαι πολύ άνετα όταν συνεργάζομαι με τους εξαιρετικούς μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και είμαι πολύ ευγνώμων που η χημεία μεταξύ μας λειτουργεί.»

Το πρόγραμμα με μια ματιά

Άρνολντ Σαίνμπεργκ (1874-1951)
Πέντε κομμάτια για ορχήστρα, έργο 16 (εκδοχή του 1949)

Καρλ Μαρία Φον Βέμπερ (1786–1826)
Κομμάτι κοντσέρτου (Konzertstück) για πιάνο και ορχήστρα σε φα ελάσσονα, έργο 79

Γιοχάνες Μπραμς (1833–1897)
Συμφωνία αρ.2 σε ρε μείζονα, έργο 73

19:45: Εισαγωγική ομιλία του Τίτου Γουβέλη για τους κατόχους εισιτηρίων