Show-must-go-on

Καθημερινές σκηνές μεταμορφώνονται σε πεδία συναισθημάτων και το αστικό περιβάλλον μετατρέπεται σε έναν ρευστό χώρο υπό διαμόρφωση

Στην πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί CAN με τίτλο «The Show Must Go On» ο Σωτήρης Πανουσάκης παρουσιάζει μια σειρά από ζωγραφικά έργα μικρών και μεγάλων διαστάσεων που δημιούργησε τα τελευταία 13 χρόνια.

H ζωγραφική του φλερτάρει με την αφηρημένη τέχνη αλλά στηρίζεται στην διαμεσολαβημένη φωτορεαλιστική απόδοση λεπτομερειών από εσωτερικά και από σκηνές που συναντά στον δρόμο. Παραστατικός καλλιτέχνης στο πρότυπο του Edward Hopper ή μινιμαλιστής λάτρης της αφηρημένης ζωγραφικής πιο κοντά στα πρότυπα ζωγράφων όπως ο Mark Francis και ο Barnett Newman; Το έργο του Πανουσάκη κουβαλά εγγραφές από την ιστορία της τέχνης και σκέψεις γύρω από τον ρόλο της ζωγραφικής οι οποίες τον απασχολούν ως θεατή και ως δημιουργό από τα φοιτητικά του χρόνια.

Από το 2006 η πρακτική του βασίζεται σε φωτογραφίες βιτρινών και εσωτερικών καταστημάτων, χώρων διασκέδασης και κατανάλωσης τις οποίες τραβά ο ίδιος, κροπάρει και στη συνέχεια ζωγραφίζει σε καμβά. Τον ενδιαφέρουν αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά στοιχεία, αφανείς λεπτομέρειες και επιγραφές ‘νέον’, μεταλλικές επιφάνειες, κρυφοί φωτισμοί και λέξεις όπως ‘SHOW’, ‘ESCAPE’, ‘FAST’, ‘SOCIAL’, ‘BREAK’, ‘LAND‘ οι οποίες αποσπασμένες από τον διαφημιστικό τους ρόλο και απομονωμένες οπτικά, συνθέτουν ένα «φαντασιακό» περιβάλλον γεμάτο προτροπές και υποσχέσεις.
Ο Πανουσάκης επιχειρεί μία ζωγραφική που “παγώνει” το χρόνο και σαγηνεύει ανάγοντας την καθημερινότητα σε κάτι υψηλό και μεγαλειώδες. Καθημερινές σκηνές μεταμορφώνονται με αυτόν τον τρόπο σε πεδία συναισθημάτων και το αστικό περιβάλλον μετατρέπεται σε έναν ρευστό χώρο υπό διαμόρφωση.

Η χρήση της ύλης και του χρώματος και η σχέση των όρων αφαίρεση/αναπαράσταση γίνεται εδώ αρκετά πιο σύνθετη. Κι ενώ από μακριά τα έργα του έχουν την καθαρότητα ενός φωτορεαλιστικού αντίγραφου, όσο κανείς πλησιάζει τον καμβά η καθαρότητα χάνεται και οι επιφάνειες δείχνουν τραχιές και ημιτελείς, με tromp l’oeil λεπτομέρειες που δίνουν την αίσθηση του τρισδιάστατου. Έτσι τα έργα του Πανουσάκη μοιάζουν με κιάλια που απαιτούν ρύθμιση και άλλοτε αποκαλύπτουν την αλήθεια της μίμησης αποκόπτοντας την παράλογη γλώσσα της αστικής διαφήμισης εστιάζοντας σε απροσδόκητες σκηνές ιδωμένες από γωνίες και άλλοτε η υφή της επιφάνειας και οι χειρονομιακές εξάρσεις κυριαρχούν έναντι της περιγραφής επαναφέροντας μας στην αλήθεια της ζωγραφικής πράξης ως την κατεξοχήν γλώσσα η οποία έχει την ιδιότητα να μεταφέρει παράλληλα μέσα και έξω από την πραγματικότητα.


Ο Σωτήρης Πανουσάκης (γ.1968, Αθήνα) ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Το 1996 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές (MA Fine Art) στο Goldsmiths College του Λονδίνου. Έχει πραγματοποιήσει συνολικά 7 ατομικές εκθέσεις στη γκαλερί TinT, Θεσσαλονίκη (2013 και 2009), στη γκαλερί The Appartment, Αθήνα (2010, 2006, 2004 και 2003) και στην Marksman gallery, Reading, Μ. Βρετανία (2007). Έχει συμμετάσχει σε διάφορες ομαδικές εκθέσεις μεταξύ των οποίων στην 15η Μπιενάλε Μεσογείου (2011), Θεσσαλονίκη, Paint-id (2009), Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, Αθήνα, στο 7ο Φεστιβάλ Εικαστικών Τεχνών (2007), Πεδίο Δράσης ΚΟΔΡΑ, Θεσσαλονίκη, στο Κοινός Τόπος (2005), Θέατρο Επί Κολωνώ, Αθήνα, στη διεθνή έκθεση τέχνης ARCO Madrid (2004), Μαδρίτη, Ισπανία, κ.α.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.