Οι Έλληνες μετανάστες στη Γερμανία -της δεκαετίας του 1960 αλλά και του σήμερα- αποτελούν το «ζωντανό υλικό» του θεάματος που στήνουν στη Στέγη δύο νέοι Έλληνες καλλιτέχνες, ο Ανέστης Αζάς και o Πρόδρομος Τσινικόρης, και ο διακεκριμένος Γερμανός δραματουργός Jens Hillje.

Μετά τις παραστάσεις στο Βερολίνο και στο θέατρο Ballhaus Naunystrasse, η παράσταση «Τηλέμαχος-Should I stay or should I go?» έρχεται στη Μικρή Σκηνή της Στέγης από τις 27 Φεβρουαρίου έως τις 10 Μαρτίου 2013 (με παραστάσεις εκτός Δευτέρας & Τρίτης). Πρόκειται για μια αναδρομή στη μεταναστευτική ιστορία της Ελλάδας με συναίσθημα και αιχμηρό χιούμορ. Η Ιστορία μέσα από τις προσωπικές αφηγήσεις Ελλήνων και Γερμανών.

Η παλιά γενιά μεταναστών, οι γκασταρμπάιτερ, και οι «φυγάδες» της σημερινής οικονομικής κρίσης συναντιούνται σε μια παράσταση-ντοκουμέντο. Πρωταγωνιστές σε αυτό το «θέατρο της πραγματικότητας» δεν είναι μια ομάδα ηθοποιών, αλλά οι ίδιοι οι Έλληνες της Γερμανίας, μεσήλικες και νέοι, επιστήμονες, ιδιοκτήτες επιχειρήσεων και εργάτες. Αφηγούνται στο κοινό τις ιστορίες τους, ο καθένας ως ένας σύγχρονος Οδυσσέας, είτε ζωντανά επί σκηνής είτε μέσω οπτικοακουστικού υλικού. Μαζί τους, ο νέος ηθοποιός-σκηνοθέτης Πρόδρομος Τσινικόρης, που γεννήθηκε στη Γερμανία αλλά ζει στην Ελλάδα, συμπληρώνει τη σύγχρονη αυτή ραψωδία ως ένας «άλλος» Τηλέμαχος κι ενσαρκώνει το μεγάλο δίλημμα της γενιάς του σε σχέση με την πατρίδα μας: «Να μείνω ή να φύγω;». Το ερώτημα δίνει το έναυσμα για την αναζήτηση της ταυτότητας μέσα στις γενιές με την Ιστορία των δύο χωρών -Ελλάδας και Γερμανίας- να διαπλέκεται. Η «Οδύσσεια» του Ομήρου, το μνημειώδες έπος της περιπλάνησης και του νόστου, γίνεται ο συνεκτικός ιστός αυτού του θεατρικού ντοκιμαντέρ. Ιστορία και ιστορίες μπλέκονται, με τις θραυσματικές αφηγήσεις των προσώπων επί σκηνής -ηθοποιών αλλά και μεταναστών- να σχηματίζουν ένα ιδιότυπο μωσαϊκό.

Συμπαραγωγός στην παράσταση είναι το διαπολιτισμικό θέατρο του Βερολίνου, Ballhaus Naunystrasse, του οποίου το καλλιτεχνικό πρόγραμμα εποπτεύει ο Τούρκος κινηματογραφιστής Φατίχ Ακίν. Πρόκειται μάλιστα για την πρώτη θεατρική συμπαραγωγή της Στέγης με αντίστοιχο φορέα του εξωτερικού.

Ο Ανέστης Αζάς γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1978. Σπούδασε στο Τμήμα Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και σκηνοθεσία στην Ανώτατη Δραματική Σχολή Ernst Busch του Βερολίνου. Από το 2008 εργάζεται ως σκηνοθέτης. Έχει σκηνοθετήσει στο Εθνικό Θέατρο, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο ΚΘΒΕ, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, αλλά και σε ανεξάρτητες σκηνές. Η δουλειά του περιλαμβάνει κλασικά κείμενα, έργα σύγχρονων συγγραφέων και έργα που αναπτύχθηκαν στους κώδικες του θεατρικού ντοκιμαντέρ. Το Μάιο του 2011 πήρε μέρος με υποτροφία του Ινστιτούτου Goethe στο διεθνές φόρουμ του φεστιβάλ Theatertreffen στο Βερολίνο. Το Δεκέμβριο του 2011 ήταν υποψήφιος για το βραβείο «Κάρολος Κουν» νέων δημιουργών των Ελλήνων κριτικών θεάτρου και λογοτεχνίας.

Ο Πρόδρομος Τσινικόρης γεννήθηκε το 1981 στο Βούπερταλ της Γερμανίας από γονείς μετανάστες. Το 1999 πήγε στη Θεσσαλονίκη για να σπουδάσει στο Τμήμα Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Από το 2005 μέχρι το 2008 ανήκε στο θίασο της Πειραματικής Σκηνής της Τέχνης, όπου έπαιξε σε έργα των Ίψεν, Τένεσι Ουίλιαμς και Ράινερ Λεβαντόφσκι. Από το 2009 ζει στην Αθήνα, όπου έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τον Δημήτρη Μπίτο, την Έφη Θεοδώρου και τον Στάθη Λιβαθινό. Παράλληλα, έχει δουλέψει ως αρχισυντάκτης σε κάποια επεισόδια της εκπομπής-ντοκιμαντέρ «Συναντήσεις με αξιοσημείωτους ανθρώπους» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη και της ΕΤ1.

Το βερολινέζικο θέατρο Ballhaus Naunynstraße ξανάνοιξε ανανεωμένο το 2008, με τη Shermin Langhoff στην καλλιτεχνική διεύθυνση και υπό την αιγίδα του Fatih Akιn. Μιας και εγκαθιδρύθηκε ως διατοπική θεατρική σκηνή, πολύ γρήγορα αποτέλεσε μαγνήτη για καλλιτέχνες από περιβάλλον μεταναστών πρώτης, δεύτερης ή τρίτης γενιάς, τόσο από το Βερολίνο όσο και πέρα από αυτό. Ο απολογισμός στις τέσσερις καλλιτεχνικές περιόδους που λειτούργησε έκτοτε ήταν: περισσότεροι από 100.000 επισκέπτες, 40 πρεμιέρες και παγκόσμιες πρεμιέρες εσωτερικών παραγωγών ή συμπαραγωγών, έκτακτες εμφανίσεις και μετακλήσεις, καθώς και ένα ευρύ φάσμα διαθεματικών πρότζεκτ, κινηματογραφικών προβολών, αναγνώσεων, συζητήσεων, συναυλιών, φεστιβάλ και εκδηλώσεων τοπικής τέχνης.