Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ αποτίνει φόρο τιμής στην Kaari Upson με την έκθεση “Never Enough”

_Kaari Upson_ Never Enough_

Μια παρουσίαση περισσότερων από 30 έργων που καλύπτουν όλη τη σταδιοδρομία της Upson

25 Μαΐου 2022
- 27 Οκτωβρίου, 2022

Το Ίδρυµα ∆ΕΣΤΕ, αποτίοντας φόρο τιµής στη φίλη µας Kaari Upson (1970–2021), παρουσιάζει την έκθεση ”Never Enough”, η οποία θα πραγµατοποιηθεί στο Ίδρυµα ∆ΕΣΤΕ στη Νέα Ιωνία και θα διαρκέσει από τις 26 Μαΐου έως και τις 27 Οκτωβρίου.

Σε μια σύντομη αλλά παραγωγική σταδιοδρομία δεκαπέντε ετών, η Kaari Upson ανέπτυξε ένα περίτεχνο σύμπαν υφασμένο µε μνήμες, παραδοχές, γεγονότα και μυθοπλασία. Κάθε της γλυπτό, πίνακας, σχέδιο ή βίντεο διαπνέεται από έναν μυστικιστικό ανιμισμό και συγχωνεύει προσωπικά και συλλογικά τραύματα, επιθυμίες, φόβους και φαντασιώσεις.

Για την Upson, το κλειδί για την προσέγγιση του ατόμου βρίσκεται στα υπάρχοντά του, ειδικά στο περιεχόμενο του σπιτιού του. Το ενδιαφέρον της για το οικιακό περιβάλλον ξεκίνησε µε το ”Larry Project” (2007–2012), μια σειρά έργων που διερευνούσαν τον ψυχισμό µέσω ενός μυστηριώδη γείτονα τον οποίο αργότερα βάφτισε ”Larry”.

Έχοντας αποκτήσει πολλά από τα προσωπικά του είδη, η Upson ξεκίνησε μια εμμονική έρευνα που οδήγησε σε ένα εκπληκτικό σύνολο έργων γύρω από κάποιον που δεν είχε συναντήσει ποτέ. Σε αρκετά βίντεο η Upson διαδραματίζει ποικίλους ρόλους —μιας εκδοχής του εαυτού της, ενός συντρόφου, της μητέρας της, μιας φίλης— ενώ ταυτόχρονα αναπαριστά, αναπτύσσει θεωρίες και
µελετά πτυχές οικιακής ζωής, προσωπικοτήτων και διαπροσωπικών σχέσεων.

Τα έργα της σειράς περιλαμβάνουν και τα εμβληματικά ζωγραφικά δίπτυχα ”Kiss”, που για τη δημιουργία τους πίεζε μεταξύ τους ένα πορτρέτο του Larry και μια αυτοπροσωπογραφία της όσο το χρώμα ήταν ακόμη νωπό για να οδηγηθεί σε μια παραμορφωτική συγχώνευση των δύο χαρακτήρων. Ακόμη, η Upson ζωντανεύει τους ήρωές της φτιάχνοντας ένα φυσικού μεγέθους ανδρείκελο του Larry που παίζει στα βίντεο και που αργότερα μεταφέρθηκε σε κάρβουνο μαζί µε μια δική της φιγούρα.

Ως ζωγράφος κλασικής παιδείας, η Upson αποδεχόταν την αποτυχία και την επανάληψη, πειραματιζόταν µε ανορθόδοξες προσεγγίσεις χύτευσης και ζωγραφικής και δούλευε υπό ακραίες συνθήκες µε απρόβλεπτα αποτελέσματα. Ανέπτυξε μια μέθοδο για τη χύτευση πεταμένων στρωμάτων, καναπέδων και άλλων ειδών οικιακού εξοπλισμού σε υλικά όπως το λάτεξ, οι υαλοΐνες, η ρητίνη και η ουρεθάνη, έτσι ώστε να αποδίδονται µε κάθε λεπτομέρεια η υφή, οι ραφές και τα σχέδια των πρωτοτύπων.

Τα μυστήρια αυτά γλυπτά αντιπροσωπεύουν την απουσία του σώματος και αναδίνουν µοναξιά, απώλεια και ένα αίσθηµα κενού, ενώ τα συνεστραµµένα ψυχεδελικά τους χρώματα, οι ψευδαισθητικές σκιές και τα ζαλιστικά σχέδια τα καθιστούν παραισθησιογόνους φορείς αναµνήσεων και ονείρων.

Η ψευδο-επιστηµονική της προσέγγιση βασιζόταν εν πολλοίς στη διαίσθηση και τον πειραματισµό και κατέληγε σε ανησυχητικά, προκλητικά έργα που στοιχειώνουν τους θεατές. Αργότερα, για τη σειρά MMDP(My Mother Drinks Pepsi) (2014–2017) η Upson κατέφυγε στη μητέρα της, η οποία απολάμβανε καθημερινά μια Pepsi και εξέφραζε την ικανοποίησή της µε ένα «Αααχ» κάθε φορά που άνοιγε ένα κουτί την υποδύεται σε βίντεο και σχέδια και δημιουργεί φυσικού μεγέθους κούκλες-αντίγραφά της που χρησιμεύουν ταυτόχρονα ως μαξιλάρια ύπνου για γάτες.

Στη σειρά MMDP περιλαµβάνονται ακόµη περίπλοκα γλυπτά από κουτάκια Pepsi που θυμίζουν αρχαία τεχνουργήματα —µια εντύπωση που προκαλείται από το γέµισµα των κουτιών µε υγρό αλουµίνιο, έτσι ώστε η επιφάνειά τους να δείχνει καµμένη— καθώς και βίντεο που δείχνουν την καλλιτέχνιδα σε διαδρόμους των σούπερ μάρκετ Costco, όπου συνήθιζε να ψωνίζει η µητέρα της.

Σε όλες αυτές τις σειρές έργων, τα γλυπτά έχουν συχνά ως αφετηρία κάποια σχέδια µε γραφίτη. Μεγάλης κλίμακας και σε στυλ λεπτομερών ημερολογίων, τα σχέδια της Upson αντανακλούν την ταχύτητα της σκέψης της, χαρτογραφώντας ένα πλέγμα συνδέσεων, ιδεών και αναφορών που διαφωτίζουν και μπερδεύουν ταυτόχρονα, υποδεικνύοντας στοιχεία και διακλαδώσεις. Τα σχέδια αυτά, γεμάτα εικόνες μεγάλης ακρίβειας αλλά και κείμενα, συχνά έπαιρναν χρόνια για να ολοκληρωθούν καθώς η Upson επέστρεφε κατά καιρούς για να προσθέσει νέα οπτικά, χρονικά και πνευματικά στοιχεία στην πλούσια επιφάνειά τους.

Για την έκθεση ”Kaari Upson: Never Enough”, το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ συνεργάστηκε µε τον αρχιτέκτονα Σωτήρη Κοτούλα σε μια παρουσίαση περισσότερων από 30 έργων που καλύπτουν όλη τη σταδιοδρομία της Upson, από τη φωτογραφία ”It’s Never Enough” (2007) που εξέθεσε στην πτυχιακή της έκθεση στο CalArts μέχρι τις τελευταίες της ενότητες —έναν άτιτλο καμβά (2020–2021) και το ”Portrait (Vain German)” (2020).

Ανταποκρινόμενος στην πρόκληση των δυνατών αυτών έργων, ο Κοτούλας ανέπτυξε έναν ιδιαίτερο και δυναμικό σχεδιασμό µε χρήση διαφορετικού χρώματος για κάθε τοίχο σε κάθε αίθουσα. Ο αντισυμβατικός αυτός σχεδιασμός παρέχει στον θεατή ένα νέο πρίσμα θέασης και ερμηνείας του έργου της. Οι διαφορετικές αποχρώσεις του φόντου στο οποίο προβάλλονται βαθαίνουν την εμπλοκή µας µε τους πίνακες, τα σχέδια, τα βίντεο και τα γλυπτά της Upson καθώς ανακαλύπτουμε αναπάντεχες συνδέσεις ανάμεσα τόσο στα επιμέρους έργα όσο και στο σύνολο της παρουσίασης.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ

Εγκαίνια: 25 Μαΐου 2022 | 19:30-22:00
Διάρκεια: 26 Μαΐου 2022 — 27 Οκτωβρίου 2022
Ώρες Λειτουργίας: Τετάρτη & Πέμπτη 12:00-20:00

ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ

Φιλελλήνων 11 & Εμμ. Παππά, 14234 Νέα Ιωνία

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.