Το ερευνητικό και καλλιτεχνικό πρόγραμμα Tragedy 2.0 αποτελεί την πρώτη διεθνώς συγκροτημένη εξερεύνηση της παράδοξης συνάντησης ανάμεσα στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία και την Ψηφιακή Εποχή και προσπαθεί να απαντήσει σε ερωτήματα όπως: Ποια είναι η κοινότητα της ψηφιακής εποχής; Αλλά και πως ο χορός σχετίζεται με την τεχνολογική πολυφωνία;

Κάθε εποχή, κάθε κοινωνία προβάλλει στο σώμα του Αρχαίου Δράματος τις δικές της αξίες, αγωνίες, ελπίδες, προβληματισμούς. Ξεκινώντας απ’ αυτή την αφετηρία, αναδεικνύονται σύγχρονες αναγνώσεις του Αρχαίου Δράματος μέσα από τομείς που χαρακτηρίζουν την εποχή μας: αστικός χώρος, ψηφιακή κουλτούρα, υβριδική σύγχρονη τέχνη, φυσικές επιστήμες. Το Πρόγραμμα «Αρχαίο Δράμα: Διεπιστημονικές και Δια-καλλιτεχνικές Προσεγγίσεις» επιχειρώντας «παράδοξες» συνέργειες τεχνών και επιστήμης, στοχεύει να δυναμώσει και να εμπλουτίσει την σύγχρονη πρόσληψη του Αρχαίου Δράματος μέσα από τις παραστατικές τέχνες στον 21ο αιώνα.

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στο πλαίσιο του προγράμματος Tragedy 2.0, προσκαλεί την κολεκτίβα καλλιτεχνών Medea Electronique να παρουσιάσει σε συνεργασία με τη γαλλική ομάδα χορού Cie Sébastien Perrault την παράσταση Προμηθέια, μια πολυμεσική διασκευή του μύθου του Προμηθέα. Παράλληλα παρουσιάζει το έργο 35 σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών στην έκθεση Προμηθέας 2.0 και υποδέχεται το Ερευνητικό Εργαστήριο Labex Arts – H2H (*πρόσφατα μετονομάστηκε σε ArTec) του Πανεπιστημίου Université Paris 8 Vincennes-Saint Dennis, ένα από τα πιο σημαντικά ακαδημαϊκά κέντρα για τις νέες τεχνολογίες στον Γαλλόφωνο κόσμο, το οποίο συμπράττει στη διοργάνωση των Σεμιναρίων/Εργαστηρίων και στο Φόρουμ.

Ο σημαντικός αυτός επιστημονικός οργανισμός εξερευνά τις νέες συνδέσεις ανάμεσα στις τέχνες, τις επιστήμες και τις τεχνικές, αναπτύσσει ένα πλούσιο ερευνητικό πρόγραμμα, στη διατομή τέχνης και τεχνολογίας, μελετώντας την ανάπτυξη του ψηφιακού τομέα. Συνενώνει 1200 ερευνητές, 400 διδάσκοντες και 6 διδακτορικές σχολές.

Πιο αναλυτικά το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

10/10-12/10 «Προμηθέια»

Η πρωτοποριακή κολεκτίβα Medea Electronique συνεχίζει την έρευνά της στον μύθο, επιχειρώντας να εξερευνήσει τα όρια της τεχνολογίας, και να δημιουργήσει μια νέου τύπου δραματουργία: Η ποιητική της ψηφιακής εποχής…  σε μια παράσταση-παρτιτούρα. Στην Προμηθέια συμπράττει με τη γαλλική σημαντική ομάδα χορού Cie Sébastien Perralut, καθώς και με τον μπασοβαρύτονο Μάριο Σαραντίδη. Ως εκδοχές της φωτιάς-τεχνολογίας εμφανίζονται εδώ η μουσική, η ποίηση, το σώμα του χορευτή, η ψηφιακή διαδραστική τεχνολογία.

Ο Προμηθέας είναι πλέον ελεύθερος και περιπλανιέται, οι θεοί έχουν πεθάνει. Αφού έδωσε τη φωτιά-τεχνολογία στους ανθρώπους, αφού φυλακίστηκε στον βράχο, τους παρατηρεί: με τη φωτιά επιχειρούν να ζήσουν καλά, να υπερβούν τα όρια, να φτάσουν στο παραπέρα. Νιώθουν παντοδύναμοι. Είναι παίκτες και παίγνια, και το παιχνίδι του κόσμου συνεχίζεται.

2/10- 18/10 «Προμηθέας 2.0»

Στην έκθεση συμμετέχουν 35 καλλιτέχνες με έργα ζωγραφικής, φωτογραφίας, γλυπτά, εγκαταστάσεις, νέα μέσα, δρώμενα και video art, που προσεγγίζουν ερωτήματα και προβληματισμούς όπως: Πώς ο ποιητικός λόγος συναντιέται με το ψηφίο; Είναι δύναμη απελευθέρωσης ή περιορισμός η ανάπτυξη της τεχνο-επιστήμης; Συμβάλει στην καλύτερη επικοινωνία και την αλληλοκατανόηση η επιτάχυνση της διάχυσης της πληροφορίας; Υπάρχει ο Προμηθέας του σήμερα; Πώς «μεταλαμπαδεύει» τη γνώση και το φως; Είναι «Δεσμώτης»; Τίνος;

6/10- 7/10 Διεθνές Φόρουμ με θέμα: «Αρχαίο Δράμα & Ψηφιακή Εποχή»

Πρόθεση του Φόρουμ είναι να διερευνήσει τους τρόπους και τις μεθόδους που αναπτύσσεται ο διάλογος ανάμεσα στην ψηφιακή κουλτούρα με το κλασικό και καθιερωμένο.

1η ημέρα (6/10): ανακοινώσεις και διαλέξεις ερευνητών, καθηγητών και καλλιτεχνών που συσπειρώνονται στο • Eλληνογαλλικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Τέχνη και Εικονική Πραγματικότητα» του Πανεπιστημίου Paris 8 και της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) • το Ευρωπαϊκό Δίκτυο για την Τεκμηρίωση και τη Μελέτη Παραστάσεων Αρχαίου Ελληνικού Δράματος (ArcNet) • το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) • την κολεκτίβα φιλοσοφίας Gavagai (Ε.Κ.Π.Α.).

Θεματικές: η σκηνική πρόσληψη της τραγωδίας στο ψηφιακό θέατρο, ο μύθος, η τέχνη και τεχνική, επανανοηματοδοτήσεις του τραγικού, η τεκμηρίωση παραστάσεων και βάσεις δεδομένων/δεδομενοποίηση.

2η ημέρα (7/10): Το Labex Arts – H2H  ισορροπεί ανάμεσα στη θεωρητική παραγωγή σκέψης και τους δημιουργικούς καλλιτεχνικούς πειραματισμούς με την αρχαία ελληνική τραγωδία. Παρουσιάζει σειρά θεωρητικών τοποθετήσεων και αντιπαραθέσεων, καθώς και τα showcases Lysistrata και Agamemnon Redux, ως το αποτέλεσμα των εργαστηρίων.

1/10-7/10 Σεμινάριο / Εργαστήρια (Ψηφιακή τεχνολογία & Αρχαίο Δράμα)

Τα σεμινάρια και εργαστήρια χωρίζονται σε δύο θεματικές ενότητες:

  •  Φωνές στη Σκηνή. Προσέγγιση της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας στη Ψηφιακή Εποχή μέσω πειραματισμών με τη φωνή και τον ήχο.
  • Μάσκες και Avatars. Τεχνολογικά εργαλεία και μέθοδοι κατασκευής εμβυθιστικής και επαυξημένης πραγματικότητας

Σε κάθε ενότητα – Σεμιναρίου/Εργαστηρίου καταξιωμένοι ερευνητές και καλλιτέχνες των νέων μέσων και των παραστατικών τεχνών από τη Γαλλία δίνουν διάλεξη και αναπτύσσουν έννοιες όπως αυτή του ψηφιακού σώματος, της υβριδικότητας, της ηχητικής μάσκας κ.α.

Τα Σεμινάρια αποτελούν εισαγωγή στα Εργαστήρια τα οποία συσχετίζονται θεματικά και λειτουργικά με τη κάθε ενότητα Σεμιναρίου και επιχειρούν να ενεργοποιήσουν στην πράξη τις θεωρητικές συζητήσεις. Τα Εργαστήρια καθοδηγούνται από καθηγητές, ερευνητές και καλλιτέχνες του Labex Arts –H2H, καθώς και από συνεργάτες τους από τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Βραζιλία.