«Τω Μάθειμα» από τον Δημήτρη Κομνηνό & την Ομάδα 90οC για λίγες παραστάσεις στο Bios

ΤΩ ΜΑΘΕΙΜΑ

Μία διασκευή του έργου του Ιονέσκο που αναδεικνύει όλα όσα βρίσκονται εκτός διδακτέας ύλης ως αντίλογο στα «ορθά/ακαδημαϊκά/κοινωνικά πρέπει»

Μετά την επιτυχημένη, σύντομη πορεία της παράστασης, το Μάιο, «τω Μάθειμα» του Ευγένιου Ιονέσκο θα συνεχίσει τις ανορθόγραφες «παραδόσεις» του από τον Δημήτρη Κομνηνό & την Ομάδα 90οC στο Bios, για 20 μόνο παραστάσεις, από 10 Οκτωβρίου 2019.

ΤΟ ΕΡΓΟ

Η ομάδα 90οC, με την παράσταση της αναδεικνύει όλα όσα βρίσκονται εκτός διδακτέας ύλης ως αντίλογο στα «ορθά/ακαδημαϊκά/κοινωνικά πρέπει». Υπογραμμίζει την αποδοχή στη διαφορετικότητα και υποστηρίζει πως, πια, μόνο μέσα από τις χαραμάδες διαφαίνεται η γνώση.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Ένας συνεσταλμένος Καθηγητής, γνήσιος εκφραστής της ξύλινης εκπαιδευτικής διαδικασίας, υπό το ανήσυχο βλέμμα της πιστής του Υπηρέτριας, συμβολική εκπρόσωπο της νοσηρής κοινωνίας, παραδίδει μαθήματα γεωγραφίας, αριθμητικής και γλωσσολογίας, σε ένα non binary (εκτός του δίπολου άνδρας-γυναίκα) άτομο.

Μέσα από ερωταπαντήσεις που θυμίζουν όλα όσα έχουμε, τραυματικά και με λάθος τρόπο, διδαχτεί, στηλιτεύει το χάσμα που υφίσταται μεταξύ των δυο «κόσμων»: Από τη μια, το απολιθωμένο κατεστημένο της συντήρησης που εκπροσωπεί ο δάσκαλος και από την άλλη το φιλελεύθερο αύριο που διεκδικεί το μαθητευόμενο άτομο.

Πάνω σε αυτόν τον καμβά, η ομάδα 90οC, στη διασκευή της, στήνει τη θεατρική της παγίδα: αντικαθιστά την κοπέλα φοιτήτρια, όπως αρχικά εμφανίστηκε στο κείμενο του Ιονέσκο, με ένα non-binary άτομο, ενισχύοντας έτσι ακόμα περισσότερο την έντονη αντιπαράθεση μεταξύ των δύο κόσμων. Mε την εξέλιξη του μαθήματος, η ιστορία ξεφεύγει από τη σφαίρα του ρεαλισμού. Μέσα από σκληρές λέξεις και εικόνες, ντυμένες με το σαρδόνιο, έξοχο και ανατρεπτικό χιούμορ του Ιονέσκο, οι χαρακτήρες οδηγούνται στο ολικό χάος, και οι δυο κόσμοι συγκρούονται. Ποιος θα επικρατήσει;

«Ξέχασε ό,τι σε έχουν μάθει»: Η φράση – μανιφέστο της παράστασης

Στη διασκευή της η ομάδα 90οC, μεταφέρει το έργο, σε ενεστώτα χρόνο και στην Αθήνα του 2019, που, οργισμένη και αδαής, μετεωρίζεται σε έναν απροσδιόριστο χρόνο, κάπου ανάμεσα σε παρατατικό και αόριστο. Κάνοντας χρήση του καταπιεσμένου δασκάλου, ως μοντέλο ενός κοινωνικά αποδεκτού Serial Κiller, που καθημερινά σκοτώνει μαθητές, τεκμηριώνει τη σημασία της πολιτισμικής Παιδείας που επειγόντως χρειάζεται ο τόπος και η κοινωνία μας.

«Στο ανορθόγραφο ΜΑΘΕΙΜΑ μας – ξεκάθαρα το πιο queer μάθημα στην ιστορία της παιδαγωγικής – αναδεικνύουμε, με τρόπο ωμό, αυτό που τόσο εύστοχα και δυστυχώς διαχρονικά στηλιτεύει ο Ιονέσκο: την επικράτηση της φασιστικής νοοτροπίας στη διδακτική διαδικασία, την επικέντρωση στην συσσώρευση της πληροφορίας και την ισοπέδωση κάθε πανεπιστημιακής γνώσης. Η γενική έλλειψη οράματος στην εκπαίδευση, η προσκόλληση της πολιτειακής ηγεσίας σε μεσαιωνικές αντιλήψεις, όπως π.χ. αυτές που επιβάλλονται από την Εκκλησία της Ελλάδος, η ανύπαρκτη επιμόρφωση των διδασκόντων σε συνδυασμό με τα απαρχαιωμένα σχολικά εγχειρίδια, έχουν ως αποτέλεσμα την ισοπέδωση κάθε κριτικής σκέψης, θεμελιώνοντας έτσι την πολιτισμική μας παρακμή» σημειώνει η ομάδα 90οC στο πρόγραμμα της παράστασης  και συμπληρώνει «Με ταπεινότητα, οργή και θλίψη, η ομάδα αφιερώνει την παράσταση στη μνήμη του Βαγγέλη Γιακουμάκη, ο οποίος βασανίστηκε άγρια και δολοφονήθηκε από συμφοιτητές του στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων το 2015»

ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

«Όταν η εξειδίκευση προσπερνάει τη γνώση, η πληροφορία την ενημέρωση και ο βιοπορισμός την επιβίωση, ο φασισμός παίρνει κεφάλι. Οι άνθρωποι, φοβισμένοι, περιχαρακώνονται κι αγριεύουν. Η επικοινωνία παραχωρεί τη θέση της στη φασαρία. Η κοινωνία αποσυντίθεται. Η οργή οδηγεί – ο φανατισμός ακολουθεί – ο φασισμός παραμορφώνει – ο άνθρωπος σκοτώνει. Μέρα μεσημέρι. Στην Ομόνοια. Στις 21/09/2018, ο ανυπεράσπιστος Ζακ, αφήνει τη τελευταία του πνοή στο πεζοδρόμιο, άγρια χτυπημένος από ‘νοικοκυραίους’ και μπάτσους, Μπροστά σε δεκάδες βλέμματα περαστικών. Κανείς τους δεν αντέδρασε. Η αστυνομία, σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, δεν έχει ακόμα προσκομίσει στον Ανακριτή τα βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας της περιοχής και παρακωλύει την έρευνα με κάθε τρόπο. Ακόμα δεν έχουν απαγγελθεί κατηγορίες. Οι ένοχοι, φυσικοί αυτουργοί της δολοφονίας είναι ελεύθεροι και προκαλούν. Η ιστορία επαναλαμβάνεται; Δυστυχώς. Από αυτά τα κυρίαρχα στοιχεία αποτελείται τόσο το μεταπολεμικό αριστούργημα του Ιονέσκο όσο και της παράστασής μας. Με «ΤΩ ΜΑΘΕΙΜΑ» – ως έχει, κατά τα ανορθόγραφα πολιτισμικά πρότυπα της κοινωνίας μας – υπογραμμίζουμε την έλλειψη ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ως το μέγιστο πρόβλημα σήμερα»

Η ΟΜΑΔΑ 90οC

Με επιρροές από όλο το φάσμα των τεχνών και βασικό εργαλείο τις τεχνικές του βιωματικού και επινοημένου θεάτρου, η ομάδα 90ο C ασχολείται με το ρεαλιστικό θέατρο που με αμεσότητα αντιστέκεται, παρεμβαίνει και κινητοποιεί.

Ιδρύθηκε από τον Δημήτρη Κομνηνό το 2004, με αφορμή την ομώνυμη παράσταση του έργου της βραβευμένης με Pulitzer Marsha Norman, που ανέβηκε στο θέατρο Επί Κολωνώ τη σεζόν 2004 – 2005. Στη συνέχεια ο Δημήτρης Κομνηνός και οι 90°C ανέβασαν τη «Φαλακρή Τραγουδίστρια» του Ε. Ιονεσκο, που παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία τις σεζόν 2005 – 2006 & 2006 – 2007, στα θέατρα Επί Κολωνώ, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και Βικτώρια. Τη σεζόν 2007-2008 η ομάδα ανέβασε στο θέατρο Βικτώρια, το «Σπιρτόκουτο», θεατρική διασκευή του ομώνυμου κινηματογραφικού έργου του Γιάννη Οικονομίδη, που απέσπασε το βραβείο Καλύτερου νέου Ελληνικού Έργου στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2008 που διοργανώνει το περιοδικό Αθηνόραμα. Το 2010, η ομάδα ανέβασε στο θέατρο Βικτώρια την κωμωδία “The real Inspector hound” του βραβευμένου με Pulitzer, θεατρικού συγγραφέα Tom Stoppard, με τον τίτλο «Αυτό θα το Δούμε». Η ομάδα υπέγραφε επίσης τις επιτυχίες “Fucking Games” του Grae Cleugh και “Fit To Be Tied”, του Nicki Silver, που παίχτηκαν στην έδρα της ομάδας, το θέατρο Βικτώρια. Η δραστηριότητα της ομάδας ανεστάλη με το κλείσιμο του θεάτρου Βικτώρια, τις τύχες του οποίου διαχειρίστηκε, ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής, ο Δημήτρης Κομνηνός, από το 2006 μέχρι το 2015.

Οι ηθοποιοί και οι συντελεστές της ομάδας 90°C εναλλάσσονται ανάλογα με το ρεπερτόριο. Η ομάδα έχει επίσης διοργανώσει σεμινάρια και εργαστήρια με βάση την μέθοδο υποκριτικής Practical Aesthetics του David Mamet όπως αυτή διαμορφώθηκε μέσα από τις διδασκαλίες του Sanford Meisner – The Sanford Meisner Technique. Η ομάδα υποστηρίζεται νομικά και λογιστικά από την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «Οδύσσεια – Πολιτιστικές Εκδηλώσεις»

*NON BINARY– Κατανοώντας τα μη-δυαδικά άτομα
Μερικά άτομα δεν ανήκουν στις κατηγορίες των δύο φύλων. Κάποια άτομα έχουν ένα φύλο που συνδυάζει χαρακτηριστικά τόσο του θηλυκού όσο και του αρσενικού φύλου, ή δεν ταυτίζονται με κανένα από τα δυο φύλα του δίπολου άντρας/γυναίκα. Τότε μιλάμε για μη- δυαδικότητα (non binary).

Συντελεστές

Συμπαραγωγή: Ομάδα 90 ο C / Bios – Exploring Urban Culture
Μετάφραση / Σκηνοθεσία / Φωτισμοί: Δημήτρης Κομνηνός
Ιστορική Έρευνα / Διασκευή: Ομάδα 90 ο C
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Γιώργος Λυντζέρης
Πρωτότυπη Μουσική: Ανδρέας Τρούσσας
Φωτογραφίες: Μάνος Χρυσοβέργης
Make-up / Μαλλιά: Σάλλη Αλ Ταπάς
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Σεμέλη Παπαοικονόμου, Φοίβος Παπακώστας

Διανομή:

Καθηγητής: Μελέτης Γεωργιάδης
Μαθητευόμενο άτομο: James Rodi
Υπηρέτρια: Σεμέλη Παπαοικονόμου

Εισιτήρια

Τιμές εισιτηρίων: 

12 €
- 14 €

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.