Το 2014 είναι έτος Ίψεν και το Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας τιμά το Νορβηγό δραματουργό ανεβάζοντας σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, το έργο «Βρικόλακες» σε νέα σύγχρονη μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα. Ο Χένρικ Ίψεν θεωρείται ο πρώτος μεγάλος εκφραστής ενός πνευματικού ρεύματος που εγκατέλειψε τα προσφιλή θέματα του 19ου κι έφερε στο προσκήνιο την καθημερινή ζωή και τις αμαρτίες της.

Το έργο που γράφτηκε το 1881, πιθανολογείται ότι ο Ίψεν το έγραψε εξαιτίας του νόθου παιδιού του, που είχε αποκτήσει μόλις σε ηλικία 18 χρόνων με μία υπηρέτρια και που είχε αναγνωρίσει χωρίς όμως ποτέ να το συναντήσει. Η αξεπέραστη δεξιοτεχνία της τεχνικής του, η διεισδυτική ψυχολιγική του ανάλυση, οι συμβολισμοί του και η ποίηση του θεατρικού του λόγου, όλα αυτά τα στοιχεία που έχουν χαρακτηρίσει τον Ίψεν, συνυπάρχουν και στους «Βρικόλακες».

Υπόθεση του έργου
Η Έλεν Άλβιγκ, ηρωϊδα στο έργο, είναι αυτή που καταστρέφεται στην προσπάθειά της να διασώσει την ηθική της ελευθερία, σέβεται την αστική ηθική αλλά βγαίνει νικημένη είτε γιατί αρνήθηκε την προσωπικότητά της είτε γιατί τον ήρωα του έργου Όσβαλντ, τον βαραίνει η μοίρα μιας τρομερής κληρονομικότητας. Οι «Βρικόλακες» είναι ένα έργο που έχει στοιχεία από προγενέστερα αριστουργήματα της κλασσικής αλλά και της αρχαιοελληνικής δραματουργίας. Βλέπει δηλαδή κανείς την έντονη συσχέτιση με τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή, που αντικατοπτρίζεται όχι μόνον στη σχεδόν παρανοϊκή σχέση του Όσβαλντ με τη μητέρα του αλλά και στη σχέση του με τον πατέρα του, ο θάνατος του οποίου τον στοίχειωσε και εν τέλει τον σκότωσε.

Διαβάστε εδώ το άρθρο της συντάκτριάς μας Τώνιας Καράογλου, στη στήλη της drama queen, για την παράσταση.