Ένα πανκ ορατόριο του Ευθύμη Φιλίππου για τις ανοιχτές πληγές του σύγχρονου ανθρώπου

«Είναι περίεργο πολύ
Πρωτάκουστο στον κόσμο
Όταν τη γλώσσα μού ‘κοψες
Δεν ένιωσα τον πόνο»

Με χιούμορ, λοξή ματιά, σουρεαλισμό και οξυδέρκεια, ο Ευθύμης Φιλίππου και η Αργυρώ Χιώτη μιλούν για τις ανοιχτές πληγές του σύγχρονου ανθρώπου. Ο συν-σεναριογράφος του «Κυνόδοντα» Ευθύμης Φιλίππου και η σκηνοθέτης Αργυρώ Χιώτη υπογράφουν μια παράλογη παράσταση-συναυλία γεμάτη παραδοξότητες και σκοτεινό χιούμορ που «ανοίγει» το 50ο Φεστιβάλ Δημητρίων στη Θεσσαλονίκη.

Μετά τη θριαμβευτική διεθνή αποδοχή του Κυνόδοντα, των Άλπεων και του The Lobster, ο σεναριογράφος των ταινιών που έκαναν κάποιους κριτικούς στο εξωτερικό να μιλήσουν για το New Weird Greek Cinema, γράφει το πρώτο του θεατρικό έργο αποκλειστικά για τη διακεκριμένη ομάδα VASISTAS και τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Μια από τις πιο ξεχωριστές σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς, η Αργυρώ Χιώτη με τις ατμόσφαιρες και την πάλλουσα θεατρικότητα, το παρουσιάζει σαν ένα πανκ ορατόριο για τις αγιάτρευτες πληγές μας. Μετά από την Αθήνα και το Παρίσι και λίγο πριν συνεχίσουν την πορεία τους στο εξωτερικό, τα Αίματα κάνουν μια στάση στη Θεσσαλονίκη, όπου θα ανοίξουν το 50ο Φεστιβάλ Δημητρίων για δύο μόνο παραστάσεις στις 28 και 29 Σεπτεμβρίου.


Δείτε ένα βίντεο ντοκουμέντο από το ταξίδι της παράστασης «Αίματα» στο Παρίσι

«Ο Δημήτρης Καλαφάτης, 40 περίπου ετών, σκίζει κατά λάθος το λαιμό του τον Ιούλιο του 1989». Ο ήρωας του Ευθύμη Φιλίππου, σαν άλλος Φιλοκτήτης, βλέπει την πληγή του να μην κλείνει, να κακοφορμίζει και να αφήνει τα αιμάτινα ίχνη της στα αντικείμενα και τα πρόσωπα που τον περιβάλλουν: στο πουκάμισό του, στο μαξιλάρι του, στα σώματα της συζύγου και των παιδιών του. Γράφει γι’ αυτήν στον επιστήθιο φίλο του. Τα Αίματα, το πρώτο θεατρικό έργο του Έλληνα σεναριογράφου, είναι η αλληλογραφία των δύο ανδρών.

Γραμμένο με τη μορφή επιστολογραφίας, και διανθισμένο με χιούμορ, παραδοξότητες, παρανοϊκές ομιλίες πολιτικών και ονειροφαντασίες απλών θνητών, το έργο μεταμορφώνεται, με τη σκηνοθεσία της Αργυρώς Χιώτη, σε ένα πανκ ορατόριο, έμπλεο υπερρεαλισμού και κωμικής ευστροφίας. Η τολμηρή σκηνοθέτης της νεότερης γενιάς με το ιδιοσυγκρασιακό ύφος εναγκαλίζεται εξίσου την αισθητική αφαίρεση και την εννοιολογική πύκνωση, την ποιητική ατμόσφαιρα και την πάλλουσα θεατρικότητα και επεξεργάζεται με νέους όρους την έννοια του Χορού της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, όπως και της χορικότητας. Το θέμα της «κοινότητας» και οι σχέσεις μεταξύ δημόσιου και προσωπικού χώρου, συλλογικής και ατομικής μνήμης, αστικής και προσωπικής συνείδησης διατρέχουν τις παραστάσεις της, οι οποίες μπορούν να περιγραφούν και ως χορογραφημένα tableaux vivants.

Για τα Αίματα, διαμορφώνει τη σκηνή σε ρινγκ, εντός του οποίου ενορχηστρώνει τις «κινούμενες εικόνες» μιας παράλογης παράστασης – συναυλίας: ενός ορατορίου σωμάτων και συναισθημάτων, ξέφρενων φαντασιώσεων και αποκαλυπτικών παραδοχών. Τα πρόσωπα της αλληλογραφίας ζωντανεύουν και προσκαλούν να γίνουμε μάρτυρες της πραγματικότητάς τους. Κάπως έτσι, το έργο γίνεται ένα μακροσκελές ερωτικό τραγούδι για την Ελλάδα της δεκαετίας του ’90, για τα προσωπικά και συλλογικά τραύματα και, εν τέλει, για το παράλογο του να ζεις σε έναν κόσμο στοιχειωμένο από τις ανοιχτές πληγές και τα ζωτικά ψεύδη.

Η μουσική της παράστασης διατίθεται σε δίσκο βινυλίου 10’’ .

Ο Ευθύμης Φιλίππου έχει συνυπογράψει τα σενάρια των ταινιών «Κυνόδοντας» (2009), «Άλπεις» (2010), «L» (2011), «The Lobster» (2014), «Chevalier» (2015). Έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με διάφορα εβδομαδιαία και μηνιαία έντυπα ως εξωτερικός συνεργάτης. Έχει γράψει τα βιβλία «Κάποιος μιλάει μόνος του κρατώντας ένα ποτήρι γάλα» (2009 εκδ. MNP) και «Σκηνές» (2011 εκδ. MNP).

Η ομάδα Vasistas ενεργοποιείται ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γαλλία. Επιδιώκει τη συνεχή έρευνα και τον πειραματισμό ως προς τη σκηνική πράξη σε έναν άμεσο διάλογο με το παρόν. Προτείνοντας μια δραματουργία που δεν καθορίζεται από μια λογική κειμένου ή γραμμικής ιστορίας και χρησιμοποιώντας ελάχιστα τεχνικά ή σκηνικά μέσα, η ομάδα ενορχηστρώνει «κινούμενες εικόνες» και δημιουργεί το ρυθμό της εκάστοτε ιστορίας σαν μια μουσική χορογραφία σε παρόντα χρόνο. Η ομάδα Vasistas έλαβε για την παράσταση Spectacle την Τιμητική Διάκριση Νέων Δημιουργών 2011 από την Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Χορού. Η Αργυρώ Χιώτη τιμήθηκε το 2013 με το Βραβείο Ελευθερία Σαπουντζή για το σκηνοθετικό και καλλιτεχνικό της έργο.

Συντελεστές

Kείμενο: Ευθύμης Φιλίππου
Σκηνοθεσία: Αργυρώ Χιώτη
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Γιώργος Γάλλος, Ευθύμης Θέου, Ελένη Βεργέτη, Εύη Σαουλίδου, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Αντώνης Αντωνόπουλος, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη
Μουσική: Jan Van de Engel
Σκηνικός χώρος: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Καλλιτεχνική συνεργάτης: Ariane Labed
Σύμβουλος Δραματουργίας: Χριστιάνα Γαλανοπούλου
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δάφνη Κούτρα, Ματίνα Περγιουδάκη
Βοηθός Σκηνογράφου: Δάφνη Κούτρα

Εισιτήρια

Τιμές εισιτηρίων: 

10 €
- 13 €

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.