400 χρόνια από το θάνατο του Σαίξπηρ, ο κορυφαίος ελισαβετιανός συγγραφέας συνεχίζει να παραμένει σύγχρονος και να μας αφορά και να μας προκαλεί.

Στο Αφιέρωμα στον Σαίξπηρ, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση οι επισκέπτες:
– ανιχνεύουν νέες οπτικές μέσα στα αινιγματικά σαιξπηρικά ποιήματα
– βλέπουν τον Άμλετ σε μια electropop περφόρμανς
– αποστηθίζουν ένα σονέτο επί σκηνής στο By Heart

Συζήτηση για τα Σονέτα του Σαίξπηρ
Στο πλαίσιο του αφιερώματος για τα 400 χρόνια από το θάνατό του
14 Δεκεμβρίου 2016 | 19:00-21:00 | Κεντρική Σκηνή 

Σύγχρονοι ποιητές και κριτικοί συζητούν στη Στέγη τη φύση των Σονέτων του Σαίξπηρ, προσπαθώντας να ανιχνεύσουν νέες οπτικές μέσα στα αινιγματικά σαιξπηρικά ποιήματα.
Με την ευκαιρία της επετείου των 400 ετών από το θάνατο του Σαίξπηρ και στο πλαίσιο του αφιερώματος της Στέγης στο έργο του, κορυφαίοι σύγχρονοι ποιητές και κριτικοί συζητούν τη φύση των Σονέτων του Σαίξπηρ, την απήχησή τους στα θεατρικά έργα του ίδιου του Σαίξπηρ αλλά και στη σημερινή συγγραφή και σκέψη. Στο πέρασμα των χρόνων, τα Σονέτα έχουν δεχθεί μίμηση, σεβασμό και κριτική. Τα σαιξπηρικά Σονέτα είναι έργα που διαπερνούν και προκαλούν τα όρια της αγάπης, της φιλίας, του φύλου, της λογοτεχνικής μορφής και διερωτώνται τι σημαίνει να είναι κανείς άνθρωπος. Αυτή η συζήτηση θα προσπαθήσει να ανιχνεύσει νέες οπτικές μέσα στα αινιγματικά σαιξπηρικά ποιήματα.

Άμλετ

Άμλετ

Boris Nikitin
Άμλετ / Αφιέρωμα στον Σαίξπηρ
16-18 Δεκεμβρίου 2016 | 19:00 | Μικρή Σκηνή 

Ο Άμλετ σε μια electro-pop περφόρμανς από τον νέο, αντισυμβατικό δημιουργό Boris Nikitin.
Μια ανατρεπτική περφόρμανς που παίζει με το βλέμμα, τη φαντασία και την επιθυμία μας από τον νέο, αντισυμβατικό Ελβετο-γαλλο-ουκρανό σκηνοθέτη Boris Nikitin από 16 έως 18 Δεκεμβρίου στη Μικρή Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Ο Άμλετ που συγκίνησε τους θεατές στην πρεμιέρα που έγινε στην Ελβετία, πριν από δύο μήνες, παρουσιάζεται στο πλαίσιο του αφιερώματος της Στέγης στον κορυφαίο ελισαβετιανό δημιουργό, με αφορμή τα 400 χρόνια από το θάνατό του.

Υπάρχουν τρεις τρόποι για να αγαπήσεις τον Σαίξπηρ ακόμα περισσότερο

Σε μια παράσταση μεταξύ queer και punk, ο ερμηνευτής και ηλεκτρονικός μουσικός Julian Meding αναμειγνύει τη δική του βιογραφία με αυτήν ενός σύγχρονου Άμλετ, σε μια διαμαρτυρία κατά της πραγματικότητας. Ο Άμλετ των Νίκιτιν και Μέντινγκ δεν επαναφηγείται την ιστορία του σαιξπηρικού έργου, αλλά το χρησιμοποιεί ως πλαίσιο επανεξέτασης της ταυτότητας, της ατομικότητας, της ασθένειας και της πραγματικότητας. Ο Άμλετ είναι μια ποιητική εξέγερση: ωμός, απερίφραστος, ιριδίζων, αντικοινωνικός.

Ο Μπόρις Νίκιτιν (γενν. 1979) είναι θεατρικός σκηνοθέτης, συγγραφέας και καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ It’s the Real Thing – Basler Dokumentartage, με έδρα τη Βασιλεία. Σπούδασε στο Ινστιτούτο Εφαρμοσμένων Θεατρικών Σπουδών, στο Γκίσεν της Γερμανίας, όπου είχε καθηγητές κορυφαίους καλλιτέχνες, όπως τον δραματουργό και σκηνοθέτη René Pollesch, αλλά και δημιουργούς από τις σπουδαίες θεατρικές ομάδες Rimini Protokoll και She She Pop. Ο Νίκιτιν παίζει με τα όρια της περφόρμανς, του θεάτρου και της πραγματικότητας, αλλά και της πρόσληψης από το κοινό. Στα έργα του, η ίδια η διαδικασία της υποκριτικής τέχνης αποτελεί ένα θέμα προς αναζήτηση. Σε ορισμένα πρότζεκτ ακολουθεί μια επιστημονική προσέγγιση, όπως για παράδειγμα στο Universal Export, που έχει να κάνει με τη νευρολογία, ή στον Βόυτσεκ, που ανοίγει ένα διάλογο για την πνευματική ιδιοκτησία και ικανότητα.

Ο Νίκιτιν έχει την αρχική ιδέα των περφόρμανς, τις οποίες αναπτύσσει σε συνεργασία με τους περφόρμερ-ηθοποιούς. Η προσωπικότητα του περφόρμερ είναι στο κέντρο των έργων του. Ο Νίκιτιν, όμως, φτιάχνει ο ίδιος και το σκηνικό χώρο των έργων του, που θεωρούνται εγκαταστάσεις στο χώρο και όχι σκηνογραφίες. Πρόσφατα πρότζεκτ του: Also the Real Thing (2014, Νέο Δελχί), Sänger ohne Schatten (2014, Ruhrtriennale), The Joburg Auditions (2014, Γιοχάνεσμπουργκ), φεστιβάλ It’s The Real Thing – Basler Dokumentartage 15 (2015, Βασιλεία) και Sonnett 20 (2015, Ζυρίχη).

Σύλληψη, Σκηνοθεσία & Κείμενο: Boris Nikitin
Ερμηνεία & Κείμενο: Julian Meding
Τραγούδια: Uzrukki Schmidt
Διεύθυνση Παραγωγής: Annett Hardegen
Δικαιώματα Συγγραφέα: schaefersphilippen, Colone
Μετάφραση: Λένα Ζαφειροπούλου
Μια παραγωγή του Boris Nikitin
Η περφόρμανς είναι συν-ανάθεση των: Kaserne Basel, Gessnerallee Zürich, Theatre Vidy Lausanne, Ringlokschuppen Mülheim an der Ruhr

Παράλληλη Δράση
Σάββατο 17 Δεκεμβρίου
Μετά το τέλος της παράστασης By Heart, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές και για τις δύο παραστάσεις του αφιερώματος στον Σαίξπηρ.

By Heart ©Magda Bizarro

By Heart ©Magda Bizarro

Tiago Rodrigues
By Heart / Αφιέρωμα στον Σαίξπηρ
16-18 Δεκεμβρίου 2016 | 21:30 | Μικρή Σκηνή 

Άραγε, πόσο δύσκολο είναι να αποστηθίσει κανείς ένα σονέτο; Θέλετε να δοκιμάσετε;
Εάν έπρεπε να διαλέξετε ένα βιβλίο για να ανατρέχετε εκεί, όταν δεν θα μπορούσατε να διαβάσετε, ποιο θα ήταν αυτό; Έχετε αποστηθίσει ποτέ ένα στίχο, ένα ποίημα ή, ακόμη, κι ένα βιβλίο ολόκληρο; Το By Heart, ξεκινώντας από αυτά τα ερωτήματα, αποθεώνει τη δύναμη της ποίησης, της μνήμης, της ελευθερίας. Ο διακεκριμένος δημιουργός και καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της Πορτογαλίας, Τιάγο Ροντρίγκες, διδάσκει επί σκηνής ένα σονέτο του Σαίξπηρ σε 10 εθελοντές θεατές, δημιουργώντας ταυτόχρονα μια αφήγηση που συνδέει την αληθινή ιστορία της γιαγιάς του, η οποία χάνει την όρασή της, με κείμενα και ιστορίες σπουδαίων συγγραφέων, όπως του βραβευμένου με Νόμπελ Boris Pasternak, του Ray Bradbury, του George Steiner και του Joseph Brodsky. Καθώς η παράσταση προχωρά, το μυστήριο γύρω από την επιλογή του συγκεκριμένου σονέτου προς αποστήθιση λύνεται.

Το By Heart, που παρουσιάζεται στη Στέγη από 16 έως 18 Δεκεμβρίου στο πλαίσιο του αφιερώματος για τα 400 χρόνια από το θάνατο του Σαίξπηρ, είναι μια παράσταση για τη σημασία της μετάδοσης της γνώσης, για τη διακίνηση λέξεων και ιδεών χωρίς οπτική πρόσληψη, κάτι που μόνο η απομνημόνευση ενός κειμένου μπορεί να εξασφαλίσει. Είναι για την ασφαλή κρυψώνα που πάντα βρίσκουν στο μυαλό και την καρδιά μας κάποια απαγορευμένα κείμενα· μια εγγύηση πολιτισμού ακόμη και στους πιο βάρβαρους και δύσκολους καιρούς. Και όπως είχε πει ο Τζωρτζ Στάινερ: «Όταν 10 άνθρωποι αποστηθίσουν ένα ποίημα, δεν υπάρχει πια τίποτα που μπορεί να κάνει η KGB, η CIA ή η Γκεστάπο. Το ποίημα θα επιβιώσει.»

Ερμηνεία & Κείμενο: Tiago Rodrigues
Κείμενο με αποσπάσματα και παραθέματα των William Shakespeare, Ray Bradbury, George Steiner, Joseph Brodsky, μεταξύ άλλων
Σκηνικά & Κοστούμια: Magda Bizarro
Μετάφραση στα αγγλικά: Tiago Rodrigues, με επιμέλεια της Joana Frazão
Μετάφραση στα ελληνικά: Λένια Ζαφειροπούλου

Εκτέλεση παραγωγής στην αρχική δημιουργία: Magda Bizarro, Rita Mendes
Παραγωγή: Teatro Nacional D. Maria II, πάνω σε μια πρωτότυπη δημιουργία της ομάδας Mundo Perfeito
Συμπαραγωγή: O Espaço do Tempo, Maria Matos Teatro Municipal