Για δεύτερη χρονιά, η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση φιλοξενεί το Fast Forward Festival, από τις 21 έως τις 31 Μαΐου, με δράσεις εντός και εκτός Στέγης. Πρόκειται για ένα φεστιβάλ που προσκαλεί όλους να συμμετέχουν σε έναν κόσμο τεχνών που έρχεται.

Αναλυτικότερα το Fast Forward Festival 2 περιλαμβάνει:

βιντεοπροβολές (Chris Verdonck, Stills), όπου ανθρώπινες φιγούρες κολοσσιαίου μεγέθους, ειδικά σχεδιασμένες για την Αθήνα, προβάλλονται σε γωνιές της πόλης

περφόρμανς (X Apartments – Athens), με τους θεατές να ακολουθούν μια διαδρομή σε άγνωστα σημεία της πόλης και να τρυπώνουν σε διαμερίσματα και χώρους όπου θα ανακαλύπτουν περφόρμανς, εγκαταστάσεις, χορογραφίες Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, με πρωταγωνιστές σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και τους ενοίκους των σπιτιών

– μία 6ωρη ταινία (Matthew Barney & Jonathan Bepler, River of Fundament), βασισμένη στο βιβλίο Αρχαία δειλινά του Νόρμαν Μέηλερ, το πολυαναμενόμενο έργο του διεθνούς φήμης εικαστικού Matthew Barney είναι ένα φιλμικό/ θεατρικό γεγονός, απ’ όπου παρελαύνει η αφρόκρεμα της Νέας Υόρκης και συνυπάρχουν η όπερα, το θέατρο, η περφόρμανς και οι πλαστικές τέχνες

– μια χορογραφία πλήθους (Roger Bernat, Domini Public), από το παιδί της καταλανικής σκηνής, σαν θέατρο εκτός θεάτρου, σε μια πλατεία με πρωταγωνιστές τους θεατές, σε ένα τρισδιάστατο παιχνίδι, όπου οι συμμετέχοντες φορούν ακουστικά, δέχονται ερωτήσεις από μια φωνή και χωρίζονται σε ομάδες αναλόγως με τις απαντήσεις τους

– μία παράσταση – ταινία (FC Bergman, 300 el x 50 el x 30 el), όπου το θέατρο ενώνεται με τον κινηματογράφο, καθώς η ανερχόμενη ομάδα FC Bergman στήνει επί σκηνής ένα ολόκληρο δάσος και ένα χωριό με 13 ηθοποιούς και 80 εθελοντές, Φίλους της Στέγης. Ό,τι συμβαίνει μέσα στα σπίτια του χωριού προβάλλεται ως βωβή τελετουργία σε μια μεγάλη οθόνη με αναφορές σε cult ταινίες τρόμου, αλλά και σε όλο το φάσμα του κινηματογράφου, από τον Walt Disney και τον Ingmar Bergman έως τον Roy Andersson, τον David Lynch και τον Lars von Trier, καθώς επίσης και σε χάπενινγκ, εικαστικές τέχνες και βιντεοκλίπ.

– Stills | Kris Verdonck
21 – 31 Μαΐου
Εκτός ΣτέγηςΔωρεάν προβολές
Γυμνοί γίγαντες, εγκλωβισμένοι σε ασφυκτικά περιβάλλοντα, στοιχειώνουν την Αθήνα. Η πόλη γίνεται σκηνικό και οι τοίχοι εμβληματικών κτιρίων της μετατρέπονται σε ιδανικούς καμβάδες για τις «ζωντανές τοιχογραφίες» του Κρις Βέρντοκ (γενν. 1974). Ολόγυμνες ανθρώπινες φιγούρες κολοσσιαίου μεγέθους, εγκιβωτισμένες σε υπερβολικά στενούς χώρους, προβάλλονται στην πρόσοψη χαρακτηριστικών κτιρίων της πόλης. Ασφυκτιούν, σαν ηττημένοι Άτλαντες, κάτω από το βάρος των τοίχων, της πόλης, του κόσμου, της Μνήμης, της Ιστορίας. Αργοσαλεύουν και αναρριγούν μέσα στην αναπόδραστη συνθήκη ανελευθερίας τους – ενίοτε μουρμουρίζουν, σαν μόνη παρηγοριά, μελωδίες από βαγκνερικές όπερες. Ο καλλιτέχνης, ανανοηματοδοτώντας τα κελεύσματα των ριζοσπαστών της δεκαετίας του 1960, ανοίγει εκ νέου τον ορίζοντα των προσδοκιών για τη σχέση τέχνης και καθημερινότητας, δημόσιου χώρου και ιδιωτικής συγκίνησης, αμφισβητούμενης και ηγεμονικής γεωγραφίας. Με σπουδές εικαστικών τεχνών, αρχιτεκτονικής και θεάτρου, ο Βέλγος δημιουργός ενσωματώνει τις καταβολές του στον υβριδικό γαλαξία του έργου του και ανασυνθέτει τους όρους «αστική παρέμβαση», «θεατρικότητα» και «εικαστικό περιβάλλον», επιδιώκοντας την αλληλεπίδραση των τεχνών και την παρεμβατική ισχύ τους στη μνήμη των πόλεων.
Χαριλάου Τρικούπη 12 | Παρνασσού & Παπαρηγοπούλου (Πλατεία Κλαυθμώνος) | Σίνα 8 & Βησσαρίωνος
22:00-01:00

X Apartments – Athens
21- 24 Μαΐου 2015
Εκτός Στέγης
Ποιοι ζουν σε αυτή την πόλη και πώς ζουν; Τι ιστορίες κρύβουν τα σπίτια της; Ποιο είναι το αφήγημα που συντίθεται από τις ιστορίες των κατοίκων της – προνομιούχων και μη, γηγενών και μεταναστών, νέων και ηλικιωμένων; Το X Apartments προτρέπει τους θεατές να γίνουν για λίγες ώρες οδοιπόροι στην άγνωστη ιδιωτική ζώνη της πόλης, περιπατητές και ρομαντικοί flaneurs που επισκέπτονται τα σπίτια συμπολιτών τους για να συναντηθούν με τη ζωή τους σε ένα αστικό χάπενινγκ, σε ένα θέατρο της αυθεντικής κατάστασης, της εξοικείωσης, της συμμετοχής και της συνύπαρξης. Έλληνες και ξένοι σκηνοθέτες και κινηματογραφιστές, αρχιτέκτονες και εικαστικοί, ηθοποιοί και χορογράφοι διαμορφώνουν τις ιδιωτικές αυτές κατοικίες σε σκηνικούς χώρους και παρουσιάζουν επί τόπου τις περφόρμανς τους. «Ποτέ άλλοτε το θέατρο δεν διακατεχόταν από τόση επιθυμία για πραγματικότητα» δηλώνει ο πρωτοπόρος Γερμανός επιμελητής Ματίας Λίλιενταλ (γενν. 1959), νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Kammerspiele του Μονάχου και πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Hebbel Am Ufer (HAU) του Βερολίνου, ο οποίος στις ριζοσπαστικές παραγωγές του μεταφέρει το θέατρο από το τοπίο της ψευδαίσθησης σε εκείνο της αποκαλυπτικής εμπειρίας. Στήνοντας από το 2002 αυτή τη site-specific περιπλάνηση στα σπίτια των άλλων, επανεξετάζει τα όρια μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου χώρου, αποικιοκρατικού και νομαδικού βίου, ατομικότητας και κοινότητας, αστικής εξερεύνησης και ψυχογεωγραφίας. Μετά τη Βυρηττό, το Γιοχάνεσμπουργκ, το Σάο Πάουλο και πολλές ακόμη πόλεις, η ιδιότυπη αυτή περιπλάνηση καλεί να τρυπώσουμε στο ιδιωτικό άβατο των συμπολιτών, με δύο διαδρομές. Οι ιστορίες αυτής της ιδιότυπης αστικής περιπλάνησης κινούνται στα όρια του ντοκουμέντου και της μυθοπλασίας, της εγκατάστασης και της περφόρμανς.

Οδηγίες για την παράσταση
Προτείνουμε να προμηθευτείτε τα εισιτήριά σας κατά τη διάρκεια της προπώλησης. Δίνεται η δυνατότητα αγοράς εισιτηρίων και στα σημεία εκκίνησης, εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα. Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα ηλικίας άνω των 18 ετών ή για άτομα άνω των 16 ετών με τη συνοδεία ενήλικα. Οι παραστάσεις ξεκινούν αυστηρά στις αναγραφόμενες ώρες. Παρακαλούμε να βρίσκεστε 15 λεπτά πριν από την έναρξη στο σημείο εκκίνησης. Οι παραστάσεις μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνο με συμπληρωμένο συγκεκριμένο αριθμό θεατών.
Διαδρομή 1η: Σημείο εκκίνησης: Καφέ «Κρικέλας», Δηληγιάννη 2 (Σταθμός Μετρό Μεταξουργείο – Έξοδος Δηληγιάννη)

Διαδρομή 2η: Σημείο εκκίνησης: Καφέ Pronto, Λιοσίων 161 (Σταθμός Μετρό Αττική – Έξοδος Λιοσίων 149-169)
Ώρες παραστάσεων: Πέμπτη – Κυριακή: 16:00-20:00 (οι διαδρομές ξεκινούν κάθε 10 λεπτά, με 2 θεατές ανά διαδρομή).
Εισιτήρια: 10€ | Φοιτητικό & Άνεργοι: 5€

Πραγματοποιείται στα ελληνικά και τα αγγλικά

Συζήτηση στο πλαίσιο του Χ Apartments
«
Τέχνη, πολιτική και η κοινωνική στροφή: Επανεξετάζοντας τον ρόλο της αισθητικής στις σύγχρονες ανθρώπινες γεωγραφίες»
Μπορεί ένα καλλιτεχνικό έργο να αναπλαισιώσει τις καθημερινές συνθήκες ζωής χωρίς να συμβάλει στις τάσεις εξευγενισμού τους (gentrification); Ποιες είναι οι προοπτικές και τα όρια των «κοινωνικών έργων»; Πρέπει οι πρωτοποριακές καλλιτεχνικές πρακτικές να εμπλέκονται σε πολιτικά ζητήματα; Μπορεί η δημόσια τέχνη να οδηγήσει τους θεατές σε ενεργό συμμετοχή στην κοινωνία των πολιτών; Θα μπορούσαμε να φανταστούμε μια καλλιτεχνική δημιουργία που δεν είναι κοινωνικά ή πολιτικά στρατευμένη χωρίς να επιστρέψουμε στο μοντερνιστικό δόγμα του αυτοαναφορικού έργου τέχνης;
Συμμετέχουν: Christopher Balme: Καθηγητής Θεατρικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου και Πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Θεατρικής Έρευνας, Shannon Jackson: Διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Ερευνητικού Κέντρου και Καθηγήτρια Ρητορικής και Σπουδών Θεάτρου, Χορού και Περφόρμανς στη Σχολή Δημόσιας Πολιτικής Goldman του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ.
Goethe-Institut Athen
Δευτέρα 25 Μαΐου στις 19:30

– Matthew Barney και Jonathan Bepler
River of Fundament
Γλύπτης, εικαστικός, κινηματογραφιστής και περφόρμερ, πρώην αθλητής και πρώην μοντέλο, ο Μάθιου Μπάρνυ (γενν. 1967) είναι από τους ρηξικέλευθους και καταξιωμένους εκπροσώπους της σύγχρονης τέχνης. Το River of Fundament, που παρουσιάζει στη Στέγη στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας του, είναι ένα φιλμικό/ θεατρικό γεγονός, συνολικής διάρκειας 350 λεπτών, που χρειάστηκε επτά χρόνια για να ολοκληρωθεί. Δεν πρόκειται απλώς για μια αβάν-γκαρντ ταινία ή video-art, αλλά για ένα υβριδικό, multimedia εικαστικό/γλυπτικό μνημείο, στα πρότυπα του βαγκνερικού ολικού έργου τέχνης, καθώς συνυπάρχουν σε αυτό η όπερα, το θέατρο, η περφόρμανς και οι πλαστικές τέχνες. Πηγή έμπνευσης αποτέλεσε το αμφιλεγόμενο μυθιστόρημα του Αμερικανού συγγραφέα Norman Mailer, Αρχαία δειλινά (Ancient Evenings, 1983), στο οποίο η αρχαία αιγυπτιακή «Βίβλος των Νεκρών» συνδέεται με τη σεξουαλικότητα και η μετενσάρκωση με τον ερωτισμό. Ο Μπάρνυ και ο σταθερός συνεργάτης του, ο Αμερικανός συνθέτης Τζόναθαν Μπέπλερ, αναπλάθουν με απεριόριστη ελευθερία το υλικό του μυθιστορήματος, όπως και στο περίφημο, προγενέστερο έργο τους, The Cremaster Cycle.

Σημείο αφετηρίας αποτελεί η αγρύπνια στο σπίτι του νεκρού Νόρμαν Μέηλερ, απ’ όπου παρελαύνει η αφρόκρεμα της Νέας Υόρκης: ο γιος του συγγραφέα, John Buffalo Mailer (ως μετεμψύχωση του πατέρα του), οι συγγραφείς Salman Rushdie, Fran Lebowitz και Τζέφρυ Ευγενίδης, η τραγουδίστρια Debbie Harry, ο σκηνοθέτης Jonas Mekas, οι ηθοποιοί Ellen Burstyn, Elaine Stritch, Paul Giamatti και Maggy Gyllenhaal, η πορνοστάρ Bobbi Starr, η παραολυμπιονίκης (αλλά και μοντέλο) Aimee Mullins, ο 94χρονος αρχηγός της φυλής Lakota και εκατοντάδες ακόμη εμβληματικές φιγούρες της σύγχρονης αμερικανικής μυθολογίας. Η εποχή της 18ης Δυναστείας των Φαραώ εμπλέκεται με την ακμή και την παρακμή της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, το ανθρώπινο σώμα παραλληλίζεται με τις τεμαχισμένες Pontiac, οι ψυχές περνούν μέσα από ποταμούς περιττωμάτων και αχανείς λεωφόρους, θνητοί και θεοί γίνονται μύστες των πιο οργιαστικών τελετουργιών αφόδευσης και σοδομισμού, μέχρι να φθάσουν στο υπέρτατο σημείο έκστασης: την προοπτική μιας αέναης αναγέννησης.
22 – 24 Μαΐου στις 19:00
Στέγη, Κεντρική Σκηνή
Εισιτήρια: 10€ | Φοιτητικό & Άνεργοι 5€
Στα αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους

– Roger Bernat: Domini Public
29 – 31 Μαΐου στις 19:00 & 21:00
Εκτός Στέγης
Θέατρο εκτός θεάτρου και χωρίς ηθοποιούς. Στον δημόσιο χώρο μιας πλατείας, οι θεατές γίνονται οι πρωταγωνιστές ενός αποκαλυπτικού παιχνιδιού, η έκβαση του οποίου εξαρτάται αποκλειστικά από εκείνους. Το έργο αυτό ανάγει τον θεατή από απλό παρατηρητή σε περφόρμερ, αλλά και παίκτη ενός τρισδιάστατου παιχνιδιού ρόλων, το οποίο αντλεί τους κανόνες του από τη στατιστική, ενώ συγχρόνως μοιάζει με ανθρωπολογικό, κοινωνιολογικό, πολιτικό και οντολογικό πείραμα. Ο κάθε θεατής φοράει ένα ζευγάρι ακουστικά και δέχεται τις ερωτήσεις μιας φωνής. Η φωνή καλεί τους θεατές να χωριστούν σε ομάδες και υπο-ομάδες, ανάλογα με τις επιλογές τους, και τους αναθέτει ρόλους φυλακισμένων, δεσμοφυλάκων και εκπροσώπων του Ερυθρού Σταυρού σε μια διαδραστική και αποκαλυπτική αναπαράσταση. Οι θεατές παραμένουν βωβοί, οι χειρονομίες και οι σιωπηλές επιλογές τους, οι δράσεις και οι αντιδράσεις τους, η τροχιά τους στον χώρο είναι αρκούντως δηλωτικές. Μια παράδοξη χορογραφία του πλήθους εκτυλίσσεται στο κέντρο της πλατείας. Ο πολυβραβευμένος δημιουργός Ροζέρ Μπερνάτ στήνει από το 2008 το ιδιότυπο αυτό θέαμα σε ανοιχτούς δημόσιους χώρους, από τη Βαρκελώνη μέχρι το Ρίο ντε Τζανέιρο και από το Λονδίνο μέχρι το Τόκυο. Ποιος νιώθει έτοιμος για μια βωβή, δημόσια εξομολόγηση;
Διάρκεια: 60′
Πλατεία Κοτζιά (οδός Αιόλου, απέναντι από το Δημαρχείο)
Εισιτήρια: 10€ | Φοιτητικό & Άνεργοι: 5€
Πραγματοποιείται στα ελληνικά και τα αγγλικά

– Σάββατο 30 Μαΐου
Συζήτηση με τον Roger Bernat, μετά το τέλος της παράστασης που ξεκινά στις 21:00

– Κυριακή 31 Μαΐου στις 19:00, Μικρή Σκηνή
Συζήτηση στο πλαίσιο του Domini Public: «Η δημοκρατία χθες, σήμερα, αύριο: Κρίση και προοπτικές»

Όλοι σήμερα μιλούν για κρίση της δημοκρατίας. Πώς μπορούμε να αποτιμήσουμε την κρίση αυτή σήμερα; Ποια είναι η συνάρτησή της με την οικονομική κρίση; Με ποιον τρόπο εντάσσεται στη διαχρονική πορεία της εξέλιξης και των εφαρμογών του δημοκρατικού ιδεώδους; Έχουμε πλέον περάσει ανεπιστρεπτί σε ένα μεταδημοκρατικό πεδίο; Είναι ακόμα εφικτή η ανανέωση της δημοκρατίας και πώς; Αποτελεί ο λαϊκισμός απειλή ή ενδεχομένως και διορθωτική κίνηση για την αναστροφή της κρίσης της δημοκρατίας;
Συμμετέχουν: Colin Crouch: Ομότιμος καθηγητής του βρετανικού Πανεπιστημίου του Ουώργουικ και εξωτερικό επιστημονικό μέλος του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ της Κολωνίας για τη Μελέτη των Κοινωνιών, John P. McCormick: Καθηγητής πολιτικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου, Chantal Mouffe: Καθηγήτρια πολιτικής θεωρίας στο Πανεπιστήμιο του Ουέστμινστερ στο Λονδίνο

– Toneelhuis / FC Bergman: 300 el x 50 el x 30 el
29 – 30 Μαΐου 2015 στις 21:00, Κεντρική Σκηνή
Ένα μικρό χωριό έχει στηθεί στη σκηνή. Πίσω του, προβάλλει ένα δάσος. Η μυρωδιά από το βρεγμένο χώμα και τα πεσμένα φύλλα τρυπάει τα ρουθούνια. Στο προσκήνιο, κάποιος ψαρεύει σε μια θολή λίμνη. Επικρατεί μια ατμόσφαιρα ανησυχίας. Ξαφνικά, ένας κάμεραμαν τρυπώνει στα έξι ξύλινα καλυβάκια. Θα προβάλλει σε γιγαντοοθόνες τα όσα παρανοϊκά εκτυλίσσονται εκεί. Η μικρή κοινότητα γευματίζει, γλεντά, ερωτοτροπεί, αυνανίζεται, φτάνει στα όρια της ψύχωσης: ένας υπερρεαλιστικός μικρόκοσμος, απ’ όπου κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει. Δεν θα ακούσουμε ποτέ τους κατοίκους της να μιλούν. Θα τους δούμε, όμως, να ζουν υπό την απειλή μιας επικείμενης καταστροφής σε μια 55λεπτη βωβή τελετουργία θεατρικών και φιλμικών tableaux-vivants, που μιλά με τον τρόπο της σκοτεινής αλληγορίας για την οδυνηρή ομορφιά της αποτυχίας, την ήττα του ορθολογισμού και την αδυσώπητη σαγήνη των ενστίκτων. Πρόκειται για μια φιλόδοξη και πολυσυζητημένη δημιουργία αυτής της ταχύτατα ανερχόμενης νεανικής ομάδας με το αξιοπερίεργο όνομα FC Bergman (Football Club Bergman, δηλαδή Ποδοσφαιρικός Σύλλογος Μπέργκμαν), η οποία ανακυκλώνει στις σκηνικές της αλληγορίες στοιχεία από cult ταινίες τρόμου της δεκαετίας του 1970, αλλά και από τις παραγωγές κινουμένων σχεδίων του Walt Disney, από το φιλμικό σύμπαν των Ingmar Bergman, Roy Andersson, David Lynch και Lars von Trier, καθώς επίσης από τα χάπενινγκ, τις εικαστικές τέχνες και τα βιντεοκλίπ. Ο τίτλος της παράστασης αναφέρεται στις διαστάσεις που είχε, σύμφωνα με τη Βίβλο, η Κιβωτός του Νώε: 300 πήχεις μήκος, 50 πήχεις πλάτος και 30 πήχεις ύψος.

13 ηθοποιοί, 80 εθελοντές Φίλοι της Στέγης και ένα ολόκληρο χωριό επί σκηνής. Το χωριό αυτό είναι κυριευμένο από το φόβο μιας επικείμενης πλημμύρας. Ό,τι συμβαίνει μέσα στα σπίτια προβάλλεται σε μια μεγάλη οθόνη. Οι FC Bergman κάνουν παραστάσεις με μια προτίμηση στα υπαρξιακά θέματα. Βλέπουν τον άνθρωπο ως ένα ον που πιστεύει ακράδαντα στη δυνατότητα διαμόρφωσης της ζωής του, και κατ’ επέκταση του κόσμου, αλλά είναι καταδικασμένος να αποτυγχάνει κατ’ επανάληψη σε αυτή του την προσπάθεια. Αυτό που τους αγγίζει βαθύτατα δεν είναι η αποτυχία, αλλά κυρίως η ακλόνητη πίστη στη δυνατότητα επιτυχίας. Οι παραστάσεις τους δημιουργούνται συνήθως ως μια βωβή συμφωνία εικόνων που ευελπιστούν να αγγίξουν όλες τις αισθήσεις. Οι FC Bergman αντιμετωπίζουν με συμπόνια και κατανόηση τους ανήσυχους χαρακτήρες τους, ο καθένας εκ των οποίων προσπαθεί με το δικό του τρόπο να αντιπαλέψει την αμαρτωλή φύση του. Μια ζωντανή εκδήλωση παίρνει σάρκα και οστά, ένα οπτικό θέαμα ξετυλίγεται. Θέατρο και κινηματογράφος θεαματικά αλληλένδετα σε ένα θέαμα.
Εισιτήρια: 10€ | Φοιτητικό & Άνεργοι: 5€
Χωρίς λόγια

Παράλληλη δράση: Παρασκευή 29 Μαΐου
Μετά την παράσταση ακολουθεί συζήτηση με τους συντελεστές.